Voeding ophogen?

Discussion in 'Flesvoeding' started by jewelizz, Feb 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Haha, het blijft zoeken hè?
    Wij verzuchten wel eens: ze is niet de baas, maar ze regelt wel alles :)

En dan zijn er anderen die zeggen: nou, geniet er maar van, voor je het weet zijn ze groot en verlang je hiernaar terug.

Het is toch ook wel erg mooi, zo'n klein mensje met een eigen willetje.

2. jewelizz

jewelizz Bekend lid

Dec 25, 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Pfff, het was me weer een nacht... Gisteren kwam hij om 06.00, 10.00, 14.00, 18.15 en 22.30 uur voor een fles. Vóór de laatste fles heb ik hem om 22.00 uur wakker gemaakt en zijn we met zn drietjes in bad geweest, daar wordt ie altijd zo lekker rozig van, dus tijdens de fles lag hij al half te slapen. Leg ik hem in bed na de fles... klaarwakker! Meneer heeft nog zeker een half uur liggen kletsen in zn bedje voor ie ging slapen. Vervolgens werd hij wakker om 02.00 uur. Speen gegeven en Bas viel weer in slaap. Tussen 04.30 en 05.30 uur ben ik er minstens vier keer uit geweest om hem zn speen te geven. Net toen ik zijn flesje wilde gaan klaarmaken, viel hij in slaap tot 07.00 uur. Lekker laten slapen uiteraard.

Na die eerste fles heeft hij geslapen van 08.00 tot 10.30 uur, om 11.00 een fles gedronken, gespeeld/gekroeld en in bed gelegd toen ie moe werd (om 12.15 uur). Hij viel vrij snel in slaap, maar vanaf 13.15 uur ben ik al tig keer naar zijn kamertje gegaan om hem zijn speen te geven/in slaap te sussen.. Word er eerlijk gezegd wel een beetje simpel van zo onderhand. Het is niet zo dat hij wakker wordt omdat ie uitgerust is, want hij ziet er nog hardstikke moe uit en doet ook gelijk zijn ogen dicht als ik hem zn speen geef. Laten mekkeren heb ik net geprobeerd, maar het enige wat er gebeurt is dat hij helemaal over de rooie gaat. Honger kan het echt niet zijn, hij heeft om 11.00 uur 200cc gedronken (Friso Standaard gemengd met Friso Extra).

Bovenstaand stukje heb ik even gekopieerd uit een ander topic... Wat denken jullie, zou dit voor 's nachts verbetering geven? Ik moet hem altijd wakker maken (uit een diepe slaap zelfs) voor die laatste fles. Kan ik dit, gezien zijn leeftijd en gewicht (ruim 6 kilo), uitproberen? En wat als ie de hele nacht doorslaapt, zoals in de laatste alinea staat? Dan krijgt ie ineens nog maar 4 flessen van 200cc, is dat niet te weinig voor hem?

NB: ik vind het geen probleem dat de nachten nog gebroken zijn hoor, ik verwacht echt niet van m dat ie ineens gaat slapen van 20.00 tot 07.00! Ik vind het alleen zo raar dat ie eerst keurig doorsliep van 00.00 tot 07.00 en dat hij sinds twee weken zo onrustig slaapt, zowel 's nachts als overdag..!

Sorry voor de lap tekst :) ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en wat jullie zouden doen!

3. jewelizz

jewelizz Bekend lid

Dec 25, 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Update: vandaag naar het cb geweest voor zijn tweede inentingen, gelijk even overlegd met de arts. Haar advies: niet meer om 23.00 wakker maken voor de laatste fles, Bas lekker laten slapen en kijken wanneer hij zich meldt. Zij (en ik ook eigenlijk) verwacht dat hij echt wel wakker wordt als ie honger heeft. Voorlopig zal dat wel midden in de nacht zijn, denkt de arts. Maakt mij niet uit eerlijk gezegd, nu wordt ie tenslotte ook midden in de nacht wakker, meerdere keren zelfs... Heb gelijk gevraagd wat ik moet doen als ie ineens doorslaapt tot een uur of zes 's morgens. Volgens haar is dat geen probleem voor een kindje van zijn leeftijd dat goed gezond is en goed op gewicht. Dat laatste is zeker waar: hij bleek weer een paar ons te zijn aangekomen de afgelopen week! Mocht ie echt stelselmatig hele lange nachten gaan maken, dan kon ik het cb bellen om te overleggen hoe het dan met de voeding moet: overdag minder tijd tussen de flessen of 4 flessen met meer inhoud (al denk ik niet dat ie die leegkrijgt, hij drinkt pas sinds een week 200 cc).

