Help tips !! Eten het blijft een probleem

Discussion in 'Voeding' started by fidel2010, Apr 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    Ik heb een prachtige dochter van een jaar, echt een schat maar nu al zo eigenwijs met zo'n sterke wil! Ze zou toch al goed moeten eten maar t blijft een strijd. Ik zal even bij het begin beginnen

Met 4 maanden begonnen met gepureerd fruit en groente het eten ging grandioos alles ging erin geweldig, met 6 maanden kwamen tanden 3 &4 door waar ze heel veel last van heeft gehad, vanaf toen is de ellende begonnen, vant ene opt andere moment wilde ze geen groente meer, 2 wkn later ook geen fruit ( gepureerd) brood kon ze nog niet goed wegkrijgen, ze leefde eigenlijk weer volledig op bv en toetjes het enigste waar de mond voor open ging

Mt ups en down, dan at ze wel weer, en dan weer niet gaan we nu al maanden door. Pasgeleden is de wijkverpleegkundige op huisbezoek geweest om te zien of er een probleem was met de moteriek met eten, dat was niet het geval, een kwestie van een eigen willetje en teveel melk, ( thja als ze echt niet wilt eten en dan snachts 3 keer komt dan geef je overdag maar iets meer zodat je voor je eigen rust de nacht kan doorslapen) een schema opgesteld met hoeveelheden (ik kolf bijna alle bv)
    En het ging een paar wkn goed, echter ondertussen zijn kies 3 &4 onderweg, daarbij wordt het nu een spelletje , ( zelf lepelen, slaan int eten potje, etc. Daarbij kan ze nog steeds geen stukjes verdragen, ze gat kokhalzen spugen en weigert daarna iedere hap. Ze zit dus nog steeds in de vloeibare fase, ze eet wel een broodje alleen met boter of smeerkaas, iets anders weigert ze, koekje eet ze maar half maar kan ze ook goed opeten, banaan kan ze ook afhappen maar daar houden de stukjes mee op.. Ze vind het eten gewoon niet boeiend, het heeft ook heel lang geduurd voordat ze thee accepteerde ( met beetje suiker). Als ik na het niet eten van fruitje haar op bed leg slaapt ze niet..
    Momenteel, krijgt ze
    08.00 bv life of 130 cc bv fles
    10.30 fruitje + 50 cc bv fles
    12.30 broodje + 100 cc bv fles
    15.00 koekje + 50 cc bv met 50 cc water
    18.00 warm eten ( dit weigert ze dus totaal, ligt echt aan het eten)
    19.30 papfles 210 bv fles

Dit is het schema wat t cb heeft opgesteld en ze het 3 wkn heel goed op heeft gedaan, maar nu weigert ze fruit en groente!
    Even voor de duidelijkheid haar gewoon har zin niet geven heeft hier echt geen zin, iedereen die ik spreek ( de HA, cb, KA ) zijn onder de indruk van haar eigen wil! Sorry voor het lange verhaal

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is helemaal geen spelletje en ze wil je helemaal niet dwarszitten, dat is echt een verkeerde gedachtengang (zeker met iemand van het Cb gepraat?).

Ze is een jaar, dan ga niet klooien met schema's!
    Als je een jaar bent, dan doe je gewoon mee met de familiemaaltijden, dus ontbijt, koffietijd, lunch, theetijd, avondeten en verder drink je gewoon borst op verzoek. Je eet zo veel of zo weinig als je wilt.
    Als je je niet lekker voelt, bijvoorbeeld omdat je kiezen doorkomen, dan eet je minder en dan krijg je meer borst. Moedermelk bevat namelijk dingen die je juist dan extra nodig hebt, het stilt je pijn. En vooral aan de borst drinken is extra pijnstillend, door het directe contact van speeksel met de tepel van mama krijgen de melkklieren nl. een sein om de melk aan te passen aan wat je nodig hebt.

Kortom: luister beter naar je dochter en luister vooral niet naar CB of artsen (vooral niet als ze met 'sterk willetje'-onzin aankomen).
    Het is heel normaal dat een kind periodes heel weinig wil eten, en meer borst wil. Probeer dat zoveel mogelijk live te doen, dan heeft je kind er het meeste aan.

