Ons zoontje van bijna 11wk lijkt ontzettend snel overprikkeld en uit zijn ritme te zijn als we een uitje maken overdag. Bv: vanmiddag iemand opgehaald van het vliegveld, van 14.30 tot 16.45 weggeweest, zoontje heeft de hele middag nieuwsgierig rondgekeken, slapen lukte hem niet. Ook daarna niet, hij was helemaal uit zijn doen. Pas zojuist na de 20u-fles is hij in slaap gevallen. We wilden deze week nog een dagje naar de dierentuin, maar ik vraag me af of we niet beter thuis kunnen blijven, als hij zo snel al van zijn apropos af is alleen door een ritje vliegveld, hoe gaat dat dan zijn door een hele dag dierentuin? Ik hoor van alle kanten van mensen die met hun baby dagjes weggaan, maar op deze manier lijkt het me niet echt goed voor hem. Waar zou ik goed aan doen, alle uitjes voorlopig schrappen en thuis in zijn ritme blijven, of toch de deur uitgaan en misschien iets anders aanpakken? Als we overdag gewoon thuis zijn huilt hij nauwelijks, hooguit 15-20min per etmaal en dat alleen een kort inslaaphuilje bij zijn slaapjes overdag of als hij droomt.
Hier de eerste 6 maanden weinig weg geweest. Ik had geen zin in een overprikkeld huilend mannetje. Na een paar keer proberen, heb ik de afweging gemaakt: thuisblijven of weggaan met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk zijn die maanden zo voorbij gevlogen en nu kleine man wat ouder is en de slaapjes ook steeds korter worden, is het al veel minder erg als hij eens een slaapje overslaat. Mensen die zeggen dat hij er maar aan moest wennen, heb ik op een gegeven moment genegeerd. Hij sliep (en slaapt) gewoon niet lekker in een vreemde omgeving en als er te veel afleiding is al helemaal niet. Ja, er zijn kindjes die je ergens neerlegt en die meteen in slaap vallen. Lijkt me heerlijk! Maar niet die van ons dus, jammer. Ook voor de mensen die zich hier aan lijken te storen. De tijd van langer weggaan komt wel weer.
Overigens wel veel gewandeld, in de wagenbak viel hij op een gegeven moment wel in slaap. Als ik dan thuiskwam liet ik hem daar in liggen. Na vier maanden ging kleine man naar de crèche twee dagen per week, ook daardoor werd hij wat flexibeler, maar hij moest ook altijd de volgende dag enorm bijkomen van zo'n dagje, dus dan ging ik al weinig weg om hem zijn rust te gunnen.
Wat vind je overprikkeld? Als jullie zijn weggeweest gaat hij dan huilen/ wil hij alleen bij je zijn? Of wil hij gewoon niet slapen? In het laatste geval zou ik me er niet te druk om maken, de slaap haalt hij wel weer in. In het eerste geval zou ik inderdaad nog even geen dagjes uit plannen.
Hij gaat over 2wk al naar de gastouder omdat ik dan weer moet werken. Ik vraag me ook af hoe dat zal gaan... In de wandelwagenbak slaapt hij als een roos, vanaf het moment dat de kinderwagen in beweging komt. Normaal in de auto ook, maar om een of andere reden vandaag niet. Vaddie, hij gaat niet huilen zolang we hem niet in bed leggen. Zo lang hij bij ons ligt is het goed, ligt hij rustig op zijn speen te sabbelen.