Hoe dan ook, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat!

Alweer zo'n lap tekst :rolleyes: sorry :oops:

4. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Hé hoi,

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit verder gaat. Ons meissie is steeds moeilijker wakker te krijgen om 23.00 uur. Ze gaat nu naar het kdv en daar wordt ze moe van. Met als gevolg dat we haar gister om 19.45 uur wakker moesten maken voor de fles van 19.00 uur. En om 23.30 weer wakker gemaakt voor de fles van 23.00 uur. Tijdens de fles viel ze in slaap. En vanochtend om 07.00 uur was ze nog in diepe rust, dus moesten we haar weer wakker maken, want het is wel de bedoeling dat ze voor dat ze naar het kdv gaat een fles krijgt. En die fles heeft ze dus niet helemaal leeg gedronken. Volgens mij zou ze met gemak veel langer door kunnen slapen.

En zij is nog ietsje ouder dan jouw zoontje. Wij denken dus eigenlijk ook dat die fles van 23.00 uur er wel af kan. Volgende week woensdag moeten we naar het CB, we wachten even af wat ze daar zeggen. Maar eigenlijk zegt m'n gevoel dat ze het wel aankan en dat het misschien zelfs wel beter voor haar is.

Ik moet volgende week ook weer aan het werk en dan moeten we er nog eerder uit. We moeten dan echt rond 7.30 uur bij het kdv zijn, anders kom ik te laat op m'n werk. Dat betekent dus uiterlijk om 06.00 uur op. En met die late fles is het toch wel vaak middernacht dat we op bed liggen, dus zit er maar 6 uur tussen. We weten dat ze het veel langer kan volhouden, dus lijkt het ons geen probleem.

Maar ik ben dus wel heel benieuwd naar jouw ervaringen! Ik hoop dat het goed gaat.

Je mag evt. ook een pb'tje sturen :)

Haha, anders krijgen we hier een privégesprek met grote lappen tekst?

5. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Oh ja, ons meissie groeit als kool. 3 weken geleden op het CB: 5660 gram, afgelopen woensdag in het ziekenhuis: 6170 gram. En dat terwijl ze nog steeds op 5 flessen van 150/5 zit. :rolleyes:

Wij denken dus dat ze met 4 flessen van 180/6 ook genoeg krijgt. Dan krijgt ze in totaal 25 ml minder dan nu, maar omdat ze nu af en toe wel iets laat staan (wat wil je als ze slaapt...), denken we dat ze dan qua hoeveelheid op hetzelfde zit.

En oh ja, ze heeft dus gisteravond laat en vanochtend (half) slapend de fles gedronken. Gisteravond ging hij wel leeg, vanochtend niet helemaal.

6. jewelizz

jewelizz Bekend lid

Dec 25, 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    :) Vindt vast niemand erg hoor, andermans ervaringen kunnen heel nuttig zijn, heb ik gemerkt!

Hier trouwens alleen maar blije gezichten! Bas heeft gisteren om 19.00 uur zijn fles gehad (180/6 Friso Extra) en is om 20.30 uur gaan slapen. Ik ben zelf rond half elf naar bed gegaan met in mijn achterhoofd het idee dat ik er een paar uur later waarschijnlijk weer uit zou moeten. Maar... hij werd pas om 04.00 uur wakker voor een fles! Goed he! Na de fles, om ongeveer 04.30 uur, heb ik hem weer op bed gelegd en heeft hij heerlijk verder geslapen tot 08.00 uur, toen wilde hij graag weer een fles (keurig 4 uurtjes ertussen :D ). Daarna even kroelen en toen was ie alweer aan het geeuwen, dus om 09.00 uur lag ie er alweer in. Een kwartiertje geleden schrok ie even wakker, maar na opnieuw instoppen en zijn speentje gegeven te hebben, is ie weer gaan tukken. Geweldig!

En dat terwijl hij niet eens ingebakerd is... Hij heeft gisteren zijn prikken gehad en mag t/m vanmiddag niet ingebakerd worden. Dus hij slaapt nu met een slaapzak aan, ben helemaal verbaasd dat het zo goed gaat :confused:
    Nou moet ik er wel bij zeggen dat ie wat verhoging heeft door de prikken (rond de 38.0), dus dat zal wel meespelen met het gemakkelijk slapen. Ben benieuwd hoe het verder gaat als ie weer is opgeknapt.