Ook als ze 1 of 2 of 3 zijn kunnen ze periodes hebben waarin ze slecht eten, zolang je bv geeft, totaal geen probleem, aanleggen en klaar, op die manier halen ze in!

3. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    Thanks je wil jet allemaal perfect doen en je gaat toch vergelijken! Ik weet moet je niet doen, maar onzekere hè !

Hoe moeite dan het " probleem van stukjes" aanpakken? Ik weet ze leert het op den duur wel, maar als ik zo doorga eet ze met 10 nog alles in vloeibare vorm !

4. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ze eet toch al niet..us gewoon stukjes geven en niets anders..
    Als ze echt honger heeft eet ze wel

5. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

May 14, 2010
    1,216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Inderdaad, stukjes geven. Dus gewoon aardappel, groentes, vlees, pasta e.d. In stukjes aanbieden. Paar stukjes van elk op haar bord leggen en zelf haar gang laten gaan. Dat zal in het begin resulteren (vaak) in op de grond gooien, fijn knijpen e.d. Maar dat is dan haar manier om het eten te ntdekken.

Hier vooral geleerd een slechte eter zo min mogelijk aandaht te geven. Zoon krijgt zn bord met eten. Eet hij niet, dan niet. Nu moet ik wel zeggen dat hij nooit is wakkeer geworden van de honger dus dat scheelt

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon stukken aanbieden, zelf laten eten. Jij bepaalt wt ze eet, zij bepaalt hoeveel.

7. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    En dat is het dus... Als ze honger heeft eet ze wel... Niet dus... Of ze komt dan snachts 3 keer en beschreeuwt moord en brand.. Of overdag schreeuwt ze moord en brand, is niet meer te kalmeren gilt rustig 2 uur door tot kompleet over der toeren... Totdat ze een fles melk heeft.. Het punt is volgens " iedereen " ze krijgt nog teveel melk.. Ze wilt niks anders of ze gaat gewon niet slapen...

Al was ik heel trots op banaantje eten !! Net als ze brood alleen smeerkaas op brood iets anders weigert ze... Geef ik dan wel smeerkaas gaat de hele boterham op !! Appelstroop smeerworst etc nee geen hap!

8. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Misschien nog andere dingen op brood geven? Pindakaas, jam, kaas in plakken, vlees in plakjes oid.
    Ik zou idd ook een normaal eetpatroon aanhouden en dan gevarieerde dingen aanbieden. Je kunt ook eens stukjes komkommer oid aanbieden, of meloen ipv banaan. Of samen met banaan in een bakje.

Ik zou verder ook kiezen om 1 ding te oefenen met haar en voor de rest nog niet te veel te veranderen. Dus bijvoorbeeld alleen de boterham te oefenen en niet ook nog allerlei fruitsoorten proberen in stukken. Of andersom natuurlijk.

En verder, relax! Het komt echt goed, misschien niet vandaag maar over een jaar is het allemaal al weer anders!

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Inderdaad, gewoon een normaal eetpatroon aanhouden. Zien eten doet eten. Mijn dochter is nu 1 jaar en drinkt nog zeker 6 keer bv, op verzoek, live. Het andere eten gaat ook geweldig maar als ze een minder dagje heeft is dat even zo. Ze eet alleen in stukken, en alleen als wij ook eten. Dat is sinds 10 maanden zo. Alleen aan tafel wil ze niet, wij moeten erbij zitten en ze moet ons zien eten. Dat heeft niets met een 'eigen wil' te maken, maar gewoon met het feit dat ze wil imiteren en voor de 'gezelligheid'. Dat heeft ze wel door, denk ik.;)

Probeer het los te laten, geef je kindje eten als je zelf ook aan tafel zit, en laat haar lekker prutsen met de stukken. Niet teveel aandacht aan besteden, gewoon gevarieerd houden en ontspannen. Eten is plezierig, wat naar binnen gaat is goed, en wat niet naar binnen gaat haalt ze wel in.

