Toetje

Discussie in 'Voeding' gestart door Wup, 11 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hoi meiden,

Dinsdag ben ik bij het consultatiebureau geweest. En kreeg voor mijn gevoel echt raar advies. Ik geef nog 4 keer p/d borstvoeding en groente en fruit. Mijn schema is nu ongeveer zo.

8:00 bv
    9:30 fruit
    12: bv (en vanaf vandaag gaan we brood proberen)
    16:00 bv
    18:00 warm eten
    18:45 bv
    19:45 op bed

Nu zei ze ze op het consultatiebureau dat ik best een bv kon vervangen door opvolgmelk met rijstebloem ofzo. Natuurljik ga ik dit dus absoluut NIET doen. Waarom zou ik dat willen? Mijn man is allergisch ik heb eczeem en de kleine heeft ook al eczeem en is allergisch voor kippenei. Beetje dom advies volgens mij maar goed. Daarnast ben ik ook nog helemaal niet van plan om nu al af te bouwen.

Nu vond ze dus ook dat ik yogurt (150 cc) moest of kon gaan geven. Dit kon evt de bv van 16:00 wel vervangen. Zouden jullie dit ook doen? Ik vindh et een beetje gek nml. En yoghurt na het warme eten zou natuurlijk wel kunnen maar hij krijgt vlak daarna nog een borstvoeding, dus vind het ook een beetje gek om dan ook nog yoghurt te moeten geven. Hoe zouden jullie dit gaan doen????

Lusten jullie kindjes gewone yoghurt trouwens? Ik heb hier volle yoghurt en biogarde geprobeerd maar hij gruwelt er echt van. Heb het nu drie keer gegeven. Is het gewoon even doorzetten nog of kan ik dan toch beter danoontje ofzo geven? Of evt wat roosvicee er door?

Liefs,
    Wup

2. adi

adi Niet meer actief

Je geeft nu net zo vaak BV als wij KV, dus zou ik het echt niet gaan minderen op het moment (als je kindje het er goed op doet). En al helemaal niet met het idee om een pap met rijstebloem te gaan geven (waarom?)

Wat yoghurt betreft.. ons hebben ze ook verteld dat ik een fles rond 7 maanden kan vervangen met brood en yoghurt. Maar we hebben besloten om gewoon brood + opvolgmelk te geven, net zolang totdat ze voldoende brood eten om zonder die fles te kunnen. Yoghurt heb ik een keertje geprobeerd, gewoon voor de lol een paar lepeltjes. Hier vinden ze gewone volle yoghurt helemaal geweldig. Danootje kun je ook proberen, maar gewone yoghurt is wel gezonder.

3. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ja die papfles daar snapte ik de logica ook totaal niet van. Dus daar ga ik verder ook niks mee doen. Doorslapen doet hij ook wel zonder dat hij pap krijgt.

4. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ondanks dat ik geen bv-mama ben helaas vind ik dat je een uitstekende schema hebt en absoluut geen bv moet vervangen voor zuivel of kv!
    Mijn dochter ging pas aan de toetjes vanaf dat ze ongeveer 13 maanden is, ze luste het gewoon niet voorheen dus kreeg ze ipv altijd een bekertje melk na.
    Vind het ook maar raar advies hoor!
    Lekker blijven doen zoals jullie nu bezig zijn!

5. MissC

MissC Actief lid

10 okt 2008
    124
    0
    0
    Belgie
    ik ben gestopt met bv op 7 maanden en mijn zoontje is nu bijna 9 maanden en altijd na zijn groenten een yoghurtje

6. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Hoi Wup,
    Ik was toevallig dinsdag ochtend ook bij het (waarschijnlijk zelfde) CB!! :D
    Maar ik kreeg het advies om de eerste fles die hij krijgt aan te vullen met bambix granen. Dus bijvoorbeeld 130cc in de fles, en dan de rest van een bordje. Zou het kunnen zijn dat ze dat bedoelde? Om alvast te wennen aan vezels en zo?
    Je kan natuurlijk ook pap maken van BV.
    En een toetje?? Vreemd, lijkt me nog niet nodig... Zodra hij toe is aan meer eten dan merk je dat wel toch? En zeker omdat je nog BV geeft, lijkt het me niet nodig om al andere melkproducten te geven...

