Hey meiden, Al veel topics over bijvoeden maar ieder kind is uniek dus daarom wil ik graag jullie mening horen. Mijn zoontje is nu 4,5 maand ik zit er sterk aan te denken om met 5 maanden bijvoeding te gaan geven. Ik geef al rijstebloem vanaf 3.5 maand. Nu heb ik een hele grote vent 67 cm en 8500 gram. Ik geef nu al twee flessen met rijstebloem hij heeft veel honger volgens het cb was dit prima. Maar groente en fruit was het advies vanaf 6 maanden. Maar als ik hem zo zie denk ik niet dat hij dat gaat redden. En ik vind het ook best snel dan in eens. Want dan hebben ze de voedingstoffen ook echt nodig. En aangezien hij wel groot is moet hij de voeding dan ook echt wel binnen krijgen (een paar hapjes zal dan niet voldoende zijn denk ik) Dat lijkt me nog al lastig als ze nooit "gegeten hebben". Maarrrr... Ik had vroeger koemelk allergie. Nu niet meer gelukkig en mijn man heeft nooit allergie gehad. Als ik borstvoeding had gegeven had ik denk ik wel langer gewacht. Zou meer vertrouwen hebben in mijn eigen melk dan in fabrieks melk. He, ik vind het zo lastig wat denken jullie?? Zou dat ene maandje zoveel verschil maken voor allergieen? En krijgt hij zo wel genoeg voedingstoffen binnen? En ik lees hier vaak dat rijstebloem ook pas vanaf 6 mnd is, zou ik de boel al in de war geschopt hebben? Nou ik ben benieuwd naar jullie mening. Liefs Nada
Ik zelf ben begonnen met bijvoeden vanaf 4 maanden (groenten en fruit). Mijn mannetje was niet erg groot of zwaar, maar wel erg hongerig en ik kwam al dikwijls boven de 1000cc per dag aan melk uit. ik kwam niet meer rond met de huidige hoeveelheid flessen, vandaar mijn keuze. Overigens was het CB het hier helemaal mee eens. Bij ons in de familie komt wel eczeem en hooikoorts voor. Rijstebloem mag vanaf 4 maanden (staat ook op de verpakking). Het is glutenvrij en hypo allergeen dus maakt voor allergieen niet uit. Het is overigens niet zo dat ze vanaf 6 maanden ineens vanalles moeten eten hoor! Vanaf 6 maanden ga je over op opvolgmelk en zolang je meer dan 500cc geeft krijgt je kind alles binnen en is vaste voeding echt nog BIJvoeding! Dat hoeft dus geen reden te zijn om eerder te beginnen! Het is dus een afweging die je moet maken wat jij belangrijk vindt. Qua allergieen durf ik je niet goed te adviseren, misschien kan het CB je erover informeren. Meestal zeggen ze: bijvoeden vanaf 6 maaden dan, maar in mijn geval maakte het niet uit?!
Wij zijn ook met 4 maanden begonnen met bijvoeden omdat we een hongerig kind hebben. Dat heeft erg geholpen want toen leek ie eindelijk wat meer verzadigd. Nog steeds eet ie erg veel, maar hij groeit keurig volgens zijn lijn. Hij heeft blijkbaar gewoon wat meer nodig. Qua allergieen durf ik je ook niet te adviseren. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat het zo'n wereld van een verschil uitmaakt. Misschien kun je het eens opperen bij het CB?
Ik zou wachten tot 6 mnd, zeker omdat er allergieen in je familie voorkomen. Hier ook een groot kind en toch gewacht tot 6 mnd. Vanaf 6 mnd hoeven ze niet ineens van alles te gaan eten hoor, je kunt het dan langzaam aan gaan introduceren, het blijft nog een tijdje bijvoeding, BV of KV blijft de hoofdvoeding. Succes!
Ik ben met een groot kind bij bijna 5 maanden begonnen met bijvoeden maar hier geen allergieën. Als je twijfelt zou ik het niet doen. Als je het idee hebt dat je kindje nog tevreden is, hoef je niets te veranderen. Ik had een kind wat steeds eerder wakker werd ondanks rijstebloem (wat 'mag' vanaf 4 maanden, bijvoorbeeld om te wennen aan vaste voeding) De stelregel is trouwens bijvoeding MAG vanaf 4 maanden en "MOET" vanaf 6 maanden. De wetenschap is er helemaal niet over eens dat vanaf 6 maanden beter zou zijn, ook niet ivm allergieën. Wel is het feitelijk zo dat een baby in principe voldoende heeft aan melkvoeding (bij voorkeur BV) de eerste 6 maanden (er zijn uitzonderingen). Dus... aan jou de keus. En mijn devies is: bij twijfel? Niet doen.
'Bij twijfel niet doen' heb ik nooit begrepen. Ik maak regelmatig keuzes met een twijfel, terwijl het dan toch de juiste keuze bleek.
Ik ben hier bij beide kinderen met 4 maanden begonnen met bijvoeden ondanks dat ze beide eczeem hebben. - ze hebben een eczeemsoort wat erfelijk is en niet voedingsgerelateerd - en als ze het gennetje eczeem hebben dan krijgen ze het toch wel zodra ze de trikker binnen krijgen of dat nu met 4 maanden, 6 maanden of 8 jaar is (dat is mijn mening he) Met Kinley ben ik zelfs al 2 weken geleden begonnen met groente en fruit bij te voeden puur en alleen omdat ze bijna dagelijks over de 1000 cc ging. Nu niet meer en vreemd genoeg slaapt ze nu ook de nacht door (van 19 uur tot minimaal 6 uur). Groetjes Anita
Hoi Hoi, Gewoon doen waar je je goed bij voelt! Wij zijn al iets eerder begonnen met fruit omdat Tim heel slecht zijn behoefte kwijt kon en met fruit ging dat een stuk beter. Wat betreft allergieen ze raden dan inderdaad aan om vanaf 6 maanden te beginnen om allerlei redenen... Ik ben zelf echt voor heel veel dingen allergisch en mijn man niet. Ik ben er van overtuigd dat hij toch wel of niet allergisch word en dat dat dan echt niet te maken heeft met of hij met 4 of met 6 maanden een potje heeft gekregen. Dat is gewoon erfelijk bepaald. Maar dat is mijn persoonlijke mening waar ongetwijfeld niet iedereen het mee eens zal zijn Kortom gewoon je eigen keuze maken! Groetjes Lysanne
Maar het is een blijft BIJvoeding. Het is niet verplicht om dit als vervanging van een fles te geven. Dat is pas vanaf een maand of negen. Dus tot die tijd kun je lekker wennen.
Hier hadden ze ook een atopische aanleg (dat gennetje dus). En wij hebben er juist voor gekozen heel voorzichtig te zijn. Wij vonden het echt de moeite waard dat ze de eerste 7 maanden van hun leven eczeemvrij waren. Waren we eerder begonnen dan hadden ze met 4 of 5 maanden waarschijnlijk al onder het eczeem gezeten. 7 maanden i.p.v. 4 maanden is toch een winst van 57%. 7 maanden van ongestoord pijnloos en jeukloos ontwikkelen. Vonden wij de moeite waard, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf beslissen verder.