fruit- of groentehapjes?

Discussie in 'Voeding' gestart door mamaeva, 16 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaeva

    mamaeva Lid

    29 dec 2010
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Begin je nu eerst met fruit- of groentehapjes??
    Welk merk is goed of maken jullie het zelf klaar?
     
  2. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Groente wordt vaak aangeraden omdat dit vaak milder is dan fruit. Fruit is vaak wat makkelijker omdat het zoeter is maar je kindje heeft een natuurlijke aanleg om dit lekker te vinden vandaar dat het niet echt nodig is om daar mee te beginnen.

    Wat potjes betreft maakt het allemaal niet zoveel uit maar vers is echt veel smaakvoller, goedkoper en eigenlijk net zo makkelijk. Mijn tip zou zijn om potjes vooral te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn: als het nodig is om het even heel makkelijk te doen.
     
  3. juffie roos

    juffie roos Bekend lid

    8 okt 2010
    959
    1
    18
    zou inderdaad ook met groente beginnen; al zal fruit ook niet slecht zijn...zijn veel mensen die daar mee beginnen;)
    Heb in het begin vooral potjes gegeven, maar nu ik de smaak te pakken heb, maak ik ook veel vers.
    Hij lijkt dit wel veel lekkerder te vinden dan die potjes; ziet er ook lekkerder uit moet ik zeggen:D
    Potjes zijn ook duurder...
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.583
    3.474
    113
    Bij de eerste ben ik met fruit begonnen, bij de tweede met groente, het resultaat was hetzelfde. Vaak raden ze groente aan om mee te beginnen, omdat fruit wat zoeter is en ze dat vaak toch wel lekker vinden.
     
  5. Happygirl86

    Happygirl86 Fanatiek lid

    14 mrt 2009
    2.318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Ik ben begonnen met fruit heb dit 2 weken volgehouden, maar vind het nog steeds niet echt lekker. Mag ik nu ook groente proberen of moet ik doorgaan met fruit totdat hij het lekker vind en daarna pas groente? Hoelang moet daar tussen zitten?
     
  6. Kari37

    Kari37 Fanatiek lid

    19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ik ben zelf met alletwee begonnen, net hoe het uitkwam.
    Mijn meisje had de voorkeur voor groente.

    Volgens mij maak het niet zoveel uit, mits je de groenten/fruit gebruikt die ze op dat moment mogen hebben en ik vond het ook leuk om verschillende dingen te proberen.
    Soms met succes en soms onaangeroert de vuilnisbak in:D
     
  7. Lt20

    Lt20 Niet meer actief

    Ik ben met groente begonnen en een week later ook met fruit...

    In begin had ze van beide een potje maar nu maak ik fruit zelf. Met groente wil ik ook gaan beginnen.
     
  8. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hier zijn we begonnen met groente, daarna pas fruit.

    En geen potjes. Veel in stukjes (rapley) maar in ieder geval alles vers.
     
  9. mamaeva

    mamaeva Lid

    29 dec 2010
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor diegene die potjes gebruikt; welk merk is favoriet? Olvarit of iets anders?? Blijven die potjes langer houdbaar voor meerdere dagen??
     
  10. sandraske

    sandraske VIP lid

    23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    ik gebruik gewoon olvarit.. je mag ze 24 uur in de koelkast bewaren..
     
  11. guppekop

    guppekop VIP lid

    28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    bijna tegelijk mee gestart en vers of potje was denk half om half
     
  12. Fairytale

    Fairytale Niet meer actief

    Ik ga volgende maand beginnen met de hapjes, (zoon is 8 wk te vroeg geboren) maar nu vroeg ik me af hoeveel je mag geven? moet je het opbouwen?
     
  13. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Je mag zoveel geven als hij wil maar het is niet de bedoeling dat het flessen gaat vervangen. Je wilt volgende maand beginnen. Als ik het goed zie is je zoon dan 5 maanden. Je kunt ook wachten tot 6 maanden. Dat is misschien helemaal geen gek idee zeker gezien zijn prematuriteit (wat verder trouwens, bij een normale ontwikkeling niet veel uitmaakt)

    Kindjes bouwen het meestal zelf op. Pas als je merkt dat een kindje zijn flessen of de borst echt prefereert aan vaste voeding, kun je hierop een beetje gaan sturen. EN.. voor 6 maanden mag het geen melkvoedingen vervangen!
     
  14. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.487
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij gaan over een paar weken waarschijnlijk beginnen met groente. Vooral omdat onze dochter altijd waterige poep heeft. Met fruit is het helemaal niet meer te houden denk ik ;) .

