Hallo, Binnenkort willen wij beginnen met bijvoeding. Als Simon 6 maanden is. We willen tot die tijd wachten, omdat hij verhoogde kans op allergieën heeft en ik het eerder niet echt nodig vind. Ik heb een aantal vragen: Waar kunnen we het beste mee beginnen? We willen het niet pureren, maar wat grover laten door te prakken. Klopt het dat je het beste kunt beginnen met 3 dagen hetzelfde? Welke dingen kun je goed mee beginnen? Welke dingen mogen ze nog niet hebben? Gelijk met groente én aardappelen beginnen, of alleen groente? Hoeveel mogen ze in het begin hebben? En wanneer met fruit beginnen? Groeten jois
Hallo Jois, Wanneer je net begint met bijvoeding kan je beginnen met kleine hoeveelheden om je kindje hieraan te laten wennen. Fruit waar je mee kunt beginnen: peer, banaan, perzik. Groente waar je mee kunt beginnen: wortelen, doperwten, bloemkool. Inderdaad 1 smaak (1 soort groente/fruit) per keer uitproberen en dan bijvoorbeeld 1e dag 1 lepeltje, 2e dag 2 lepeltjes, 3e dag 3 lepeltjes. Wanneer dit goed gaat kun je het blijven geven en evt. wat meer van geven en met een nieuw soort fruit/groente geven. Groeten Angelique
Dankjewel voor je reactie! Zijn er ook dingen die je beter nog niet kan geven tot 1 jaar? Groeten Jois
Hoi Jois, Je kunt beter voor 1 jaar bepaalde dingen vermijden/ beperken/ op bepaalde dingen letten, namelijk: - zout toevoegen aan het eten, liefst na 1 jaar ook zo weinig mogelijk. - honing, dit kan besmet zijn met een bacterie waar jonge kinderen erg ziek van kunnen worden. - leverworst/ smeerleverworst, maximaal 1 broodbelegging per week in verband met de grote hoeveelheid vitamine A die daar in zit. - oppassen met nitraatrijke groenten, zoals spinazie, andijvie, bietjes, paksoi, venkel, bleekselderij en sla. Niet vaker dan 2 keer per week en liever niet in combinatie met vis. - geen rauw vlees of vis, zoals filet american, ossenworst of voorverpakte gerookte vis. - niet meer dan 1-2 boterhammen met smeerkaas per week. Hier zit namelijk teveel zout in. Je kunt wel kiezen voor een zoutarme variant. Groetjes Linda
Ik heb nog een vraagje (wat kan het je bezighouden he!): Volgende week moeten we over van nr 1 voeding naar nr 2 omdat Simon dan 6 maanden is. We geven nu 4x 210+7 nutrilon omneo. Straks willen we overgaan op kruidvat standaard. Ik heb hier gelezen dat hij daar maar 800 ml van mag hebben ipv 1 liter van nr 1. Bij de chatservice van nutricia gaven ze aan dat dat niet klopt. Hoe zit het nou? Ik heb ook gehoord dat nr 2 meer vult dan nr 1. Is dat ook waar? Met welke hoeveelheid zou ik met nr 2 beginnen dan? 180+6 of meer of minder? Mogen we met de nieuwe voeding in één keer overstappen of schepje voor schepje? Hij krijgt dus nog geen bijvoeding, daar gaan we ook mee beginnen (als hij gewend is aan nr 2). Groeten jois
Hoi Jois, Ja natuurlijk houdt het je bezig, ik kan het me goed voorstellen. Het is ook erg spannend! Het klopt dat je maximaal 800 ml van de opvolgmelk mag geven. Die heeft een andere maximale hoeveelheid per dag. Je kunt dan bv 4 flessen van 180 ml met 6 schepjes gaan geven. Je zou ook 3 flessen van 210 ml met 7 schepjes mogen geven, maar dat is even kijken hoe het gaat. De nr 2 voeding is inderdaad iets zwaarder. Je zou in 1x over mogen, maar het is misschien voor Simon fijner als je een dagje kan mengen (bv. half/half). En het is inderdaad prima om pas te beginnen met bijvoeding als je zoontje gewend is aan de opvolgmelk. Succes! Groetjes Linda
Dankjewel! Dan gaan we weer kleinere flessen geven en eerst een dag half half geven. Moet ik dan half half doen met de flessen van 210 ml? Want anders heeft hij er vast niet genoeg aan, toch?
Je kunt dan inderdaad prima een dag half/half (of 3/4 schepjes eigenlijk) geven met de flessen van 210ml. Dat is geen probleem. Succes! Groetjes Linda