Voeding en zwangerschap : Balut.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door dinh, 1 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Van de week hebben wij een Vietnamese lekkernij gegeten: Balut.

Zeker in Vietnam en de Filippijnen is het een gewoon iets en wordt het ook vaak gegeten. Er wordt daar zelfs gezegd, dat het goed is voor de zwangere vrouw. Schadelijk is het in ieder geval niet, want er zijn heel veel Vietnamezen en er zijn ook heel veel Filippijnen in de wereld.

Maar, is het ook slecht? Het lijkt mij niet, als je het lang kookt, zoals je het eigenlijk ook moet koken. Wij koken het altijd minimaal 15 minuten.

Voor degenen die niet weten wat het is, het is een eendenei met een foetus Of het etisch is, dat wil ik in het midden laten. Wij eten het in ieder geval zo'n twee keer per jaar, waaronder met kerst.

2. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Geen idee.

Weet wel dat je rauw eigeel ,of was het eiwit, niet mag hebben. Neem aan dat alles goed hard was na 15 min koken?

3. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Als het maar goed gekookt is en niet rauw, lijkt het mij wel kunnen.

4. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Ik zie het even niet als lekkernij :D Verder sluit ik mij aan bij ukoldaatje.

5. Ja, na 15 minuten is het ei wel goed hard, de foetus is dan wel zacht, maar niet slijmerig. Of eigenlijk... het vlees is zacht.

6. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Maar niet rauw?

Daar gaat t namelijk om..

7. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Maar is het vlees wel echt gaar dan?

(Ik heb zoiets nog nooit gegeten dus vind het moeilijk er iets bij voor te stellen.)

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    * Bweuh * en toen kon ik opnieuw gaan ontbijten....

9. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    het gaat er om denk ik (net als bij kip en rood vlees) dat het goed is doorgebakken. dus als het na de 15 minuten koken goed gaar is, lijkt het me prima om te eten...

10. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Haha ik werd ook spontaan onpasselijk ervan..maar ja smaken verschillen ;)

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zal vast niet schadelijk zijn na 15 minuten koken want dan zijn alle bacterien echt wel doodgekookt.Je zegt zelf al dat het in Vietnam ook door zwangeren wordt gegeten al zullen daar de hygiene-maatregelen rondom voedsel wel anders zijn.Zal allemaal wel meevallen en ik zou niet weten wat je ervan zou kunnen krijgen want dan zou je nu al ziek moeten wezen ivm evt salmonella.

12. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ik heb ook een hele poos cervelaatworst gegeten in het begin van mijn zwangerschap, tot ik opeens las dat dat rauw vlees was.......kon mezelf wel voor mijn kop slaan...maar t was al gebeurd.

Dus mocht het niet helemaal goed zijn, het is al opgegeten.

Je kan het navragen bij de verloskundige. Of op het voedingscentrum, maar ik betwijfel of zulke gerechten erop staan.

Je kan ze ook mailen.

13. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Waar kan ik aanschuifen

14. Dat is het hem dus inderdaad. Je kan het kopen bij de toko, maar niet eens alle toko's. Met name de toko's die gerund worden door Vietnamezen en Filipijnen wel, maar de Indische en Chinese toko's kennen het niet. Wel gezouten eendeneieren, maar niet met een foetus erin.

Het is zeker niet rauw, als de Vietnamezen iets niet lekker vinden, is wel rauw. Echt alles wordt gekookt en daar waar wij wortelen nog wel eens lekker gaan knabbelen, zij koken het eerst. Zal allemaal wel te maken hebben met de hygiëne daar, maar het is wel een gewoonte die ze meehebben genomen naar hier.

En haring? Lust ze niet.

15. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    sorry, vind t een beetje luguber! ik zou dat echt niet kunnen eten!! ook al is t nog zo lekker!

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind het er ook smerig uitzien en zou het nooit eten blehhh.

Deel Deze Pagina