van 5 naar 4 voedingen, schema

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by nina87, Jul 23, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nina87

nina87 Lid

Oct 25, 2011
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste voedingsdeskundige,

Ons zoontje van 4 maanden krijgt 5 flessen per dag (180 cc water + 6 schepjes).
    Tussen de voedingen zitten maximaal 3 uren; langer houdt hij het niet vol. Tussentijds houdt hij korte slaapjes. Een groentehapje (paar lepeltjes) heb ik van de week aangeboden, maar daarop reageerde de kleine erg heftig.
    Het consultatiebureau geeft aan dat tie naar 4 voedingen mag gaan en z'n fruit/groentehapje mag nemen, maar ik vind dit lastig... Is hij er wel aan toe vraag ik me af...de symptomen zijn er wel; alles in mondje stoppen, sabbelen, zuigen. Misschien is hij er wel aan toe maar kunnen z'n darmpjes het nog niet aan? Allemaal vragen...

Hoe pak ik het nu het beste aan om op 4 flessen te komen? Omdat hij amper 3 uur tussen de voedingen heeft lijkt dit me erg lastig. Kan het overstappen op 4 voedingen alleen wanneer er bijvoeding wordt gegeven, in plaats dus van 1 'oude' flesvoeding? Of moet de totale hoeveelheid nu verdeeld worden over 4 flessen?

Zijn schema ziet er nu als volgt uit;
    07.00 flesvoeding
    10.00 flesvoeding
    13.00 flesvoeding
    16.00 / 17.00 flesvoeding
    20.00 flesvoeding

180 cc water + 6 schepjes, in de eerste en laatste fles 1 theelepeltje rijstebloem. Met de rijstebloem ben ik net een weekje begonnen en erg voorzichtig ivm mogelijk krampen. Hoeveel rijstebloem kun je het beste geven, wat is het maximum per dag en moet dit perse in de ochtend en laatste avondfles of mag je het totale maximum ook verdelen over alle flessen?

Veel vragen, hopelijk van uw kant enige duidelijkheid.
    Alvast hartelijk dank!!!

Met vriendelijke groet,

Nina

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo!
    Zo te lezen is je kindje nog niet aan de 4 voedingen toe en zou ik nu zeker ook afraden. Je mag zowiezo tot je kindje 6 maanden is nog gewoon 5 voedingen geven dat hoeft niet perse naar 4. Mocht je dit willen zou ik dat pas doen als hij werkelijk wat meer tijd tussen de voedingen kan laten. Drinkt hij snel? Je zou anders kunnen kijken naar een kleinere speen of evt de voeding wat indikken met johannesbroodpitmeel (dit mag aan iedere fles en geeft geen extra energie). Er wordt aanbevolen om 1 maximaal 2 papflesjes per dag te geven ( in deze leeftijd kan je het beter op 1 houden). Vaak worden 2 eetlepels rijstebloem per dag gegeven, dit mag je geven wanneer je wilt.
    Voor wat betreft de groente is dit echt erg wennen voor de darmpjes. Het is zeker niet erg om er over een week of 2 mee te beginnen wellicht gaat het dan iets beter. Succes!
    groeten Femke

Share This Page