Voeding en zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door pepe, 20 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Goedemiddag,

Ik ben nu 5 weken zwanger :) en ik vraag me af hoeveel ik moet eten. Normaal at ik sochtens havermout met rozijnen en smiddags 2 boterhammen en dan avond eten en dan tussendoor wel fruit en tomaatjes/komkommer, stukje pure chocolade en handje nootjes. Savonds na het eten soms een bakje yoghurt. Ik was een beetje aan het afvallen maar dat ging heel langzaam. Ik had namelijk mijn voedingspatroon wat aangepast, meer gezonde leefstijl. Ik heb dit nu ik zwanger ben eigenlijk niet echt aangepast omdat ik het niet echt heel weinig vond. Ik lees nu op allerlei sites dat je dus niet moet lijnen en wel 6 boterhammen per dag moet eten maar als ik dat ga eten kom ik zeker weten aan. Wat ik nu eet vind ik niet echt lijnen eigenlijk? Maar ik wil natuurlijk ook niet te weinig eten. Hebben jullie tips. Ik ben 1m66 en ik vind 6 boterhammen wel veel. Avond eten varieer ik met soms pasta, soms aardappelen maar soms eten we ook quinoa ( hier zitten weinig koolhydraten in) of een maaltijdsalade en 1 keer per week een vleesvervanger.

En dan nog een ander vraagje. Ik zag gister al een vraag van iemand over hardlopen. Nu doe ik dat ook af en toe. Maar de laatste keer is wel een paar maanden geleden. Ik ren dan ongeveer 5 km per keer hard. Zou ik ook gewoon weer kunnen hardlopen of beter van niet omdat ik het lang niet heb gedaan? Ik probeer nu wel lange stukken te fietsen maar af en toe een rondje hardlopen nu de lente eraan komt lijkt me ook weer heerlijk.

bedankt alvast voor jullie antwoorden.

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Als het hardlopen goed gaat is het prima, maar ga geen dingen doen ndie je niet gewend bent.

Betreft het eten. het is bangrijk om gewoon 2000kcal binnen te krijgen. Als zwangere mag je iets meer. 6 boterhammen hoef je niet letterlijk te nemen. Als je havermout neemt, is een vervanger voor brood. Je kan je tussendoortjes wel veranderen opzich. Fruit is goed en groente ook, maar misschien een cracker erbij? Of een soepje met een cracker. Dan heb je net wat meer vezels binnen. Bij je avondeten ook vlees,vis of vervanger met groente en rijst/pasta of aardappels.

Groeten Evelien

3. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Hoi Evelien,

bedankt voor het antwoord. Op zich ben ik hardlopen wel gewend maar heb het dus al een paar maanden niet meer gedaan. Kan ik het dan wel weer oppakken?

Savonds eet ik inderdaad ook vlees bij het eten maar 1 keer dus een vleesvervanger en ik eet 1 keer vis ( een stukje zalm ) en in het weekend ook vis op brood ( makreel en haring).
    Ik neem nu wel al extra een cracker met een bouillon als tussendoor. :) Ik zal denk ik sochtens misschien wat meer havermout ook kunnen nemen. Dat lijkt het allemaal wel voldoende?

4. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0

Deel Deze Pagina