voeding van te voren klaarmaken

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door ikweetniks, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikweetniks

ikweetniks Actief lid

15 dec 2011
    173
    0
    0
    vroeger (lees: acht jaar geleden) mocht je nog gewoon een
    kan voeding klaarmaken en voor 24 uur in de flesjes doen.
    die stonden dan kant en klaar in de koelkast en hoefden alleen nog maar opgewarmd te worden.

ik lees nu echter op de pakken dat het klaargemaakt maar 1 uur houdbaar is.
    is dit ook echt zo? en hoe maken jullie ze dan zover mogelijk klaar van te voren? om nou ieder flesje apart te maken lijkt me een behoorlijk tijdrovend klusje.
    is het dan een idee om water te koken, af te laten koelen (warm water uit de kraan wil ik niet) en dat dan alvast in de flesjes doen zodat er alleen nog poeder bij moet?

2. Ik heb zo'n torentje met poeder
    En zet s'avonds een thermoskan met gekookt water klaar
    Dan ben ik zo klaar als het tijd is;)

3. adi

adi Niet meer actief

Meen je dat echt? Dat het 'tijdrovend' is om een voeding klaar te maken?

Ik weet niet hoeveel tijd je er voor over hebt, maar koud water in de fles dien, 30sec in de magnetron en poeder erbij kost max 1,5min.

Ik maakte de flessen met gekookt water: waterkoker aanzetten, intussen de poedertorentjes vullen en koud gedeelte afmeten. Dan half heet water, poeder erbij en roeren, en dan de helft koud water.
    Was in 3-4min klaar.

4. Linana

Linana Niet meer actief

Tijdrovend klusje?
    Hmm... Ik heb geen magnetron zoals adi heeft en ik ben in minder dan 3-4 minuten klaar ;)

Thermosfles met gekookt water, poedertorentje met de benodigde hoeveelheid poeder. Bij mij gaat er heet water in de fles, poeder erbij, schudden, aanvullen met koud water, schudden, klaar.
    Tijd: max 2 minuten.

Ik moet water hebben wat ongeveer 70 graden is ivm voeding voor hongerige baby's.... dus ja, daarom de thermosfles ;)

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #5 dirksmama, 3 mei 2012
    Laatst bewerkt: 3 mei 2012
    Voeding vantevoren klaarmaken voor kinderen onder de zes maanden wordt al sinds 2003 afgeraden volgens mij. En daarvoor (mijn zoon is 13) werd opwarmen van aangemaakte voeding in de magnetron al afgeraden.

Poeder is niet steriel en kan vanuit de fabriek al sporen van ziekmakende bacteriën bevatten. Maak je een voeding en geef je 'm binnen een uur dan is er geen probleem, maar zelfs in de koelkast kunnen die bacteriesporen in een paar uur tijd uitgroeien tot een ziekmakende hoeveelheid voor een baby. Dat heeft in het verleden levens gekost, vandaar dat de adviezen tegenwoordig veel voorzichtiger zijn.

Hier kun je lezen hoe tegenwoordig wordt aangeraden een fles te bereiden: http://www.unicef.org.uk/Documents/Baby_Friendly/Leaflets/4/guide_to_bottle_feeding.pdf

En hier vind je de internationale richtlijnen:
    http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/pif_guidelines.pdf

6. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Eeeeehhhhhhh zoveel tijd kost het toch niet?
    Waterkoker aan, even wachten tot het kookt, water in de fles, poeder erbij, roeren, koudwater erbij, roeren en klaar.
    Binnen een minuut of 3 is de fles klaar (ook 's nachts)

Met magnetron nog sneller.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook-koud water in de fles, 40 sec in de magnetron, poeder erbij, klaar.
    Of ergens op visite - water koken, 1/4e deel in flesje, afvullen met koud water, poeder erbij, klaar..

8. Linana

Linana Niet meer actief

Als je nestle, nutrilon of kruidvat voeding geeft kan het op visite nog sneller: Kant en klaar pakjes van 200ml :p
    Die kan je zelfs koud geven, mijn zoontje smikkelt die nestle voeding zo weg :D (ook koud)

9. ikweetniks

ikweetniks Actief lid

15 dec 2011
    173
    0
    0
    het is niet dat ik het zo overdreven veel tijd vind kosten, maar ik ben het gewend om het voor 24 uur klaar te maken.
    zeker als je het gewend bent om te maken met enkel gekookt water.
    het was maar een vraag hoor....

10. Linana

Linana Niet meer actief

Niemand valt je aan hoor :)
    Het leek in je beginpost alleen alsof je het enorm veel tijd vindt kosten, daarom de reacties.
    Maar hopelijk heb je er wat aan.

11. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Hier maak ik het ook klaar voor 24u en dan de klaargemaakte flesjes in de frigo. Wel opletten bij het opwarmen, duurt dan wat langer.
    Ik weet dat het niet zo hoort volgens het CB, maar toen ik 5j geleden een pnd had, was dat bijna het eerste dat ze ons leerden op de moeder-kind unit. Daar zeiden ze dat het niet de standaard is, maar dat kind en gezin er geen commentaar op gaf omdat we kwetsbare moeders waren en het was ook niet zo erg zolang het maar max 24u was en gekoeld bewaard.
    Bij de 2e ook zo gedaan trouwens

12. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    o,

hier wordt dat niet met gekookt water gedaan. De moeders wordt hier geleerd om flessen water geschikt voor babyvoeding te nemen (spa, evian) en dan zoveel ml in de fles en zoveel schepjes erop en dan in microgolf.
    Enkel gekookt water als het kraantjeswater of putwater is.

13. misa

misa Niet meer actief

Nou ik vind het geen gekke vraag hoor, helemaal omdat je anders gewend was blijkbaar. Maar volgens mij is gebleken dat er veel meer bacteriën kunnen ontstaan in al aangemaakte voeding.

Maar als je een magnetron hebt is het echt een simpel klusje. Of anders sochtends water koken en in een thermoskan doen. Dan aanvullen met het nodige koude water.
    Ik heb twee poedertorens en vul die altijd savonds, zodat ik het niet hoef uit te tellen voor elke fles en ook altijd zo wat mee kan grissen mocht ik snel weg willen.

14. geennaam

geennaam Lid

9 mrt 2012
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij vullen een keer per dag de waterkoker en zetten deze dan aan (meestal bij de laatste voeding om 22.00). Dat water gebruiken we de hele dag (op advies kraamzorg).

We schenken het water in de fles en zetten het dan 35 seconden in de magnetron. Poeder uit het poedertorentje erbij en we zijn klaar

Dat is in een minuut of twee klaar

Volgens mijn kraamhulp was de fles maar een uur goed en zou ik hem daarna weg moeten gooien. Dus ik weet niet of je ze de hele dag kan bewaren in de koelkast

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou dan leren ze jullie op de unit extra riskant gedrag aan.
    Juist Spa of evian moet je van te voren koken, het nl. I.t.t. leidingwater stilstaand water, waardoor er zodra de fles open is bacteriegroei in kan voorkomen. Kans op ziek kind groter, kans op stress voor moeder groter.

Daarnaast heb opwarmen van aangemaakte voeding mag i.v.m. Veiligheid alleen maar in een fleswarmer en niet in een magnetron.

Correcte veilige volgorde is eerst water warm maken en pas daarna het poeder erbij.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Water hele dag in waterkoker bewaren is niet veilig qua bacteriën.

17. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Hier is het gewoon kraanwater opwarmen in magnetron poeder erbij schudden maar.

In belgië mag je idd geen leidingwater geven, je mag het zelf ook niet drinken.

Magnetron werd vroeger afgeraden vanwege de straling maar dat is nu niet meer. Wel heb ik tot 6 maanden de flesjes au bain marie opgewarmd.
    Dus water koken. Water uit kraan in de fles en dan in een bakje met gekookt water warm maken. Zelfs dat nam 4 minuten in beslag.

18. Onje

Onje Niet meer actief

Ik vul ook 's avonds 2 poedertorens vol.
    Kook water voor in de thermosfles en vaak schenk ik dan een half uurtje vtv water in zijn fles zodat hey als het tijd is het water lekker op temp is.

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Met klaargemaakt bedoelen ze dus ook warm gemaakt...

Ik maakte overdag de flesjes 'vers' en voor snachts zette ik er 2 klaar gemaakt in de koelkast(kon ook gewoon zei de kraamhulp)
    En dan hoefde ik het s achts alleen maar op te warmen...

1,5/2 minuten met een gillende kind duurt heeeeel lang:p

20. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    O,

Ook warmgemaakt.
    Ja, andere systemen hier dan bij jullie. Ik doe het zo : 's ochtends maak ik de melk voor 24u. Bvb om 9u maak ik ze voor de flesjes van 11u,15u,19u,23u en de ochtend. Dus 5 flesjes van zeg 210ml water. Dan neem ik een maatbeker en giet er 1050ml koud flessenwater in, ik doe er 35 schepjes in (5x 7 schepjes). Een beetje kloppen met een garde en in de 5 klaarstaande flessen gieten, dan ze allemaal in de frigo zetten. En opwarmen wanneer nodig.

Deel Deze Pagina