Live voeden is in dit verband inderdaad beter.

10. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    Ja maar dan moet die luie donder wel aanhappen!

Trots vanmiddag op schoot zelf stukjes banaan vanuit haar handje der mondje gestopt!!

11. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Hier ook eentje die niks lekker vindt op brood. Vooral de zoete dingen moet ze niks van weten. Wat ze wel eet: kaas, smeerkaas, smeerworst, gekookte worst, gebraden gehakt. De rest moet ze niet hebben.

3 weken geleden hebben we besloten dat we "klaar" zijn met pureren. Ze was toen 13 maanden, stukjes waren altijd een probleem. Maar waarempel dat weekend at ze supergoed. Gewoon met de pot meegegeten, op een vorkje aangeboden. Maar sindsdien eet ze weer erg weinig. Fruit moet ze ook niks van hebben. Banaan is het enige wat ze wel eet (gewoon halve banaan in haar vuistje)... Ik heb ook de hoop dat ze vanzelf gaat eten als ze honger heeft, maar tot nu toe zie ik er weinig van... Maar we gaan gewoon door met de stukjes... Ze zal het toch een keer gaan snappen.

Ik zou in jouw geval dus blijven volhouden. Maar als ze honger heeft, gewoon melk geven.

Overigens hier ook een sterke wil hoor. Dat merk je echt wel als ze zoveel dingen weigeren. Ze eet het liefst hetzelfde als wij hebben we inmiddels wel door. Althans, ze wil hetzelfde als wij, ze eet er niet veel van ;)

12. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    Emmarijn fijn dat ik niet alleen zo aant knoeien ben, soms ben ik best jaloers op baby's/ dreumessen die braaf alles eten braaf overal mondje voor open doen !!

Vanavond een beetje gekookte aardappels voorgezet, haar mee laten pielen, ze stopte klein kruimeltje in der mond kokhalzen, niet op gereageerd, als toetje kreeg ze en beetje slagroom , zo dapper in aant graaien geweest , alles op (dat is het enigste waar ze stapeldol op is melkproducten, melk kaas, smeerkaas, boter yogert vla slagroom, danootjes etc etc) daarna melk..
    Ohja dat had ik niet verteld wat ze wel lust/ eet is brood, patat en pannenkoeken..

Ik wet ik zoek teveel bevestiging maar is dit de betere manier ?

Met vl over gehad, hij zei nu ik was er eigenlijk ook al klaar mee dat niet eten.. Jij wordt er zo gefrustreerd van.. Dus nu gewoon haar stukjes laten proeven wat wij eten, aangevuld met melk kijken of hierbij ook de gebroken nachten voorbij zijn

13. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Goed dat je haar gewoon mee laat pielen. Ik zou ook elke vooruitgang ruim belonen met bewondering enzo.
    Maar waarom geef je slagroom als toetje?? Als ze yoghurt of danoontje lekker vindt dan is dat toch een prima voedzaam toetje? Slagroom vind ik meer iets voor speciale gelegenheden om dan een beetje op de yoghurt te doen.

14. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    Slagroom was nog even van haar verjaardag !!! Niet dat ze dit iedere dag krijgt ofzo, ik nam chocoladevla met slagroom en zij dus een beetje slagroom ( restje uit de bus ) vandaar normaal krijgt ze ook idd yogert of danoontje als toetje

15. adi

adi Niet meer actief

Op basis hiervan denk ik eerlijk gezegd niet dat je dochter last heeft van eten van stukken, of van haar kiezen oid. Wellicht heeft ze al een beetje een voorkeur ontwikkeld voor niet al te gezonde eten. De rest weigert ze en krijgt ze melk.

Op zich niks mis met melk natuurlijk, maar vanaf nu ga je ook een stukje opvoeding krijgen, ook wat betreft voeding. Ik zou dingen als slagroom, danootjes, patat en pannekoeken zo min mogelijk aanbieden, en haar gezonde voeding aanbieden, gewoon in stukken. Gezonde pot op tafel zetten en ook voor haar neus. Na het eten een gezond toetje (puur yoghurt of kwark) en borst.

16. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Inderdaad, opvoeding begint er nu écht een rol in te spelen!!
    Dat merkte ik hier toendertijd ook...
    - Niks anders meer aanbieden als ze iets niet wil eten
    - Gezonde dingen aanbieden: niet eten = jammer
    - Zelf laten rommelen is goed, zo leert ze ook eten (en daar hoort smeren/pletten/uitspugen etc ook bij)

Je komt nu op een leeftijd dat ook goedetende kinderen gaan rommelen met hun eten en dingen niet meer willen die ze eerst wel lustten....
    Ben consequent, maak er geen strijd van en houdt het gezellig.
    Hier de regel:
    Wij bepalen wat er gegeten wordt, zij bepaald hoeveel ze eet!

17. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    Oké thanks, even voor alle duidelijkheid, ik heb al zoveel goedbedoelde adviesen van directe omgeving gehad
    De bvmelk mag ze dit nu we, of niet bij weigering of achteraf na eten ?

ik moet zeggen buiten dat ze een verkeerde voorkeur heeft, is het niet ineens dat ze dit doet, maar al maanden...

De patat en pannenkoeken zijn toeval dat ze dit wel eet.. ( patat was per ongeluk, wij halen iedere vrijdag patat waarbij ze letterlijk een patatje heeft gepikt,het eerste hapje was net als gezonde kost niet lekker, waarna ze de week erop het wel lekkere vond...)

18. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Of ze het wel of niet mag is jouw beslissing. Bv ismgoed dus fout kan het niet zijn. T is wat je zelf wil. Ik denk dat ik persoonlijk geennstrijd aan zou gaan en haar zou geven wat ze wil. In de hoop dat het een fase is en over gaat. Fases kunnen soms lang duren....

Ben wel benieuwd wat het advies van t cb is. Heb je t daar al gevraagd?

19. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    Justy het cb kwam aan met het volgende schema, het idee was minder melk zodat ze meer honger kreeg en daardoor sneller vast voedsel zou accepteren, het fruit heeft ze ongeveer 4 wkn zo heel goed gegeten, maar warme hap weigert ze geen hap, een week lang iedere dag hetzelfde voorgehouden maar niks noppes nada, gevolg was dat ze snachts 3 x keer om een voeding kwam

08.00 bv life of 130 cc bv fles
    10.30 fruitje + 50 cc bv fles
    12.30 broodje + 100 cc bv fles
    15.00 koekje + 50 cc bv met 50 cc water
    18.00 warm eten ( dit weigert ze dus totaal, ligt echt aan het eten)
    19.30 papfles bv 210 cc
    Het warm eten ging wel zodra ik witlof met peer mengde of wortelen met mango, probleem leek opgelost, maar na 2 wkn weigert ze alles dus ,

Mocht ze weer gaan weigeren of ik dan zou bellen, dan zou ze me in contact brengen met een instantie met video hometraining ofzo?? Met het nagesprek gaf ze wek aan de nachtvoedingen waren ook niet de bedoeling dan kon ik idd beter meer melk geven.. Lekker advies

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bv is prima, maar probeer dat zoveel mogelijk live aan te bieden, niet een een fles (doe desnoods gewoon of je de fles niet kunt vinden).
    Brood en yoghurt is ook prima, er hoeft echt geen beleg op het brood.

Verder, gewoon mee laten eten als jij eet. Zorg gewoon dat er de komende tijd goed eten op je bord ligt, dus geen slagroom of vla of pannenkoeken. Mijn ervaring met niet fanatieke eters is dat stukjes en hapjes van mijn bord veel lekkerder en spannender waren. O, en ze waren tijdens het eten klaarmaken ook altijd bij me in de keuken. Zo tussendoor aten ze meer dan tijdens de maaltijd.

Ik zou vooral heel weinig contact houden met het CB, zeg gewoon dat het naar wens gaat.
    Video home training, heel nuttig hoor, maar in dit geval finaalover the top, voor je het weet sturen ze BJZ op je af!

Share This Page