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Je geeft nog minder voedingen dan ik hoor! Ik kreeg ook gezeur (had eerst nog 6 voedingen op een dag) dat het "normaal" was om nog maar 3 voedingen te geven op deze leeftijd!!! Nou, echt niet! De meesten hier op het forum zaten nog op meer dan 6 voedingen op deze leeftijd! Ik zou je dus niet laten ompraten door een CB dat vindt dat je af moet bouwen ofzo. Waarom zou je?

Yoghurt vindt Julia heel erg lekker, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken ;) Danoontje zit veel suiker in, dus dat zou ik niet doen. Je kunt er wel diksap in doen, dat is lekker gezond en maakt het iets zoeter!

8. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Ik heb ons CB ook gevraagd of we al terug moesten naar 3 voedingen... Gelukkig kreeg ik het antwoord dat er nog niks moet. En dan krijgt ons mannetje echt hele flinke flessen hoor!
    Dus vind ze over het algemeen hier op het CB erg relaxed!

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Gelijk heb je, echt niet gaan vervangen door kunstvoeding. Wat is dat nou voor een raar advies terwijl je niet af wil bouwen. Borstvoeding kan je nooit teveel geven en je hoeft ook echt niet naar 3 voedingen.

Ik zou zeker de voeding van 16.00 niet vervangen. Je kan wel evt gewoon een keertje tussendoor een beetje yoghurt geven, maar gewoon voor de leuk (lekker knoeien voor de kleine met een lepeltje) en voor het leren kennen daarvan. Maar nodig? Nee echt niet.

Danoontjes zou ik niet aan beginnen, oke is leuk voor een keertje, maar daat zit zoveel suiker in...niks voor een klein kindje als je het mij vraagt. Als hij echt gewone naturel yoghurt/kwark niet lust kan je er lekker wat stukjes fruit door doen, of wat vers fruit pureren en dat erdoorheen doen. Roosvicee zou je evt ook kunnen doen, maar vind ik minder natuurlijk. Maar ik zou hem gewoon lekker zelf een bakje geven met een lepeltje en lekker laten oefenen. Of een bakje yoghurt voor bij zijn broodje, kan ie het broodje erin dopen en lekker opsmikkelen. Hier ook favoriet bij de kids (alleen geeft het wel wat rommel ;) zeker in het begin).

Liefs, Hanneke!

10. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    idd een vreemd advies :(

Ik ga helemaal geen toetjes invoeren, ja behalve nu de borst dan. Wij eten zelf ook nooit toetjes na het avondeten.

Ik zou hem gewoon de borst als toetje blijven geven. Daar zitten enzymen in waardoor hij zijn eten beter verteerd. Als je yoghurt na geeft dan drinkt hij ook minder waarschijnlijk. Ik zou het dan eerder tussen de middag oid doen als je toch yoghurt wilt geven.

11. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Als je yoghurt wil geven kun je ook griekse yoghurt aanbieden dat is minder zuur.

Meid ik zou het lekker zo laten zoals je het nu doet hoor.
    Laat ze lekker kletsen zeg wat een onzin allemaal.
    Ik geef hetzelfde als jij alleen dan flesvoeding en vanaf vandaag een broodje om te oefenen.
    Mijn cb valt trouwens reuze mee gelukkig

12. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Wat een debiel advies!

Ik geef mijn zoontje ook af en toe yoghurt, maar dat vervangt echt geen bv hoor! Tssss..

13. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Dan doe ik het gelukkig goed, en hou ik het mooi zo. Hij doet het er ook heel goed op.

@Nikkijane, naar welke ga jij? Ik ga naar die in de wiken, echt om de hoek voor mij.

14. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    @wup: ik ga in de folgeren... is voor mij juist weer om de hoek...
    Vandaar waarschijnlijk ook het verschil in adviezen...

Toevallig dat ik afgelopen dinsdag bij het CB was, en vroeg of we al terug moesten naar 3 flessen (hoefde nog niet)...
    En een dag later laat hij ineens zijn fles van 12 uur vallen, en verschuift die naar half 3! Heerlijk nieuw ritme!

15. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Ik ben wel benieuwd naar de achterliggende gedachte van het advies van het CB. Niet dat ik het eens ben met het advies, maar ik wil wel graag weten waarom ze dit zo zeggen. Waarschijnlijk komt er uit dat ze dus totaal geen verstand hebben van de kwaliteiten en eigenschappen van BV. Ik geef ook geen BV maar vind dit toch wel heel raar. Heb je het zelf al gevraagd?

16. Mnq

Mnq Bekend lid

7 jan 2008
    822
    0
    0
    Afgelopen week zijn wij ook bij het consultatiebureau geweest, kregen er ook advies waar ik helemaal niets mee kan.

Léonie krijgt nu 3 flessen over de dag verdeeld. Maar omdat het een meer lepeltjesbaby is, krijgt ze niet altijd voldoende (wanneer is het eigenlijk voldoende?) melk binnen. Min of meer zeiden ze dat die laatste fles niet eens nodig is en we ons geen zorgen hoeven te maken als ze uit de laatste fles maar 50cc drinkt. VInk wel heel raar!

Léonie eet rond half 5 / 5 uur een potje Olvar!t en daaropvolgend altijd een toetje van een of ander babymerk, banaan of aardbei - ze viindt het super! Hebben haar geen toetje gegeven omdat iemand het ons adviseerde, we zijn begonnen met yoghurt maar net als haar mama vindt ze dat niet echt lekker. Toen ik babytoetjes tegenkwam in de supermarkt, ben ik die eens gaan geven. Omdat die zo'n succes zijn, krijgt ze er nu eentje iedere avond.

Ik heb gedurende afgelopen maanden wel geleerd om onze eigen koers te varen v.w.b. voeding. Wel heb ik gekeken naar vanaf wanneer ze brood mag en wanneer er eventueel een fles af mag. Maar leidraad is toch wel dat we pas iets wijzigen of toevoegen als Léonie iets in die richting aangeeft.
    Het consultatiebureau is er in mijn ogen om bij te houden hoe ze groeit en of ze afwijkingen heeft in haar ontwikkeling.

Tot nu doet onze meid het prima, we hebben ons voorgenomen om ons minder van alle adviezen aan te trekken. Laat je niet gek maken!

17. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik weet ook eigenlijk niet wat de achterliggende gedachte is. Waarschijnlijk omdat het beter voor mezelf zou zijn. Ik ben heel dun van mezelf, en ik denk dat de wijkverpleegkundige denkt dat het daarom beter zou zijn om af te bouwen ofzo. Ik heb wel onder mijn gewicht gezeten maar dat is inmiddels weer bijgetrokken. Nu vind ik de bv juist heel makkelijk gaan en niet zoveel meer van mezelf vergen.

Ik geef nu een boterham tussen de middag samen met borstvoeding. Eerst krijgt hij één borst, dan eet hij bijna een hele boterham en daarna nog een paar slokjes van de andere borst.

De volgende keer vraag ik daar dus gewoon geen voedingsadvies meer mbt borstvoeding. Ik trek mijn eigen lijn wel of ik vraag het hier. Ik zie het ook nog niet gebeuren dat ik naar 3x bv ga. Ik zou ook niet weten welke voeding ik zou moeten laten vallen.

18. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Joh, als Jacob toe is aan minder BV dan laat hij dat zelf wel merken hoor!
    Vertrouw op je eigen gevoel, das het belangrijkste!

19. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Mijn dochter krijgt ook een lekker toetje en geen zure youghurt want dat hoeft ze niet. Nu zag ik dat er in Danoontjes suiker zit en in de namaak Danoontjes (smikkeltoetje) van Albert Heyn huismerk niet. Deze is alleen gezoet met het suiker uit de vrucht zelf. Verder ook geen andere toevoegingen. Dus heb nu deze gekocht en ze vind ze heerlijk. Je hebt ze in drie smaken.

Deel Deze Pagina