Hoe dan ook wil ik, als dit goed blijft gaan, zorgen dat ie rond 20.00 zijn laatste fles krijgt en dan om 20.30 in bed ligt, hij gaat altijd rond die tijd slapen. En dan kijk ik wel hoe laat ie zich meldt. Is dat ruim voor 4 uur, dan krijgt ie nog een 'nachtfles' (geheel Friso Extra), zodat ik de volgende fles tot een uur of 8 's morgens uit kan stellen. Is het om 4 uur, dan kan ie gewoon om de 4 uur drinken. Is het later, dan zal ik proberen een paar flessen die dag iets dichter op elkaar te krijgen, zodat ie 's avonds niet later dan 20.00 de laatste heeft. Moet lukken denk ik! Wie weet kunnen we nu ook het inbakeren achterwege laten... tot nu toe gaat het prima zonder!

Het is het proberen waard voor jullie denk ik... Denk idd als ik jouw verhaal zo lees, dat ze het prima zou doen op 4 grotere flessen. Eventueel kan je haar nog een klein flesje geven op het moment dat het toch net niet lukt, die ruimte is er wel qua hoeveelheid ;)

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Interessant hoor! Ben benieuwd of het zo goed blijft gaan en of ie al snel langer gaat doorslapen.

Hier heeft het nog niet zoveel zin want hij heeft 's avonds echt zijn huiluurtje, dwz dat ie heel onrustig slaapt en om de 10 minuten wakker wordt om wat te mekkeren. Dus die diepe slaap heeft ie niet ;) Maar als het toevallig een avond wel goed gaat, dan moeten we hem inderdaad ook wakker maken voor de laatste fles.

8. jewelizz

jewelizz Bekend lid

Dec 25, 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Die diepe slaap heeft Bas ook pas sinds een week of drie standaard elke avond, MerleQ! Komt bij jouw zoontje vast ook nog wel! Na de 12-weken-sprong was het huiluurtje hier trouwens wel aardig voorbij. Bas is nog steeds rond onze etenstijd behoorlijk wakker, maar zit er tegenwoordig bij aan tafel in de wipper of in de maxi-cosi. Zolang hij ons maar kan zien, heeft hij het prima naar zijn zin. Speeltje of muziekbeertje erbij en Bas is tevreden :D

Ik hoop ook dat het zo goed blijft gaan, op de eerste plaats voor Bas zelf, want die wordt er ook niet vrolijk van :(
    Als-ie goed slaapt, kan hij de hele wereld aan, maar o wee als hij net te weinig of onrustig heeft geslapen... dan is het huis te klein (logisch natuurlijk)!

9. jewelizz

jewelizz Bekend lid

Dec 25, 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    En ook de tweede nacht ging prima zonder inbakeren! Gisteravond was Bas weer helemaal opgeknapt van zijn prikjes en is hij een paar uurtjes bij opa en oma geweest, terwijl wij uit eten gingen met de andere opa en oma (nog voor opa's verjaardag). Daar heeft hij een fles gedronken om 20.00 uur. Om 21.30 waren we thuis en om 22.00 lag hij lekker in bed te slapen. Om vervolgens pas om 05.30 (!) wakker te worden voor de eerste fles! Na die fles heb ik hem direct weer op bed gelegd en na een kwartiertje kletsen en spelen is hij weer gaan slapen :D
    Mama is ook lekker uitgerust na geslapen te hebben van 23.00 tot 09.00 (alleen onderbroken door die fles om half zes) ;)

Alleen nu heeft hij een beetje moeite om in slaap te komen... Heeft een fles op om 09.30 uur en lag om 10.00 uur weer in bed (was alweer aan het geeuwen :rolleyes: slaapkop), maar ik hoor m af en toe nog mopperen. Gelukkig niet huilen, dus ik denk dat het hem wel gaat lukken om in slaap te komen.

Ben zo trots op mn ventje!

EDIT: Het was ineens zo stil in zijn kamertje, dus ben even gaan spieken... Hij SLAAPT! Joehoe!

10. jewelizz

jewelizz Bekend lid

Dec 25, 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Tijd voor een nieuwe update!

Bas slaapt nog steeds gewoon in een slaapzak \:D/
    Het slapen 's nachts gaat echt super, ben zo blij dat ik m niet meer wakker maak om 23.00 uur!

