Hallo! Ik heb even een vraag. Ik ben momenteel 27 weken zwanger van ons 2e kindje. Sinds 4 weken zit ik aan de sertraline (anti depressiva) omdat ik een angststoornis heb. Nu werden de klachten tijdens de zwangerschap erger en erger, en is er besloten dat het voor mij (en het kindje) beter zou zijn om toch met AD te starten. Nu heb ik vandaag een gesprek gehad met de psychiater die mij de medicijnen heeft voorgeschreven. Ze vroeg aan me of ik al wist wat ik wilde gaan doen m.b.t. borstvoeding of flesvoeding. Ik twijfel nog steeds. Bij Dinand is het niet vlekkeloos gegaan omdat hij 3 weken in het ziekenhuis heeft gelegen door een hartoperatie. Ik was 16 uur per dag bezig met afkolven, flesje maken (moest het verdikken), flesje opwarmen en het flesje geven. Er bleef dus weinig tijd over voor mezelf. Nu vertelde de psychiater mij dat ik eventueel voor de nachtvoeding ook normale flesvoeding kon geven. Rust is voor mij momenteel erg belangrijk, maar ook na de bevalling zal het van belang zijn dat ik voldoende slaap krijg. De borstvoeding geven vond ik een vreselijk mooi iets en zou het zeker weer doen, alleen komt dan alles op mij neer. Mijn man kan moeilijk de borst overnemen hihi. In hoeverre zou dit inderdaad kunnen? Overdag en 's avonds gewoon borstvoeding geven en 's nachts een flesje? Kan het dan inderdaad zijn dat het iets moeilijker opstarten is in het begin? Ik weet dat je zeker in het begin uit moet kijken met borst/speen verwarring. Maar mijn ervaring is ook dat Dinand hier geen moeite mee heeft gehad. Ik gebruikte bij hem de tommee tippee closure to nature flessen. Bevielen mij heel erg goed. Alvast bedankt voor het antwoord!
Hoi hoi, Wat ontzettend vervelend voor je, zowiezo al dat je medicijnen moet slikken, maar ook de angststoornis. Kun je nog wel een beetje genieten dan van je zwangerschap?? Even over de voeding. Het is heel goed mogelijk om 's nachts de fles te geven en overdag de borst. En zeker als je het van het begin af aan zo doet. Omdat die tepel/speen verwarring op kan treden, kun je er voor kiezen om de eerste nachten met een cupje of een spuitje te geven. Als dan de borst goed wordt gepakt, en de voeding goed op gang is, kun je overgaan op een flesje. Iedere baby is anders, en de ene drinkt beter uit de tommy de andere weer difrax, en een derde zweert bij avent. Dat is even afwachten. Het is wel van belang dat de voeding goed op gang komt, anders loopt het makkelijk terug. Maar het is het proberen waard hoor. Overleg ook goed met de verloskundige of gymaecoloog, zodat jullie op één lijn zitten daarover. Dat geeft ook rust. Groetjes Adrienne
Bedankt voor je antwoord! NU ik met de medicijnen bezig ben kan ik eindelijk genieten van de zwangerschap. De angst is zo goed als verdwenen. Voordat ik medicijnen slikte had ik zeker wel momenten dat ik kon genieten, en nam ik het er ook lekker van, maar op de momenten dat dat niet ging baalde ik vreselijk. Ik zal dit zeker nog met mijn verloskundige bespreken. Bedankt voor je antwoord! Groetjes Mariël