voeding en slapen

Discussion in 'Flesvoeding' started by Jelle28, Jan 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jelle28

Jelle28 Bekend lid

Oct 21, 2012
    703
    0
    0
    Ik vraag me af of ik goed bezig ben of dat ik iets misschien beter anders kan doen en hoop dan ook dat er mensen zijn die even met mij mee willen denken.

W.essel is nu bijna 2 weken oud. Ik weet dat je qua ritme etc. van zo'n klein kereltje nog niets mag verwachten en doe dat dan ook niet maar vraag me wel af of er iets is dat ik kan doen om zijn slapen te bevorderen.

Op de dag krijgt hij om de 4 uur 120 cc aangeboden maar drinkt momenteel meestal maar 100 cc op. Over het algemeen is hij na zijn fles moe en 's ochtends laat ik hem dan in de box slapen.
    Na zijn volgende voeding leg ik hem tussen de middag in zijn bedje boven met het gordijn open.
    Dan zijn volgende slaapje weer in de box en vervolgens na de laatste fles weer naar bed.

Ik leg hem in de box tussen door omdat ik hem wil laten wennen aan geluiden maar ook omdat ik het eigenlijk heel erg zielig vind wanneer hij bijna de hele dag alleen maar in zijn bedje ligt.

Nu gaat het overdag over het algemeen wel goed. Hij komt meestal niet eerder voor zijn voeding dan na 4 uur en is vaak voor de voeding al eventjes wakker maar vraagt dan niet direct om voeding. Daarnaast is het op de dag natuurlijk ook leuk als hij eventjes wakker is en je 'contact' met hem kan maken.

's nachts is het echter toch een ander verhaal. De laatste nachten word hij, wanneer we hem na de fles in bed leggen vaak al na 2-2,5 uur wakker en wil dan niet meer slapen tot aan zijn volgende voeding. In eerste instantie ligt hij dan nog wel gewoon rustig in zijn bedje en zolang hij niet huilt laat ik hem dan ook liggen maar meestal krijgt hij wanneer hij wakker is een half uur of uur voor zijn volgende voeding last van krampjes en deze gaan pas over wanneer hij zijn voeding weer krijgt, waardoor hij dus helemaal niet meer gaat slapen en wij met hem op lopen.

Begrijp me niet verkeerd, ik verwacht absoluut niet dat hij nu al de nacht door slaapt of iets en snap dat je zeker in het begin 's nachts ook druk bent met die kleine maar snap niet goed waarom hij op de dag wel makkelijk tot aan zijn volgende voeding kan slapen maar 's nachts al zo snel weer gaat lopen spoken.

Daarom vraag ik mij af of jullie naar aanleiding van mijn 'ritme' verhaal misschien tips of ideeen hebben of dat ik het allemaal wel 'goed' doe en gewoon geduld moet hebben met die kleine.

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Goed doe je het altijd als moeder, want je wil het beste voor hem en als je naar hem kijkt kan je eigenlijk niets fout doen. Dit doe je zo te lezen ook, al vind ik 4 uur tussen een voeding met 2 weken wel wat lang. Hoe zou hij reageren als je om de 3 uur zou voeden met kleinere flesjes, of gewoon helemaal op zijn verzoek?

Is hij wel wakker tussen de voedingen of slaapt hij alleen maar? Ik zou hem niet in de box leggen om te slapen (box = spelen), maar bijv. in de kinderwagenbak in de huiskamer. Dan is hij toch in je buurt en krijgt hij iets mee van de dag.
    Verder is een draagdoek misschien een idee, zo is hij heerlijk dicht bij mama en kan hij ook goed prikkels verwerken.

Buikpijn/krampjes spelen vaker 's nachts of in de avond op, dit is dus ook normaal. Wat doen jullie bij krampjes? Hier hielp rechtop tegen je aanhouden en dan wiegen. Mijn dochter heeft de eerste maand ook bijna altijd bij ons in bed geslapen. Misschien brengt dit wat rust voor hem? En dan slapen jullie ook nog wat.

Het is even zoeken in het begin, maar het komt echt goed. Succes!

3. Hopje

Hopje Actief lid

Jan 7, 2009
    172
    0
    0
    Je zult het nu misschien niet geloven, maar dit gaat echt vanzelf beter worden!

Ben met Nescio eens: Voeden op verzoek (dus ook 's nachts. Misschien slaapt hij daarna wel beter als je de eerste fles in de nacht meteen geeft als hij wakker is, ook al is dat na 2,5 f uur).
    En slapen in box hebben wij ook niet gedaan. Ook in de wandelwagen gedaan.

Succes!

4. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

Apr 13, 2012
    1,160
    0
    0
    Den Haag
    Op zich klinkt het goed wat je doet. Vigo is iets ouder maar scheelt niet veel. Ik zou wel teruggaan naar 7 flessen van 90cc met 3 schepjes (maakt dus eigenlijk 100cc). Ook Vigo slaapt veel in zijn box hoor, inderdaad laten wennen aan geluiden.

