Ik heb afgelopen vrijdag de intake van de kraamzorg gehad. Nu zag zij op mijn lijstje staan dat ik een flessenwarmer had aangeschaft. Hierop zei ze dat dat helemaal niet meer nodig was en dat de flesvoeding nu ook aangemaakt mag worden met warm kraanwater???? Dit zouden ze me allemaal leren, ben er eigenlijk vergeten op door te vragen, ze vertelde zoveel dat dat me erdoorheen was gegaan.... Hebben jullie hier al eens van gehoord?
mij is verteld dat er dan bacteriën in het water zitten. Vul zelf maar eens een glas warm water, ziet er niet echt smakelijk uit. Ik heb wel eens gelezen hier dat ze het wel deden met warm kraanwater. Ik wel doe het koude water altijd even in de magnetron. Zo is het mij 'geleerd'. En een flessenwarmer is best handig voor op visite. Maak je thuis het flesje 'koud' klaar en warm je hem daar op. Al gemaakte voeding mag geloof ik niet in de magnetron. Gaan de eiwitten kapot ofzo... Fijne bevalling gewenst alvast!
Hier zijn heeeeeel veel discussies over en net zoveel meningen. Warm water heeft niet meer bacteriën dan koud water hoor.. het is hetzelfde water Ik geef mijn dochter warm kraanwater, dat gaat prima. Wij hebben geen oude, loden leidingen e.d en gebruiken alleen een kraan die we heel veel gebruiken. De kans op bacterievorming is zeer gering. Wel moet je ook even letten op de hardheid van het water. Veel kalk kan krampen veroorzaken. Het allerveiligst is om te werken met gekookt water en dat laten afkoelen. Het gebruik van de magnetron wordt vaak weer afgeraden ivm met een ongelijke verhitting van het water / voeding.
De leveranciers van het water, de waterleidingsbedrijven dus, raden het drinken van water dat warm uit de kraan komt af. Voor VOLWASSENEN al, dus laat staan voor een weerloos babietje. De verwarring zit 'm in warm kraanwater. Je kunt namelijk kunstvoeding prima aanmaken met warm kraanwater (i.p.v. flessenwater), maar de waterleidingsbedrijven raden je wel aan dat water koud uit de kraan te halen ZELF op te warmen (gewoon in magnetron, pannetje of fleswarmer). De communicatie hierover is de afgelopen 2 jaar niet zo duidelijk geweest, vandaar dat bij een aantal kraambureaus de misvatting heerst dat je zomaar de warme kraan kunt opendraaien om een kunstvoeding aan te maken. Ik heb begrepen dat de waterbranche contact heeft met de zorg om dit allemaal recht te zetten. Verder: JIJ bent de baas ook na de bevalling en JIJ bepaalt hoe de kunstvoeding voor je kind wordt klaargemaakt, niet degene van het kraambureau die bij je in huis is. Dus als JIJ wilt dat de fleswarmer gebruikt wordt, dan gebeurt dat gewoon!
Dat probleem speelt niet als je de kunstvoeding aanmaakt volgens de instructies op de verpakking: eerst water opwarmen en dan poeder erbij. Voordeel is dan dat het ook minder klontert. Aangemaakte voeding kun je i.v.m. hotspots beter niet in een magnetron opwarmen.
Inderdaad! Hier heeft de kraamverzorgster heel veel energie verspild met de uitleg dat de kraanwater echt wel veilig was voor een baby. Wij voelden ons daar niet fijn bij, en hebben de eerste drie maanden zelf water gekookt. Daarna overgestapt op BarleDuc. Pas bij ongeveer 11 maanden zijn we overgestapt op kraanwater.
Hier gewoon warm kraanwater, werkt prima en zelfs in het ziekenhuis hier zeiden ze dat het veilig was, ook voor mijn mannetje dat 5 weken te vroeg was dus helemaal geen probleem zolang je maar geen huis hebt met lodenleidingen, maar die kans is klein
Ben het helemaal met dirksmama eens. Het gaat trouwens niet eens zozeer om de lodenpijpen maar meer om het feit dat er warm water door de leidingen gaat en deze leiding nooit helemaal leeg staat. Doordat de leiding nooit helemaal leeg staat krijg je dus dat er warm water ( dus niet gekookt) afkoeld en weer opwarmt. We weten allemaal wat dat voor effect heeft op een bacterie.......... dus vul zelf maar in of het veilig is of niet. Ik vind het feit dat de waterleiding bedrijven al zeggen dat het niet veilig is om te doen belangrijker en zwaarder wegen dan wie dan ook.. Heeft het ziekenhuis er studies naar gedaan.... of de kraamhulp.... Ik gebruik dus koud kraanwater en warm dit op in de magnetron en doe daarna de poeder erbij. Ik vind ook dat het in de mag sneller gedaan is dan de kraan open draaien en wachten tot hij warm in ( afgezien van het verspillen van het water wat je niet gebruikt). Wat cygnet zegt klopt niet helemaal. Het is idd hetzelfde water maar het komt niet uit dezelfde leiding. vanuit het verdeelpunt in je huis komt het koude water niet in aanraking met het verwarmingselement in de ketel en dat is nou juist het punt waarop het water niet goed is om te drinken. Ieder zn ding natuurlijk en als je er een goed gevoel bij hebt, gewoon doen maar ik vind het risico te groot. Groetjes Kim
We gebruiken voor het maken van de fles half koud kraanwater en half gekookt water. Voordeel: we hebben de fles gelijk op de juiste temperatuur. Maar wat al eerder gezegd is: je moet doen waar je je goed bij voelt! Succes.
