voeding kindje 9 maanden

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door rebekka84, 12 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Hoi,

Mijn zoontje is inmiddels ruim 9 maanden en dit is zijn "schema":

- een bordje pap (200cc opvolgmelk 6 eetl bambix fijn volkoren)
    - 2 stuks fruit
    - 1a2 sneeën brood met boter en beleg
    - fles 200cc opvolgmelk
    - koekje + sap of water
    - 200gr warme maaltijd + 100ml toetje
    - fles 200cc opvolgmelk

Tijden wisselen nogal dus die staan er niet bij, maar ik voed op verzoek en wek hem nog steeds niet om te eten. Broodmaaltijd slaat hij dus nog regelmatig over.

Mijn vraag is of dat wat hij per dag krijgt genoeg of teveel is. Als hij zelf vindt dat hij genoeg heeft stopt hij tegenwoordig wel met eten en laat dan gerust wat staan van zijn flessen of andere eten.
    Wanneer moet hij van 3 naar 2 flessen? Hoeveel sap/water mag hij naast z'n 600cc opvolgmelk hebben? Nu heb ik daar geen maximum aan, als ik denk dat hij dorst heeft geef ik drinken. Inmiddels aan het oefenen met een oefenbekertje ipv een flesje.

Hoeveel pap mag hij op een dag? De papfles 's avonds heb ik er pas net af gehaald, maar mag hij die ook nog naast de pap die hij 's morgens krijgt mocht hij daar behoefte aan hebben?

Moet ik trouwens met 10 maanden over naar opvolgmelk nr 3? Ik heb gelezen dat deze dikker en zoeter is wat de overstap met 12 maanden naar gewone (half)volle melk moeilijker maakt. Kan ik ook die laatste 2 maanden nr 2 blijven geven? Kan ik trouwens met 12 maanden beter overstappen op halfvolle of volle melk?

Groetjes Rebekka

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Rebekka,

Het schema ziet er prima uit! Daan mag deze hoeveelheid melk totdat hij 1 jaar is drinken. Met 10 maanden zou je ook over mogen naar 2 flessen van 210 ml water met 7 schepjes voeding, mocht dit beter gaan. Pap 's avonds mag hij ook nog, mocht hij daar behoefte aan hebben. Maar het hoeft niet. Een maximum aan vocht naast de flesvoeding is er niet, bied maar gewoon aan en wissel een beetje af (sap/water/rooibosthee zonder suiker).

Het is een fabeltje dat de opvolgmelk 3 dikker en zoeter is dan de nummer 2. Je zou met 10 maanden beter over kunnen stappen naar de opvolgmelk nummer 3, omdat deze beter is afgestemt op kindjes van zijn leeftijd. Als Daan 1 jaar oud is kan je overstappen naar halfvolle melk, of nog een tijdje een (Friso) Peutergroeimelk gebruiken. Gewone melk bevat namelijk nog teveel eiwit en te weinig ijzer, vitamine D en essentiele vetten voor zijn leeftijd. Peutergroeimelk is wel goed afgestemt op de leeftijd van een peutertje.

Groetjes Linda

3. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Hoi,

Ik heb de opvolgmelk nr 3 inmiddels in huis en in gebruik.
    Het blijkt toch geen fabeltje te zijn, mijn zoontje krijgt de voeding met geen mogelijkheid uit de fles! Ik heb nu een 1-2-3- speen gepakt ipv zijn normale speen, maar hier verslikt hij zich in.

Wat is het beste, toch weer nr 2 tot een jaar of de nr 3 aanmaken met 180/5 ipv 150/5?

Het schepje van de nr 3 is trouwens groter dan die van nr 2, ik heb het oude schepje nog, dus ik zal morgen eens kijken of dat al wat scheelt.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Rebekka,

Welk merk/soort groeimelk geef je nu? Ik verbaas me erover dat deze dikker is! Ik neem aan dat dit geen Friso melk is. Welke speen gebruikte je met de opvolgmelk?

Voor de leeftijd van je zoontje is het beter als je overstapt op de groeimelk. Je zou evt. ook 180/5 mogen geven als dit beter gaat. Wel is het heel belangrijk om het schepje te gebruiken wat bij het pak zit!

Groetjes Linda

5. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Ik geef nutrilon standaard 3. Ik geef dit met avent speen nr2.
    Het is niet eens zozeer dat het dikker is, maar er drijven een soort vliesjes in ofzo waardoor de speen verstopt raakt. Dit heb ik ook gehad toen ik nutrilon forte1 gebruikte (hierbij hielp het om de voeding met echt kokend water te maken en dan af te laten koelen).

Ik heb net 180/5 gemaakt, dat hielp niet, toen door een zeef gedaan, vliesjes er (voor een deel) uit, hielp ook niet echt en toen speen nr3 gebruikt, dit hielp wel.

Vanavond maar eens kijken dan of de goede verhoudingen met speen nr 3 iets uitmaakt. Al dat gepuzzel om die voeding er in te krijgen is ook niks aangezien meneer niet zo'n geduld heeft :)

Hoe zit het trouwens met het geven van vitamine d?
    Ze hebben hier op het cb niks over gezegd, maar ik dacht dat dit onder de 500ml voeding weer moest?
    Hij zit nu op 530ml, maar ik vraag het maar vast.
    Het verbaast me namelijk dat ze er niks van gezegd hebben aangezien ze daan naar 2 flessen wilde hebben.

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Rebekka,

Dat klinkt erg vreemd van die vliesjes, ik herken het zelf niet van de Friso groeimelk. Ik zou niet weten wat dit is. Misschien eens met Nutricia bellen?

De richtlijnen wat betreft vitamine D zijn vernieuwd. Nu is het belangrijk om, ongeacht de hoeveelheid (fles)voeding die je geeft, altijd 10 microgram vitamine D per dag aan je kindje te geven, tot de leeftijd van 4 jaar. Zie ook deze link: Vitamine D: naar eenduidige suppletieadviezen | Voedingscentrum

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina