Eind maart gaan we op vakantie naar Amerika voor 3 weken. We hebben een heerlijk tevreden mannetje dus dat zie ik helemaal zitten. Ben alleen nu beetje zoekende hoe we dat gaan doen met voeding. Hij krijgt nog volledig BV. Dat is dus ideaal op vakantie en in het vliegtuig. We zijn sinds afgelopen weekend ook begonnen met eerste hapjes. Hij geniet er ontzettend van en het is een leuke bezigheid voor hem. We zijn begonnen met verse gepureerde groente (bloemkool, pompoen). Nu dus een paar vraagjes Ik wil het liefst vers eten blijven geven en geen potjes. Maar zelf groente klaarmaken op een hotelkamer is niet zo handig. Maar ben bang dat hij aan potjes went en dat vind ik zo zonde. Of hoef ik me voor die paar weken daar geen zorgen over te maken en zou ik op vakantie potjes kunnen geven? Ze hoeven nog geen bijvoeding te krijgen voor de 6 maanden. (als we op vakantie zijn is hij 5 maanden). Zou ik een paar weken kunnen stoppen met de groente en dan na de vakantie het weer kunnen oppakken? Of is dat niet handig als hij net goed gewend is aan de groentes? Kan ik geraspt fruit al geven als hij 5 maanden is? Dan kan ik dat wel gewoon vers blijven geven.
Ik zou om het jezelf makkelijk te maken even wachten met bijvoeding. Het is zoals je zegt nog niet nodig en je geeft volledig bv. Je hebt dan daar geen stress om hapjes en potjes. Zou zelf liever een maand wachten dan potjes geven wanneer hij het nog niet nodig heeft. ( vers blijft namelijk echt lekkerder )
Ik sluit mij aan bij carino. Ik ben met 6,5 maand oude meid geweest en gaf a la rapley eten. Ze heeft heerlijk gesmuld af en toe. Maar inderdaad, zou jouw kleintje gewoon nog niks geven, heeft echt genoeg aan bv. Heeeeeel veel plezier!
Groente uit een potje smaakt echt heeel anders dan verse groenten. Je hebt idd kans dat als je kind went aan potjes, dat die daarna geen verse groenten meer wil (kan, hoeft niet) Fruit uit een potje vind ik al wel meer in de buurt komen. Jamere is alleen dat fruitpotjes altijd gemixt zijn en je kind dus niet de pure smaken leert kennen. Ik denk dat je even voor jezelf na moet gaan wat jíj belangrijk vindt qua voeding. Ik hecht bv veel waarde aan het leren kennen van pure smaken en heb daarom zoon in het begin nooitpotjes gegeven (en later lustte hij geen potjes). Zoals je idd ook al zegt: het is nu echt BIJvoeding. Puur om nieuwe smaken/texturen te leren kennen. Het zou dus idd ook geen enkel probleem zijn op vakantie niet structureel bijvoeding te geven.
Wij zijn met onze oudste begonnen met bijvoeden in Australië (we zijn daar een maand geweest toen hij een half jaar was). Nou zaten wij daar niet de hele tijd in hotels, maar wel op sommige dagen. Een enkele keer heb ik wel een potje geprobeerd maar vond dat erg zonde, omdat meneer hooguit twee hapjes nam en de rest helemaal weigerde. Wat gaven wij dan wel? Stuk banaan uit het vuistje (leverde heel leuke foto's op maar hij heeft het niet gegeten, hij vond het té raar om vast te houden) Geprakte banaan Heel dunne schijfjes komkommer (ook handig om in een restaurant te vragen) Gehalveerde, ontvelde pitloze druiven (lach niet, maar ik heb ze echt zitten pellen. Geen idee of dat nodig is...) Stukje soepstengel Hij at nauwelijks iets hoor, dat duurde zeker tot hij 8 mnd was voordat hij meer dan een paar hapjes nam. Is helemaal goed gekomen, hij is een prima eter die alles probeert en veel lust. (dochter was ander verhaal; die at gelijk de oren van ons hoofd. zowel potjes als vers. Ook zij probeert alles en lust veel. Ik denk dat we het bij haar niet hadden hoeven proberen om ineens een paar weken geen bijvoeding meer te geven )
Logeren jullie in hetzelfde hotel of gaan jullie rondreizen? Amerikanen zijn nl vreselijk, overdreven, TE klantvriendelijk totdat je er moe van wordt... Maar in dit geval voor jullie fijn, want als jij zou vragen of ze wat groenten voor je kindje willen koken/stomen dan is dat vaak geen probleem. En af en toe een potje kan geen kwaad hoor... Fruit kan je daar ook gewoon kopen en bv een banaan of een peer of mango (goed rijp) is prima heel glad te krijgen met een vork. Fijne vakantie
Bedankt dames. We gaan rondreizen dus komen steeds op andere plekken. MIsschien wel een idee om het eens te vragen aan de Amerikanen haha. De komkommer tip vind ik ook wel een goede. Hoe zit het met Tomaten? Mag dat al of is dat echt veel te scherp voor het begin? Hij geniet nu zo van zijn hapjes dat ik het erg jammer zou vinden als hij een paar weken moet missen. Maar ik vind potjes niks, ik houd zelf ook niet van blikgroente
Stukjes komkommer hebben eigenlijk geen voedingswaarde. Op tomaat reageren kinderen best snel. Ik vind 4 maanden te vroeg om tomaat zo puur te geven. Het is niet verstandig om een kindje van 4 maanden stukken eten aan te bieden. Dat kan fysiek gezien vanaf 6 maanden wanneer kinderen stukjes eten in hun mond kunnen bewegen. Ook is het fijn als ze stevig rechtop zitten. Stukken komkommer en tomaat geven is niet handig. Als jij graag groentehapjes maakt, vind je vast een manier en ga je er mee door. Anders is het geen probleem om te wachten.
Vrienden van ons zijn met hun zoontje naar Amerika geweest toen hij nog geen jaar oud was. Ze hadden op veel plekken moeite om potjes opgewarmd te krijgen, restaurants waren bang voor claims als het eten te heet zou zijn. Au bain marie was nog lastiger, omdat ze zich zouden kunnen verbranden aan een bakje heet water. Ik zou ter plekke fruit of groente kopen dat makkelijk met een vork te prakken is zonder staafmixer, dus rijpe banaan, rijpe peer, avocado. Of een reiswaterkoker meenemen om bijv courgette te kunnen koken in een bakje heet water.
Veel Amerikaanse hotelkamers hebben standaard een magnetron. Daarmee kun je zelf het nodige bereiden. En wat iemand anders ook al zei: Amerikanen zijn enorm vriendelijke en servicegericht. Als je het netjes vraagt dan kan ongeveer alles. Houd daar wel rekening mee met de fooi, dat is tenslotte een deel van hun inkomen.
Sterker, vaak IS de fooi het inkomen...ongeveer 20% van het totaalbedrag op de rekening moet je extra geven. Ik herken de angst voor claims...hij is pas 5 maanden, bv is stukken handiger dan hapjes, ook als je ze al geeft hoeven ze echt niet elke dag. Hou het lekker bij prakbare dingen zoals avocado en banaan.