Financieel

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Alita, 27 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alita

Alita Niet meer actief

Wat moet je nu allemaal regelen voor toeslagen ofzo....?
    Je krijgt kinderbijslag maar dat gaat vanzelf toch? Maar wat moet je nog meer regelen, als er al meer is...

Groetjes Cindy

2. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    kinderbijslag krijg je automatishe bericht van

je kan nog wel kinderkorting aanvragen moet je eens kijken bij de belastingdienst

meer kortingen zijn er volgens mij niet

3. Female

Female Niet meer actief

Als het goed is is er kindertoeslag, combinatiekorting en kinderbijslag
    (idd even kijken op belastingdienst.nl)

4. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    En afhankelijk van of je gaat werken natuurlijk de vergoeding kinderopvang ;)
    Maarja weet niet hoe dat werkt :p

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

de combienatiekorting bestaat per 1 jan 2008 niet meer lees ik net :)

6. wendyp

wendyp Niet meer actief

Combinatiekorting? Wat is dat dan?

Kinderbijslag gaat inderdaad vanzelf, Kindertoeslag gaat ook vanzelf als je ook zorg of huurtoeslag krijgt.

En zoals Wilma al zei, misschien kinderopvanggebeuren.

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Dat lees ik helemaal niet hoor. Ik lees juist dat de combinatiekorting verder verhoogd gaat worden, met een maximum van 850 euro in 2009.

De toeslagen waar je eventueel recht op hebt zijn:

Kindertoeslag. Dit is gekoppeld aan je recht op kinderbijslag, maar je krijgt het niet altijd automatisch. Zelf aanvragen dus, bij de belastingdienst. De kindertoeslag bedraagt maximaal 82 euro per maand.

Combinatiekorting. Als je werkt en een inkomen hebt dat hoger is dan 4.475 bruto, heb je recht op een combinatiekorting van 112 per jaar.
    Als jullie allebei werken hebben jullie allebei recht op de combinatiekorting.

Aanvullende combinatiekorting. Als je een alleenstaande ouder bent, of als jij van beide partners de minstverdienende partner bent, heb je ook nog recht op de aanvullende combinatiekorting. Dit is 746 euro per jaar.
    Deze korting kun je dus niet allebei aanvragen, alleen degene met het laagste inkomen (uit loondienst). Als bijv. jouw partner alleen werkt, en jij niet, hebben jullie geen van beiden recht op deze heffingskorting.

Algemene heffingskorting. Als een van jullie niet zou werken, of als een van jullie minder zou verdienen dan ongeveer 6410 bruto per jaar, heb je recht op de algemene heffingskorting á 2074 per jaar. Voorwaarde hiervoor is dus wel dat de andere partner wel werk of een uitkering moet hebben, en dat hier minimaal 2074 euro aan loonheffing op wordt ingehouden.

Alle hierboven genoemde heffingskortingen (behalve de kindertoeslag) kun je aanvragen via een 'aanvraag voorlopige teruggaaf'. Deze kan je bij de belastingtelefoon bestellen. De 'aanvraag kindertoeslag' kun je daar ook bestellen. Dit is een apart formulier.

8. Female

Female Niet meer actief

Dat is voor mij ook nieuw, combinatiekorting bestaat gewoon nog hoor ;)
    De man die onze belastingen regelt is vd week nog hier geweest ;)

9. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    nog nooit gehoord combinatiekorting.

wij krijgen kinderkorting en kinderbijslag.... ( dinsdag weer ;) )

moet je bellen of op hun site kijken voor deze combikorting?

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Als je 0800-0543 belt (het kan ook 0900 zijn, dat ben ik even kwijt), krijg je de belastingtelefoon aan de lijn. Daar kun je een 'aanvraag voorlopige teruggaaf van heffingskortingen' bestellen. Als je allebei recht hebt op de combikorting, moet je twee formulieren aanvragen. Op het ene formulier kruist de partner met het hoogste inkomen alleen de combikorting aan. Op het andere formulier kruist de partner met het laagste inkomen de combikorting en de aanvullende combikorting aan (en eventueel de algemene heffingskorting, als je daar recht op hebt).

11. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    en hoeveel krijg je dan extra per maand?
    krijg nu kinderbijslag 4 keer per jaar
    en kinderkorting elke maand 27 euro

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Als je allebei recht hebt op de combinatiekorting, dan heeft een van beiden daarnaast automatisch ook recht op de aanvullende combikorting. Dan krijg je 112 + 112 + 746 = 970 per jaar, oftewel 80 euro per maand.

Als een van beiden recht heeft op de combinatiekorting, dan krijg je 112 per jaar. Dit is ongeveer een tientje per maand.

Als je alleenstaande ouder bent, heb je recht op 112 + 746 = 858 per jaar, oftewel 71,50 per maand.

13. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik dacht dat je die heffings korting eens per jaar met je voorlopige terug gaar kreeg?
    Of ben ik nou helemaal in de war met wat anders?
    Begin nu te twijfelen of ik dit wel krijg....
    Of doen ze dat automatisch als je een voorlopig terug gaaf krijgt? Pfff...belastingen blegh!
    Leuker kunnen we t niet maken...ingewikkelder wel blijkbaar ](*,)

14. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    en dit is dan per kind of als je 2 kinderen heb krijg je ? en drie ? enz....?

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Volgens mij maakt het voor combinatiekorting niet uit hoeveel kinderen je hebt. Maar dat weet ik niet zeker.

16. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Hé mede-januari mama ;)
    Nee, dat maakt inderdaad niet uit. Het bedrag blijft hetzelfde, of je nou 1 of 6 kinderen hebt.

17. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Je kan het op twee manieren aanvragen: de eerste is bij je jaarlijkse belastingaangifte. Daarbij krijg je het dus in één keer achteraf terug. Maar je kan het ook als voorlopige teruggaaf aanvragen, gedurende het jaar. Je krijgt de heffingskortingen dan als een voorschot, bijvoorbeeld in 2008. Vervolgens moet je in 2009, als je je jaarlijkse aangifte over 2008 invult, aangeven dat je in 2008 al een voorlopige teruggaaf hebt ontvangen.

18. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Bedankt voor de uitleg Mikki77
    Ga ik toch eens mn belasting zooi door neuzen of ik t nou wel of niet heb ;)

Deel Deze Pagina