Dit is ons "schema":

8 uur eerste dagfles 90cc
    Slapen/wakker in de box
    10 uur wassen/bad schone kleertjes
    11 uur tweede fles 90cc
    Naar zijnbedje voor een slaapje
    14 uur derde flesje 90cc
    Slapen/wakker in de box of even lekker naar buiten in de wagen
    17 uur vierde flesje 90cc
    In de box
    20 uur vijfde flesje 90cc
    Tussen deze en zijn laatste dagfles is hij vaak wat ontrustig en is veel op de arm bij papa en mama
    23 uur laatste dagfles 90cc

S'nachts moet ik echt mn wekker zetten want anders slaapt hij te lang, dus ik geef hem rond 03.30 uur de nachtfles ook 90 cc

Ieder kind is anders maar dit schema werkt bj ons echt heel goed :)

5. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Topic verplaatst van voeding naar flesvoeding.

6. Jelle28

Jelle28 Bekend lid

Oct 21, 2012
    703
    0
    0
    Heel erg bedankt voor jullie reacties. Vandaag heeft hij dus echt zijn dag niet. Is al vanaf half 9 bijna non stop wakker met en hoop onrust hullen krampjes noem maar op.

We gaan inderdaad weer terug op om de 3 uur voeden. En dan 90 cc.

Wat betreft op gevoel voeden, dat vind ik echt heel moeilijk. Ben dan bang dat ik hem teveel ga geven ofzo. Dat ik denk dat hij honger heeft maar het misschien dan iets anders blijkt te zijn....

Maar zoals nu, heb hem nu net dan na 3 uur 90 cc gegeven omdat hij naar mijn idee idd honger had en hij heeft alles opgedronken. Heb hem nu boven op bed gelegd maar stel dat hij nu na 4 uur nog diep in slaap is, waar niet heel verwonderlijk zou zijn, moetik hem dan toch wakker maken voor zijn voeding of ook op de dag max 6 uur laten slapen en dan misschien meer voeding aanbieden?

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Zolang je niet over de liter gaat (en dat ga je niet zo snel) is er niet veel aan de hand. Het grote voordeel van op verzoek voeden is dat je kleintje precies binnenkrijgt wat hij nodig heeft op de momenten die hem goed passen. Dat is bijna nooit teveel of te weinig. Je zal misschien weinig structuur zien, maar dat is er toch niet de eerste maanden. Wij ontdekten (met bv op verzoek) pas een 'ritme' met 3,5 maand.

Probeer eens op zijn (vroege) hongersignalen te letten:
    -alert en zoekend rondkijken
    -vuistjes ballen en armpjes buigen
    -op de vuistjes sabbelen
    -smakken
    -huilen (laat hongersignaal)

Ik zou hem na 4 uur zeker wakker maken, want 4 uur tussen voedingen is echt erg lang. Misschien al na 3 uur of 3,5 uur.

8. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

Apr 13, 2012
    1,160
    0
    0
    Den Haag
    Als je duidelijk voor een ritme kiest moet je daar ook ECHT voor kiezen, dus inderdaad rustig wakker maken en elke 3 uur een flesje van 90cc. Vigo drinkt die trouwens niet helemaal leeg hoor, meestal drinkt hij 80cc.

9. Jelle28

Jelle28 Bekend lid

Oct 21, 2012
    703
    0
    0
    @nescio

Die signalen die jij noemt zijn volgens mij de signalen die ik in eeerste instantie met namen 's nachts negeer omdat het dan nog geen tijd is om te eten volgens de 3-4 uur 'regel' ik ga vannacht idd proberen hoe hij het doet wanneer ik hem dan de fles aanbied.

Ik had overigens begrepen dat ze 's nachts wel ruim 6 uur door mogen slapen zonder voeding maar dat is voor overdag dus anders?

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Of ze aan een stuk mogen doorslapen hangt van het gewicht van je kindje af (weet niet precies hoeveel het is). Maar meestal geven ze dit ook zelf aan. Een baby slaapt door als hij eraan toe is, en niet eerder. Als je hem zelf laat komen voor een fles zul je zien dat hij dat zelf gaat regelen.

11. Maia

Maia Niet meer actief

ik zou inderdaad overdag vaker de fles aanbieden. heb een beetje een omgekeerd dag/nacht-ritme gevoel bij je verhaal.

en 6 uur doorslapen? zou willen dat Tim dat doet...en die is bijna 3 maanden. pin je daar niet teveel op vast.
    maar als je kindje dat doet is dat op zich prima, maar overdag zou ik er korter tussen houden.

12. Jelle28

Jelle28 Bekend lid

Oct 21, 2012
    703
    0
    0
    Ik ga er ook niet vanuit dat hij 6 uur door slaapt hoor! Maar stel dat hij het wel een keer per ongeluk zou doen wel ik er wel voor zorgen dat het niet langer duurt dus hou er met het zetten van de wekker wel steeds rekening mee.

