volkoren <1 en hoeveelheid

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by fenneke80, Aug 26, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Hallo,

Mijn zoontje is 8 maanden en eet heel erg goed. Hij is tussen 4 en 6 maanden niet zo hard gegroeid, maar nu gaat het weer helemaal prima. Hij eet brood vanaf dat hij bijna 7 maanden is, en op dag 3 kreeg hij meteen een hele boterham weg. Verder eet hij net zoveel fruit en meer warme hap dan mijn zoontje van bijna 2! Hij krijgt 3 flessen van 180, waarvan 1 met pap en rijstwafel of soepstengel met water of diksap. Dit eet hij al zeker een maand allemaal.

Ik heb 2 vragen:
    - wanneer mag hij volkorenbrood? Ik lees namelijk op elke site weer wat anders. Meestal staat er pas als ze 1 zijn, maar het voedingscentrum (behoorlijk betrouwbaar lijkt me) zegt 'als het goed gaat met tarwebrood kan je overstappen'. Wij eten allemaal alleen volkoren, het zou dus wel makkelijker zijn...
    - krijgt hij niet teveel eten? Hij eet zoveel meer dan mijn oudste op die leeftijd. Meestal gaat alles wat ik hem geef helemaal op, dus ik zou hem waarschijnlijk nog meer kunnen geven.

Bedankt!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Fenneke,

Wat eet je zoontje goed! :) Als bruinbrood goed gaat, kan je prima overstappen op volkorenbrood. Soms moeten de darmen hier even aan wennen, maar dat is geen belemmering om over te stappen!

Je jongste groeit op dit moment veel harder dan je oudste zoon, het is dus logisch dat hij naar jouw idee veel eet. Zolang je hem 3 hoofdmaaltijden geeft, 2 tot max 3x een verantwoord tussendoortje (bv fruit, rijstewafel ed), geen hele zoete drankjes (ook afwisselen met bv water of thee zonder suiker) gaat het prima. Zo te lezen heeft hij misschien ook nog wat in te halen. Je doet het dus hartstikke goed, ga lekker zo door! :)

Groetjes Linda

3. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Bedankt voor je snelle antwoord!
    Hij zit nu nog aan een bruine boterham, maar dat wordt morgen dan een volkoren.
    Misschien was hij, achteraf gezien, gewoon al eerder toe aan vast voedsel. De overstap ging heel makkelijk, heel anders dan bij de oudste. Zo is elk kindje weer verschillend!

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Fenneke,

Dat kan heel goed hoor. Bij elk kindje kan het inderdaad heel anders zijn. Succes met de volkoren boterhammen, ik denk dat het heel goed zal gaan.

Groetjes Linda

Share This Page