Elyesa nadert de 4 maanden dan zou hij eigenlijk fruitpapjes mogen beginnen te krijgen maar ik had gelezen dat de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding geven beter is nu weet ik het dus niet 1 papje per dag zou toch niet zo erg zijn ofwel? ik wil natuurlijk doen wat het beste is voor hem maar ik wil ook niet dat hij een eet en smaak achterstand krijgt wil hem geen babytje houden ookal geniet ik zo van de borstvoeding. pff weet het niet groetjes talia
Hai, Ik zou gewoon op je gevoel afgaan. Je zoontje kan makkelijk een fruithap tussen door hoor. Het consultaat gaat vaak alleen af op wat ze geleert hebben en niet op ervaringen. Althans zo heb ik het ondervonden. Mijn dochter heeft ook de eerste 6 maanden alleen maar borst voeding gehad. Helaas bleek ze later een moeilijker eter. Dit kwam overigens niet door dat ik er geen fruithap tussen door deed hoor Mijn zoontje was 3 maandjes toen ik begon met fruithap. Maar moet er wel bij zeggen dat mijn zoontje een grote knul is waar aan ik ook merkte dat fles/borst alleen niet meer genoeg was. Met 8 maandjes zat hij al op 2 flessen pap een fruithapje...broodje...en met de pot mee groente eten. Afentoe zelfs een koekje tussen door en een tuitbeker diksap. En dat allemaal nog zonder tandjes haha Hij is nu 10 maanden en zit nog steeds op het zelfde. Hij groeit prima en is helemaal gezond. Het moeilijke met te jong vast voedsel geven is dat sommige kleintjes sneller krampjes kunnen krijgen als je te vroeg begint. Ik weet niet wat voor een eter die kleine van jou is. Maar je kan het gewoon proberen hoor. Zolang hij goed aankomt en groeit is er niets aan de hand
Hoi Talia, Het advies van o.a. de WHO is om te wachten tot 6 maanden. De darmpjes rijpen ergens tussen de 4 en 6 maanden en omdat aan de buitenkant niet te zien is wanneer dat bij je kindje precies zo ver is, is het advies om in elk geval te wachten tot 6 maanden. Dit om evt. allergieën te helpen voorkomen. Tot die tijd hebben ze nog genoeg aan BV. Dat ze smakgeluiden gaan maken, geinteresseerd zijn in wat jij eet heeft niks te maken met "er aan toe zijn" zoals vaak gedacht wordt. Hier een link waar dat advies ook op staat: http://www.babyallergie.nl/bijvoeding.htm Ik zou dus het zekere voor het onzekere nemen en nog eventjes geduld hebben, je hoeft niet bang te zijn dat je hem daardoor klein en afhankelijk houdt. 6 maanden alleen bij mama drinken is toch heerlijk en wat is nou 6 maanden op een mensenleven Succes, liefs, Marije
bedankt voor de antwoorden ik ga me nog eens goed bevragen en dan er nog eens over denken groetjes talia
Ik sluit me volledig aan bij Marije, als het kan, wachten tot 6 maanden. En waarom zou het niet kunnen? Enige wat je daarvoor moet doen is even geduld hebben 8)
Ze mag wel fruithapje, maar nodig hebben doet ze het niet. Vanaf 6 maanden is melk alleen niet meer afdoende en dan vallen er melkvoedingen vanaf en komt het fruit en groente pas echt om de hoek kijken. Je kindje zal echt geen achterstand krijgen. Ik denk dat hij met BV al meer smaak heeft opgedaan dan mening kindje met FV. Gewoon doen waar jij achter staat!
Ik zou echt wachten tot 6 maanden. De WHo adviseert al jaren dat je pas vanaf 6 maanden moet beginnne met bijvoeden en mt een reden. Pas rond een maand of 6 zijn de darmpjes rijp genoeg om vast voedsel aan te kunnen. Soms iets eerder, soms nog wel later. Begin je dus te vroeg, loop je het risico op allergische reacties. Het lichaam ziet dan het fruithapje als lichaamsvreemde stof, die aangevallen moet worden. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je hem een achterstand geeft. Namelijk alles wat jij eet, krijgt jouw zoon ook mee. Dus hij heeft al een heleboel smaakjes gehad. Ook heeft hij door het geven van bv een prima mondmoteriek, dus ook daar hoef je je geen zorgen over te maken. Dat je hem klein zou houden door hem 6 maanden uitsluitend bv te geven, is iets wat ik niet helemaal snap. Waarom hou je hem klein? Omdat hij geen fruithapjes mag? Hij heeft nog zijn hele leven voor zich om fruit, groente en andere dingen te eten toch? Ga eens naar het bijvoedingsforum. Daar kun je een hoop info lezen over hoe het zit met bijvoeden. OOk over de rapley methode.
wachten tot de 6 mnd heeft helemaal niets te maken met smaak achterstand het is gewoon beter omdat de darmen dan meer gerijpt zijn inderdaad en ze er zo beter tegen kunnen ik heb gewacht tot die 6 mnd en mijn kleintje eet alles wat ik haar toestop dus smaak achterstand heeft het niets mee te maken alleen is het gewoon beter voor je kleintje ook ivm met allergieën CB adviseert niet voor niets wachten tot 6 mnd dus nog even geduld hebben