wij maken kunstvoeding met KOUD stromend water uit de kraan een paar minuten in de flessenwarmer of een paar seconden in de magnetron voeding erbij roeren met een vorkje niet schudden komt er teveel schuim dus lucht in de fles dat zorgt voor meer krampjes en klaar is kees
ik gebruik voor thijs zn flesje koud kraanwater, doet ie het prima op. daar doe ik poeder in en dat warm ik op.
Ik zou t niet doen... warm water uit de kraam.. Ook vanuit de leiding kunnen er dan metalen in zitten die door de warmte oplossen ( heb ik eens gehoord in Nederland in Beweging) Ik warm koud water op in de waterkoker en op KDV zetten ze de fles met water in de magnetron..( au bain marie kan ook nog..) Flessenwarmer vind ik dus overbodig..
Ik had al een flessenwarmer aangeschaft, dus denk dat ik gewoon koud kraanwater neem en dit opwarm met de flessenwarmer... Om speciaal bronwater ervoor te gebruiken vind ik ook weer wat overdreven... Maar warm kraanwater vind ik zelf ook geen fijn idee en je zit te wachten tot het water op de juiste temperatuur is (wij hebben een 10liter keuken boiler in het gootsteenkastje staan) je verspilt dus ook nog eens water op deze manier....
Ik zou vooral in het begin lekker water koken en geen warm water gebruiken. In kraanwater zitten namelijk bacteriën en door het koken dood je deze (of iig een hele boel daarvan) Het is voor ieder persoonlijk, maar ik heb geen risico genomen Ik gebruikte dus ook gewoon een flessenwarmer, en ben daarna overgestapt naar de magnetron (wel met gekookt water en dan afgekoeld) Als je het niet te lang erin doet, en goed schud is er niets aan de hand Doe wat je zelf het prettigst vind, en laat je niets aanpraten waar jij je niet fijn bij voelt. Het is jouw kindje, en je doet het op jullie manier De kraamhulp is er om jullie te ondersteunen Veel succes!
Ps, als ik wist dat de tijd eraan kwam voor de voeding, zette ik al water van te voren op....een half uur ofzo, dan is het daarna op een mooie temperatuur, en kun je het zo klaar maken Ook kookte ik water en deed dat in een kan of fles in de koelkast, zo had ik al gekookt water voor de hele dag. Dat deed ik in de flessenwarmer, en huppatee, klaar is kees
Ik doe het altijd zo.. S'ochtend water koken voor de hele dag, laat ik gewoon in de waterkoker zitten. En zo pak ik iedere flesvoeding water uit die waterkoker, voeding erbij en in de magnetron. Gaat altijd super! Maar luister vooral naar je eigen gevoel dan kunnen wij mama's heel goed! Gewoon doen waar jij je lkkr bij voelt! En de kraamzorg is er om je te helpen bij de puntjes waar jij hulp bij nodig hebt. En wat jij wil is wet Komt vast goed! En inderdaad warm kraanwater.. lijkt mij persoonlijk ook niet zo heel helder.. Liefs! xxx
Mijn oudste 2 hebben altijd bv gehad, ik was dus een leek met flesvoeding. Toen ik weer aan het werk ging heb ik ze altijd nutrilon kant en klaar meegegeven. dus bij de derde was ik helemaal een leek in flesvoeding. Zij heeft 3maanden bv gehad maar helaas moest ik vanwege medicatie stoppen. ik wist alleen dat je water moest koken maar daar was ik te lui voor dus ik gebruik altijd barle-duc. Nu ik weet dat kraamwater ook mag zou ik het wel doen in nieuwbouwhuizen maar hier niet. deze woningen zijn meer dan 50 jaar oud en wil niet weten wat er in de leidingen zit. ze blijft het dus gewoon op barleduc doen. Ik vind overigens wel dat de kraamzorg de kraamvrouwen moet informeren over flesvoeding. OOK als zij bv geven. Want het heeft me fortuinen gekost al die kant en klare pakjes, om nog maar niet te spreken over hoe het klaar te maken: eerst poeder of eerst opwarmen, welke temperatuur etc....
hier ook koud water, opwarmen in de magnetron en flesvoeding erbij. Warm water wordt afgeraden door waterbedrijven, en ik neem aan dat zij wel weten wat er in de leidingen gebeurd. In de flessenwarmer hebben we eerst gedaan, maar dat duurde te lang voor onze brulkikker. De magnetron was sneller. Water koken hebben we de 1e dag gedaan, daarna heeft de KV mijn man bijna uitgelachen, en gewoon kraanwater gepakt. Ze waarschuwde ook voor bronwater, als je dat gebruikt, moet je goed opletten dat er niet teveel mineralen aan toegevoegd is. Ik geloof dat bar-le-duc wel redelijk neutraal is.