Wel hebben we nu een nieuw schema, omdat die 5 flessen nu wel erg dicht op elkaar gepropt zaten, Bas moest dus alweer een volgende fles drinken als ie zich nog niet eens gemeld had met honger. En dat ging behoorlijk tegen mijn gevoel in, dus vandaar nu dit schema:

06.00: fles 180/6 (Friso Standaard)
    10.00: fles 180/6 (Friso Standaard)
    14.00: fles 180/6 (Friso Standaard)
    16.30: fles 120/4 (Friso Standaard)
    19.30: fles 180/6 (Friso Extra)

Vijf volle flessen krijgt Bas niet op tussen 6.00 en 20.00 uur, maar vier flessen redt ie nou ook weer niet. Vandaar een kleinere fles om 16.30 (als een soort tussendoortje, zeg maar).

Overdag slaapt hij 3x 45 minuten en 1x 1,5 - 2 uur (als alles gewoon goed gaat). Om 19.00 gaan we met z'n drietjes in het grote bad (vindt ie geweldig!), daarna krijgt hij zijn laatste fles en rond een uurtje of acht ligt hij in zijn bedje. Meestal wordt hij tussen half zes en zes uur wakker en ligt dan te kletsen tegen zijn handjes en zijn knuffeltje, zo schattig :D

T.z.t. ga ik rond 16.00 / 16.15 een groentehapje geven, zodra hij daar goed van gaat eten, ga ik het flesje van 16.30 afbouwen.

@ Hinke: hoe gaat het nu bij jullie? Zit je al op 4 grotere flessen? En zo ja, hoe bevalt dat?

11. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Lekker dat het zo goed gaat!
    Hier nog geen verandering. Vorige week woensdag ging papa met krummel naar het CB en daar zeiden ze dat het niet mocht :(

Haha, ze zeggen er steeds iets anders! Vorige maand zei de wijkverpleegkundige tegen mij dat krummel toch echt wel vier maanden moest zijn, maar.... als ze zo goed bleef groeien, viel er over te praten. Als ze ruim 6 kilo was, zou het misschien kunnen. En nu zei de arts tegen m'n vriend dat we toch echt pas met ZES maanden haar niet meer wakker hoefden te maken om 23.00 uur. Ze moest in ieder geval toch wel ruim 7 kilo zijn. :rolleyes: Haha, de volgende keer dat hij komt (jaja, hij mag weer), zeggen ze vast dat het pas met acht maanden kan en dat ze toch wel ruim 8 kilo moet zijn. :confused:
    Maar ja, het heeft iets te maken met suikerspiegel en te lang slapen enz. Dat snap ik allemaal best, maar ik blijf het gek vinden. Vooral omdat we tegenwoordig veel vroeger beginnen, omdat ik weer aan het werk ben (op maandag niet :)). Dan zou de laatste fles toch ook eerder moeten kunnen? Of ben ik nou gek? Jammer genoeg heeft vriendlief niet gevraagd hoeveel tijd er maximaal tussen de laatste en de eerste fles mag zitten.......

Maar goed, we zitten dus nog steeds op hetzelfde schema. Misschien dat we over een tijdje toch eens gaan uitvogelen of het anders kan, maar dat hebben we nu maar niet geprobeerd. Niet alleen vanwege het CB, maar ook omdat ons meissie erg verkouden was/is en daardoor erg slecht dronk. Als ze 165 ml niet wegkrijgt, ga ik haar geen 200 aanbieden :). Zaterdag en zondag heeft ze gelukkig alle flesjes weer helemaal leeg gedronken.
    Ach, we zien het nog wel even aan. In ieder geval deze week nog maar even "normaal". Nu ik weer werk is door de week veranderen echt geen optie. Liever tot 0.00 opblijven i.v.m. de laatste fles dan 's nachts wakker worden. Als we iets gaan doen, wordt het dus in een weekend :)

Wel blijf ik het raar vinden dat er op verschillende CB's zo verschillend over gedacht wordt. En helemaal dat er binnen één bureau verschillende dingen gezegd worden. Hmm, misschien heeft het feit dat deze keer de papa ernaar vroeg er ook nog mee te maken? Hadden ze misschien wat anders gezegd als ik er zelf was geweest? Zou me niks verbazen. :p

12. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Oh ja, volgens CB weegt ze nu 6400 gr en is ze 60 cm lang. En iedereen zegt dat het zo'n lekkere stevige baby is.

