Mijn dochter is vandaag 11 weken en krijgt 5 x per dag de fles 5 x 150/5 Ik belde gisteren het CB en die vertelde mij dat een baby van 12 weken al wel op 5x180/6 moet zitten. Gisteren heb ik 4x 150 gegeven en 1 x 180 Vandaag doe ik dat weer en dan morgen 3 x 150 en 2 x 180 Is dat zo langzaam opbouwen een goed idee? En klopt het naar jullie idee dat een baby van 12 weken op 5 x 180/6 moet zitten?
Dit.... Als jouw kindje tevreden is, lekker zo laten Binnenkort krijgt ze waarschijnlijk nog een groeispurt, vaak tussen de 3 en 4 maanden, en dan geeft ze waarschijnlijk zelf aan dat ze meer wil. Als je dan nu al ophoogt kan je haar straks niks extra's meer geven omdat ze dan al aan de maximale hoeveelheid zit.
Hoi meiden, wat is het toch fijn om vragen te kunnen stellen hier. Zouden jullie dan ook niet 1 fles veranderen? Gewoon alle 5 zo laten?
Mijn meisje is nu 3 maanden en doe krijgt zelfs nog 120/4 Meestal wilt ze ook echt niet meer. Wilt ze dat wel, dan krijgt ze ook meer aangeboden. Maar ze groeit gelukkig goed.
Wat is het cb toch raar soms daar zijn helemaal geen vaste richtlijnen voor. Het hangt o.a. af van je kindje zelf, van zijn gewicht, hoe lang ie 's nachts slaapt, etc. Mijn zoontje is nu bijna 13 weken en krijgt 5x 160 cc. We hogen elke week met 5 cc per fles op, dit op advies van de ka. Op die manier bouw je rustig op en hoef je niet ineens met een plens op te hogen. Moet zeggen dat het hier prima werkt! Alleen het afgieten is wel onhandig, zeker met die Dr. Brown's fles waarbij je het bijna niet kunt lezen
Het hangt ook van het gewicht van je kindje af, aan de hand van die berekening kan je kijken of je kindje voldoende krijgt. Aantal kg x 150 ml, is ongeveer de richtlijn wat je kindje nodig heeft. Als je kindje nu te weinig krijgt voor haar gewicht, dan zou je inderdaad langzaam op kunnen hogen. Maar als ze met deze flessen gewoon voldoende drinkt, zou ik het zo laten. Of ze moet bv. 's morgens steeds eerder komen, dan kan je de laatste fles alvast ophogen. Zo ging het hier vaak, 's nachts ging hij korter slapen, dus dan maakte ik de laatste fles groter. Vaak merkte ik daarna dat hij tussen de andere flessen ook minder tijd liet en dan hoogde ik ze geleidelijk allemaal op
Een baby hoeft met 3 maanden nog niet op 5x 180/6 te zitten. De richtlijn is dat een baby met bepaalde leeftijd of een bepaald gewicht op een gemiddeld aantal cc 'hoort' te zittten. En hoe die totale cc verdeelt wordt is geen enkel probleem! Mijn jongste is met een maand of 3 van 90/3 naar 120/4 gegaan. Kijk naar je kindje, heeft die genoeg aan 5x 150/5 is het prima. Merk je dat je dochter er te weinig aan heeft kan je altijd nog ophogen. Mijn ervaring is dat sommige kindjes tussen de 3 en 4 maanden ineens een periode kunnen krijgen dat ze meer honger hebben. Juist dan is het zo fijn dat je nog nog ruimte hebt om op te hogen ipv al tegen de liter te geven
wat mij steeds vaker opvalt is dat het cb adviseert om zo snel mogelijk naar grote flesjes te gaan! Wij zaten zelfs met 5mnd nog op de 6x120/4. Kijk naar je kindje als die tevreden is dan is het goed! zodra ze erna nog honger heeft dat kan je een flesje gaan ophogen om te kijken hoe ze het doet.
Ik ben wel weer wakker geschud nu. Ik ben best van de regels etc etc, onzeker. Luister naar 'hoe het moet'. Ik vind het eng om alles op gevoel te doen. Maar dankzij jullie ga ik dus niet binnen nu en 10 dagen alles ophogen. Net had ze vele malen eerder honger dan normaal dus het is gewoon even uitvogelen of ze misschien op een bepaald moment van de dag een grotere fles wil maar dat ik binnen nu en 10 dagen op alle flessen 180 zit.. euh euh dat gaan we dus mooi niet doen!!