Verder ga ik hem nu op de dag gewoon om de ongeveer 3 uur voeden en 's nachts wanneer hij er zelf om komt.

Kijken hoe hij dat vind.....

13. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Ik zou eens proberen om echt om de drie uurnte gaan voeden. Best kans dat je kindje overdag veel slaaptmen dusnlang tissennde flessen laat maar dit snachts weet in gaat halen. Wij hebben dan een honger lapje maarmals hij eens 4 uur sliep en ik hem dus niet wakker maakte voor de fles haalde hij dat savonds weer in. Hij pikte dat uur gewoon terug door een uur eeerder te komen.

Ik zeg niet dat dit voor jullie werkt hoor maar dit is onze ervaring. Toen ik er eenmaal achter was dat rekken/qc zijn ritme volgen en niet wakker maken als hij sliep niet hielp ben ik om de drie uur gaan voeden en toen regelde hij toen hij 8 weken was zelf dan hij voeldoende had aan flessen op deze tijden: 8,11,14,17,20. Dus geen nacht en avond fles meer....

14. Hopje

Hopje Actief lid

Jan 7, 2009
    172
    0
    0
    Laat je niet onzeker maken door allerlei regels en schema's! Kijk naar je kind en geef wanneer hij wil! Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar toch is dat het beste. Het geeft veeeel minder stress!

15. Jelle28

Jelle28 Bekend lid

Oct 21, 2012
    703
    0
    0
    Maar zoals nu... Hij heeft geslapen, heb hem wakker gemaakt voor de fles om 7 uur. Deze heeft hij half slapend leeg gedronken. Toen is hij verder gaan slapen werd wakker omdat er een boertje klem zat om kwart over 8 en wil nu vervolgens niet meer verder slapen. Eerst gewoon rustig maar begint nu als ik hem weg leg onrustig te worden. Wil wel heel graag zijn speen maar word er niet rustiger van. Maar het is pas kwart voor 9 en zijn volgende fles is pas om 10 uur.

Weet nu niet goed wat ik hier mee moet!

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Gewoon lekker bij je houden! Heel veel kinderen zijn onrustig 's avonds (wordt ook wel het huiluurtje genoemd) en die willen gewoon bij je zijn. Leg hem lekker bovenop je of wandel rustig met hem rond. Hij is pas 2 weken en heeft echt veel behoefte aan mama (mamahonger).

17. Jelle28

Jelle28 Bekend lid

Oct 21, 2012
    703
    0
    0
    Ik had al zo'n vermoeden.... Hij ligt nu heerlijk in mijn armen te slapen. Blijf het wel moeilijk vinden hoor. Moet toch mezelf maar voor blijven houden dat ik het niet door kan doen en gewoon zijn gebruiksaanwijzing nog moet leren.

Maar wanneer hij vannacht zo is zou ik hem dus de fles geven.....

18. misa

misa Niet meer actief

Tuurlijk doe je het goed! Gefeliciteerd trouwens!
    Het is ook altijd even zoeken omdat je elkaar moet leren kennen. Ook veranderd er de eerste weken zo vaak en snel wat, dus dat is niet gek.

De hoeveelheid lekker zelf laten bepalen. Alleen maar handig als hij dat kan.
    Ik zou ook eens proberen om snachts de fles al snel te geven, want wie weet slaapt hij wel veel lekkerder en sneller weer in.

Dat hij overdag eerst even wakker is en niet gelijk om een fles vraagt is prima hoor. Gewoon lekker zijn en jouw gevoel volgen.

De oudste hebben we ook vaak in de box laten slapen. Ging prima! De jongste vaak in de wagenbak, maar met haar is niets vanzelf gegaan dus dat is een heel ander verhaal. :)
    Maar de wandelwagenbak is natuurlijk wat kleiner en daardoor soms prettiger voor sommige baby's.

Verder, een beetje meer ritme komt wel, al kan da wel weken of soms maanden duren. Als je kleintje tevreden is, is dat helemaal oke.

Dus lekker zo doorgaan en de tijden niet al te vast houden maar meer als richtlijn. En zo nu en dan eens veel eerder of wat later is niet zo erg.

19. misa

misa Niet meer actief

Oja en gewoon lekker bij je nemen hoor als hij huilerig of ontevreden is. Je kan hem niet te veel liefde en aandacht geven. En 'verwennen' gaat echt niet eerder dan een maand of 9 hoor. ;)
    Een draagdoek of draagzak kan ook fijn zijn trouwens. Kijk anders eens op www.babybij.nl

20. Jelle28

Jelle28 Bekend lid

Oct 21, 2012
    703
    0
    0
    Vannacht is goed gegaan! Hij meldde zich om de 3-3,5 uur kreeg zin fles en ging weer heerlijk verder slapen! Ook vandaag op de dag merk ik dat het beter gaat met de voeding om de 3 uur. Dus voorlopig gaan we lekker zo door en ga ik zoveel mogelijk proberen naar hem te kijken en mijn gevoel te volgen hoe moeilijk ik dat dan ook nog vind.

Share This Page