"volgens het CB": een week voor CB-bezoek waren we in het ziekenhuis, volgens weegschaal daar woog ze 6170. Hihi, zou ze in een week bijna een half pond gegroeid zijn :confused:. Zeggen ze op CB: ja maar die weegschaal in het ziekenhuis is niet goed! Ehm...... zou het ook andersom kunnen?

Mijn leidinggevende noemt het CB het consternatiebureau. Ik begin langzamerhand te begrijpen waarom :)

13. jewelizz

jewelizz Bekend lid

Dec 25, 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Fijn he, zo'n CB :rolleyes: En idd prettig dat ze allemaal op 1 lijn zitten (NOT). Als je moet werken, hoe laat krijgt ze dan een fles? Bij ons zit er nu dus ruim 10 uur tussen de laatste en de eerste fles en dat gaat nog steeds heel goed. Je merkt het echt wel aan je kindje als het niet goed gaat! En als Bas eerder honger heeft, wordt ie gewoon eerder wakker (gisteren en vandaag om 05.00). Denk dat je gewoon moet doen wat voor jou goed voelt en wat voor je meisje goed werkt!

Wij zitten alleen nog maar op 5 flessen omdat Bas nog geen groente/fruit mag, zodra we daarmee goed op weg zijn, gaan we naar 4 flessen. En de CB-arts + wijkverpleegkundige staan daar helemaal achter. Bas en jouw dochter wegen ongeveer hetzelfde (als is Bas wel 6 cm langer), dus dan zou het volgens mijn CB voor jouw dochter ook kunnen om haar om 23.00 uur te laten liggen.

:)

Maar een half pond aankomen in 1 week doet Bas ook, dus dat kan wel kloppen. De afgelopen keer was hij 210 gram aangekomen, de keer ervoor 340 gram :confused:

14. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Als ik werk, ga ik om ca. 06.00 uur uit bed. Krummel begint dan ergens tussen 06.45 en 07.00 met haar eerste fles. Dat kost soms best moeite :)

Als ik niet werk, redt ze het makkelijk tot 08.30 en soms nog wel langer. En dan drinkt ze ook veel beter.

Jullie schema is hier geen optie, daarvoor slaapt ze te goed. Haha. Hier geen enkel probleem met slapen hoor, 't is echt een slaapkopje. Het is vaak twee uur op, twee uur slapen, twee uur op, etc. Dat doet ze thuis èn op het kdv. Als ze naar het kdv gaat, is ze vaak zo moe dat ze om 19.00 uur ook nog lekker slaapt en dan moeten we haar dus twee keer op een avond wakker maken. Met vijf flessen met minder tijd ertussen moeten we haar nog veel vaker wakker maken, dus dat schiet niet echt op.

Misschien logisch om dan om 19.00 uur niet wakker te maken en te wachten tot ze komt, maar dat vind ik lastig, omdat ze medicijnen krijgt en die geven we altijd bij de fles van 19.00 uur. Geleidelijk verschuiven kan wel, maar het moet niet zo zijn dat ze die medicijnen de ene keer om 19.00 uur krijgt en de volgende dag om 21.00 uur en dan weer om 18.00 uur bij wijze van spreken. Er moet wel regelmaat in zitten.

15. jewelizz

jewelizz Bekend lid

Dec 25, 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Lastig he! Maar als zij altijd medicijnen krijgt bij die fles, zou ik die idd ook op dat tijdstip houden hoor... Dan maar wat later van die laatste fles af en nog even doorklungelen.

Hier zijn we ook nog steeds aan het rommelen. Die kleinere fles tussendoor werkte niet echt, Bas had dan eigenlijk nog geen honger en het gaat nogal tegen mijn gevoel in om er dan toch een fles in te proppen. Dus nu krijgt hij sinds een paar dagen 4 flessen van 210/7 (de eerste om 7.00 uur, de laatste tussen 19.30 en 20.00 uur). 's Morgens krijgt hij, op advies van het CB, een klein beetje pap (Nutrix) van een lepeltje. Dat vindt hij ontzettend interessant en hij doet echt zn best om het binnen te houden ipv op zijn gezicht te laten belanden, hahaha!

Ook mogen we starten met een likje groente, om te wennen aan de smaak. Maar ik laat m eerst nog even pap eten, kan hij goed leren hoe hij van een lepeltje moet eten, die groente komt binnenkort wel.

Enne... Meneer slaapt nu na de laatste fles keurig door tot 7.00 uur! Ben zo trots!

Share This Page