    Overigens beginnen we nu pas na de 5 maanden. Bij de oudste gestart met 4 maanden, maar dat was géén succes - ze snapte het niet en het duurde erg lang voor ze een paar hapjes op had ;) . M'n geduld werd dus aardig op de proef gesteld, terwijl dat eigenlijk niet nodig was geweest misschien, als we later gestart waren.
    Dus dat doen we nu ;)
     
  15. Bri

    Bri Niet meer actief

    Merken potjes voor groente / maaltijden:
    Olvarit, Etos, Friso en AH bevielen hier goed. Ik heb verder wel eens Bonbebe geprobeerd, maar vond dat echt smerig van substantie.
    Als een potje eenmaal geopend is, is het max 24 uur houdbaar in de koelkast. Maar niet als je het al hebt opgewarmd, dan moet het direct gegeten worden.

    Voor fruit:
    ik had een voorkeur voor de 100% fruit variant. Die zit bijvoorbeeld in plastic kuipjes per 4 stuks (FrisFruitje en enkele andere merken) en Etos heeft één variant waar geen zetmeel e.d. aan is toegevoegd. De andere potjes zit altijd iets van rijstzetmeel of tapioca in. Dat zal niet slecht zijn, maar het maakt de smaken veel minder fris.
    Nadeel van deze fruitjes is dat je altijd meer soorten tegelijk geeft, wat niet in lijn is met een voorzichtige introductie. Maar als je kind eenmaal gewend is aan sommige fruitsoorten, is dit echt prima spul.


    Als je kind nog niet echt geïnteresseerd is in vast voedsel, kun je het ook nog even laten zitten. Zeker als ze nog geen 6 mnd zijn, ze hebben het dan nog niet nodig. Probeer het gewoon later opnieuw. Voor sommige kinderen duurt het langer voordat ze het wat vinden; mijn zoontje at de eerste maand nooit meer dan 2 of 3 hapjes, terwijl mijn dochter vanaf de tweede keer een hele portie wegat (100-200 gram). Beide begonnen met 5,5-6 maanden.
     
  16. blackeyedgirl

    blackeyedgirl VIP lid

    12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Hier eerst banaan gegeven, zowel vers als potje geprobeerd, vers werd een beetje slijmerig, dus daar ging ze van kokhalzen.
    Potje vond ze ook niet echt te vreten.
    Daarna groente gegeven, nu na 2 weken eet ze zo 2 ijsblokjes per keer op.
    ik maak de groentehapjes zelf en vries het in ijsblokjeslaatjes in,
    heb al een voorraadje broccoli, bloemkool, wortel en pompoen :)
     
  17. linnepinneke

    linnepinneke Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Hier begonnen met groente... nu eten ze een potje fruit en een potje groente per persoon weg haha van fruit eten ze echt alle merken, maakt helemaal niet uit maar qua groente eten ze alleen olvarit... heb ook kruitvat, bonbebe en friso geprobeerd maar dat is een hele stevige derrie en die moeten ze echt niet. Maar dat verschilt per kindje ontzettend! Zoontje van een vriendin van mij moet absoluut geen olvarit hebben...
     
  18. Sandra G

    Sandra G Actief lid

    20 sep 2009
    152
    0
    0
    Hier na de 4 maanden begonnen met banaan. Maar was geen succes en hij werd vlak daarna ziek en ben ik gestopt. Rond de 5 maanden opnieuw begonnen, maar toen met worteltjes en daarna andere groentes. Ging beter, maar kreeg niets naar binnen (hapte niet).
    Nu gaat het wel een stuk beter, hij krijgt nu 's ochtends fruit en aan het einde van de middag/begin avond groente.
    Ik maak alles vers, maar vries dus heel veel in. Ik kook de groentes, pureer ze en vries het in in kleine bakjes. (heb nu al tekort aan bakjes ;)
    Ook fruit vries ik gepureerd in.
    Heb één keer een potje geprobeerd, maar dat was geen succes!
    daarbij haalde ik de eerste paar weken één ijsblokje (toen werkte ik dus nog met ijsblokjes) eruit, dat was genoeg! Nu gaat er wel een klein bakje in. Hoeveel gram groente en fruit meot je eigenlijk ongeveer geven?
    Oh ja, ik heb ook het boek Opperdepop bij de AH gehaald (tip van dit forum), superleuk!!!
     
  19. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Wij zijn met bijna 4 maanden begonnen met groente (echt rustig aan, 2-3 keer per week), aantal weken later fruit en nog iets later groente en fruit.

    Inmiddels maak ik het allemaal al een aantal weken zelf, zowel groente als fruit, ook met het Opperdepop boek van de AH. Zo heeft ze ook al een keer macaroni met broccoli gehad (vond ze heerlijk), sperzieboontjes met aardappel en tartaar, en bruine bonen met tomaat en kip. Ze vindt het allemaal veel lekkerder dan uit potjes, ik pureer het niet helemaal glad (Rapley vindt ze echter helemaal niks), en ze spuugt er niet van (potjes moesten we indikken met JBPM).
     

Deel Deze Pagina