Buikpijn na laatste voeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Blomke, Nov 4, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Blomke

Blomke Lid

Jan 18, 2009
    21
    0
    0
    Hallo deskundige,

ik heb een vraagje mbt de laatste voeding van mijn dochter van 9 weken:
    Ivm lichte reflux geven wij haar om een uur of 9 savonds een flesje afgekolfde borstvoeding met daarin twee schepjes johannesbroodpitmeel. Dat heeft ons nu twee weken goed voldaan. De laatste drie avonden echter valt het ons op dat ons dochtertje op dat moment veel meer drinkt dan overdag (naast 160 cc, normaal is dat ca 120cc, krijgt ze ook nog even de borst..) en erg gulzig is om verzadigd te raken. Daarnaast heeft ze aan het eind van de voeding een kwartiertje enorme buikkrampen, waarbij ze compleet strak staat en het uitschreeuwt van de pijn. Tegen onze verwachtingen in, komt er na wrijven en geruststellen geen poepluier en valt ze op een gegeven moment zelfs als een blok in slaap. Mijn vraag is; waardoor worden de buikkrampen veroorzaakt, komt dit door de jbpm? Of drinkt ze misschien te veel of te snel? En hoe kunnen we die buikkrampen voorkomen?

Graag je reactie op wat het kan zijn en hoe we het kunnen voorkomen.

BVD
    blomke

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik zou niet zo kunnen zeggen waar de buikpijn in jullie geval precies vandaan komt.
    Ik kan me voorstellen dat de hoeveelheid mee kan spelen. Maar dat blijft een gok.

Hopelijk gaat het snel weer beter.
    Kijk voor meer feitjes over BV en lichte reflux ook eens op:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Spugen en reflux bij borstvoeding - inleiding

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Spugen en reflux bij borstvoeding - de feiten op een rijtje

Misschien zie je daar nog wat nuttige info die voor jullie bruikbaar is.

Succes

Ilse

3. Blomke

Blomke Lid

Jan 18, 2009
    21
    0
    0
    Hoi Ilse,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb nog twee aanvullende vragen:

Het is nu een tweetal avonden goed gegaan maar gisteravond was het weer bingo. Mevrouw drinkt dan erg veel en krijgt als ze nog even aan de borst ligt, enorme buikpijn. Gisteren eindigde dat in een poepbroek maar dat is niet altijd het geval. Is de avondvoeding voor ons meisje een zgn clustervoeding omdat ze zoveel drinkt in 1 keer? Sowieso krijgt ons meisje vaak buikpijn als ze aan de borst ligt, is dit toeval of zit hier een verband in?

Graag nogmaals je reactie

BVD
    blomke

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Een clustervoeding is wanneer en in een bepaalde tijd steeds eventjes gedronken wordt. (Meerdere voedingen in bv 3 uur, bij elkaar de hoeveelheid van 1 voeding maar niet zoals normaal in 1 voedingstijd)

Het is wel normaal dat de pijn ontstaat zodra ze aan de borst drinkt. Door het drinken wordt het spijsverteringskanaal actief. Doordat het nog niet helemaal is uitgerijpt en nog niet helemaal de goede ligging kan hebben, hebben kindjes de eerste 3 maanden in meer of mindere mate last van hun darmen.

Soms helpt het om vaker kleine beetjes voeding te geven als een paar keer een grote hoeveelheid. De darmen kunnen daar makkelijk mee overweg.

Als de pijn niet extreem is en niet na iedere voeding dan zou ik me niet druk maken.

Ilse

Share This Page