Hoi dames, Hoe zit het nu met de cyclus tijdens de zwangerschap. Heb je nu wel een eisprong? of niet? Hoe kan het dat je dan niet/nauwelijks zwanger kan worden? Ben nog steeds niet ongesteld geworden. Bij mijn eerste dochter ook met 9 maanden bv geven, niet ongesteld geworden. groetjes Marielle
Tijdens je zwangerschap heb je geen cyclus want dan ben je zwanger maar je bedoelt neem ik aan tijdens borstvoeding? Het verschilt per persoon hoe snel de cyclus weer op gang komt met borstvoeding, bij de een duurt het een jaar, bij de ander een paar maanden. Maar hou er rekening mee dat je cyclus niet begint met een menstruatie maar met een eisprong, dus ook al denk je dat je cyclus nog niet op gang is, je kan al wel zwanger raken want je weet tenslotte niet of je misschien net je eisprong hebt.
Bij mijn eerste werd ik pas weer ongesteld na het afbouwen van de bv (na 7,5 mnd). Na de geboorte van onze jongste ben ik inmiddels alweer ongesteld geweest (overigens maar 1x?). In principe remt de borstvoeding je vruchtbaarheid, maar daar zitten wel een heel aantal voorwaarden aan verbonden. De meningen zijn erover verdeeld of het een betrouwbaar anticonceptiemiddel is. Het verandert idd heel erg per vrouw en zoals je ziet, ook nog eens per bv-periode!
Ehm..ik bedoel inderdaad de cyclus tijdens de borstvoeding. Maar hoe kan dat dan dat je wel niet ongesteld word. Krijg je dan ook geen ei? Hoe komt het dat dan alles afgeremd, de groei van je ei afgebroken word. Ben er erg nieuwsgierig naar. Kom je ei helemaal niet op gang?? Een bepaalt soort hormonen veroorzaakt dit toch tijdens de bv?
Klopt, het hormoon prolactine (dat je dus aanmaakt door het geven van bv) houdt de eisprong tegen. En na verloop van tijd daalt het prolactinegehalte in je lichaam (bijv doordat het aantal voedingen vermindert), waardoor er weer een ei kan springen.
Je hebt op gegeven moment weer een eisprong en dan word je na 2 weken ongesteld. Als je niet ongesteld wordt, heb je ook geen eisprong gehad. Ik voedde nog erg vaak en om de 3 uur en kreeg toch een eisprong bij 4,5 maand.