Klinkt niet of hij overprikkelt is. Meer dat hij alles aan het verwerken is. En de gastouder, is waarschijnlijk even wennen maar dan net zo leuk (of misschien wel leuker als hij wat ouder is) als thuis zijn. (mijn dochter wil soms ook in het weekend naar de gastouder)
Ik gebruik bij uitstapjes altijd mijn draagdoek. Dat is garantie voor slapen gelukkig. Daarnaast kan hij zo alles bekijken vanuit de veiligheid dicht bij mij. Dat komt het verwerken ook ten goede. Als ik geen draagdoek gebruik bij uitstapjes en dergelijke dan kan hij ook niet zelf in slaap vallen. Dan zijn er te veel prikkels. Thuis kan hij prima zelf in zijn bedje en box in slaap vallen zonder te huilen dus laat ik hem lekker in de doek slapen wanneer we op pad zijn. Zo iedereen blij
Bedenk wel dat overprikkeling en weinig slaap op een gegeven moment leid tot oververmoeidheid en dan heb je een kind dat zelfs huilt als je hem troost. Probeer de uitjes zo kort mogelijk te maken en bepaal voor jezelf wat noodzakelijk is. Zijn er dingen die je partner alleen kan doen of jij alleen waarbij de baby gewoon thuis in zijn ritme blijft. Wij dachten ook dat het wel kon maar dat heeft onze dochter met veel vermoeidheid moeten bekopen, zo erg dat we het zelf niet meer konden doorbreken.
Wij deden/doen best veel met onze baby overdag. A.s. dinsdag willen we gaan zwemmen met zijn allen, ons gezin dan. Ik vind dat we het niet kunnen maken tegenover ons zoontje van 5 jaar als we helemaal geen dagjes weg meer gaan. Hoogstwaarschijnlijk zal onze baby ook wel overprikkeld zijn, aan het einde van de dag, maar ja, ons gezin telt 2 kinderen aan wie we aandacht moeten geven. Hij slaapt overdag toch al weinig..
Als ik het zo lees is het niet zo zeer overprikkeld. Hij is toch rustig? Natuurlijk moet je niet te vaak in korte tijd dagjes erg gaan, maar als hij er niet huilerig van wordt kan toch prima. In dierentuin loop je ook dus grote kans dat hij dan in wagen wel in slaap valt en anders inderdaad draagdoek, schommelt hij lekker in slaap.
Wat Blinq zegt! Ik ben ook wel van het beschermen van zijn dagritme. Plan alles buiten slaapjes om en ja, dan is er bijvoorbeeld niet veel tijd om te shoppen. (wij hebben nog 2 slaapjes) Maar.. ik kies wel voor mezelf als ik iets heel graag wil. Laatst bijvoorbeeld een dagje bij mijn ouders op de camping. Dit doen we elk jaar, en nu wilde ik ook graag gaan. Met de wetenschap dat zl bijna niet in een ander bedje wil slapen. We hebben het geprobeerd in het campingbedje, het lukte niet en na 3 minuten wandelen in de draagzak (bondolino), viel hij wel heerlijk in slaap. Inmiddels kan ik er dan zelf ook bij gaan zitten. Eerder moest ik in beweging blijven, anders werd hij wakker. Drankje en hapje erbij en een heerlijk slapend kind tegen me aan. Mooie oplossing! Ook gaan we op vakantie. Doodeng vind ik het. Ander bedje, boarden tijdens normaal slaaptijd, vertraging misschien wel . Maar goed. Mijn houvast is die draagzak. Ik trek dan het slaapkapje helemaal omhoog om hem af te sluiten voor prikkels. Dan kan hij zich makkelijker overgeven. Om die reden werkt een draagdoek hier dus niet. Hij blijft anders 'zoeken' naar prikkels. Je vindt vast je weg erin. En zodra ze wat minder slaapjes doen, krijg je stukje bij beetje wat meer ruimte. Oh en hoe ouder de kindjes worden, hoe minder ze onder de indruk zijn van veranderingen van bijvoorbeeld slaaptijden. Succes.. Oh en toen zoonlief ongeveer net zo oud was als jou kindje, zijn wij ook een dagje naar de dierentuin geweest. Ik in de stress, maar niet nodig. Hij sliep heerlijk in de kinderwagen. Voor mij een teken dat je het soms gewoon los moet laten.