Mijn zoontje slaapt sinds een paar nachten een stuk langer. Vanmorgen werd hij pas om 6.00 wakker terwijl hij eerder altijd om 3.00 nog een flesje dronk. Hij krijgt overdag 5 flesjes van 150+5 en 'snachts kreeg hij een flesje van 120+4. Is het nou verstandig om als hij 'snachts niet gedronken heeft 5 flesjes van 180+6 te geven? Hij is nu denk ik ruim 6 kilo. Wat ik me trouwens ook af vroeg, op het pak voeding staat dat ze op een gegeven moment 4 flesjes gaan drinken. Gaan babytjes dan minder drinken na een paar maanden?
Ik heb dat altijd aan Noor zelf overgelaten. Op het moment dat ze eerder kwam voor een fles, of niet meer genoeg bleek te hebben aan de hoeveelheden dan hoogte ik wat op. Maar ik begon dan altijd met 1 fles, dat ging dan een tijdje, en dan was het tijd om een 2e fles op te hogen. Bij het minderen van de flessen heb ik nooit meer gegeven. Ze bleek altijd genoeg te hebben aan dezelfde hoeveelheden, maar dan met een voeding minder. Maar dat gaat natuurlijk niet altijd op. Noor heeft bijv. vanaf 4 maanden steeds flesjes van 180/6 gedronken. En dat is van 4 naar 3 gegaan. Van 3 naar 2 (en toen met 2 flesjes de hoeveelheid van het 2e flesje afgebouwd naar 90/6 toen ze goed bijvoeding at.)
@Tania... een handige richtlijn is 150ml per kg lichaamsgewicht en dat verdelen over het aantal voedingen wat je geeft. Je wilt 5 voedingen geven dus delen door 5. 6 kilo x 150 = 900 /5 = even minder dan 200. Gewoon 5 x 180/6 gaan aanbieden. Vier voedingen.. tja, ach... het ene kind is er sneller klaar voor dan het andere maar het klopt. De explosieve groei wordt op een gegeven moment iets minder waardoor de voeding niet verder toeneemt en soms zelfs iets afneemt. Staar je alsjeblieft niet blind op de verpakking en kijk vooral naar je kindje!
Bij ons raadde de kraamverzorgster aan om de laatste voeding iets meer te geven, vooral om het doorslapen te stimuleren. Als jou kindje de laatste fles compleet opdrinkt, kun je dat doen, zo niet, maak je als het tegenzit te veel, want dan drinken ze het toch niet op. Dat is althans hier de ervaring... Kijk goed naar je kindje, als je het gevoel hebt dat je moet ophogen, kun je dat allicht doen, of het nodig is of niet laat hij het zelf wel weten!
Toen onze dochter 's nachts ging doorslapen, kwam ze overdag veel sneller weer voor de fles. Waardoor ze hetzelfde aantal cc's bleef drinken. Als ze dat niet had gedaan, had ik inderdaad wat meer in de laatste fles gedaan.