voeding van te voren klaarmaken

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door ikweetniks, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikweetniks

ikweetniks Actief lid

15 dec 2011
    173
    0
    0
    zoals jij, heleentje deed ik het dus ook altijd.

2. geennaam

geennaam Lid

9 mrt 2012
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    dat mocht volgens onze kraamhulp wel. Terwijl we geen water direct uit de kraan mochten gebruiken. Ik denk dat het dus ook gewoon verschilt per regio, kraamhulp en verloskundige.

zolang je kind er geen last van heeft zou ik gewoon doen zoals je het zelf prettig vind

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, het likt mij dat je beter de veiligste manier kiest! Want bij bacteriële infecties via de voeding ben je te laat als je kind er last van krijgt!

Wat ik eerlijk gezegd shockerend vindt is dat in België of all places nog steeds mensen zijn die voeding voor 24 uur klaarmaken. Daar zou men echt beter moeten weten, omdat in België kinderen zijn doodgegaan vanwege die bacterie die in kunstvoedin kan zitten. Russische roulette...

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Beetje raar advies. Veiliger is het om het gekookte water af te laten koelen en in een gesloten kan in de koelkast bewaren als je per 24u water wilt koken en dit wilt bewaren.
    Juist in warm water krijgen bacterieen meer kans, helemaal als het water de hele dag al staat.
    Koud kraanwater is een veel veiligere optie en per fles klaarmaken.

5. Amore1

Amore1 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    1.631
    109
    63
    Vrouw
    Ik hou voor alles de regels vh voedingscentrum aan;

Flesvoeding | Voedingscentrum

Onze kraamhulp zei dat Fv niet meer in de magnetron mocht, is dus ook onzin. Bij het voedingscentrum zullen ze t wel weten denk ik

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

De WHO raadt opwarmen van aangemaakte voeding in een magnetron af. Je kraamhulp was dus meer up to date dan het Voedingscentrum.

7. Amore1

Amore1 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    1.631
    109
    63
    Vrouw
    Echt? Nou ja, ik vind het maar vreemd dat alles steeds veranderd. Heb je een linkje vh who?

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja op de eerste bladzijde van dit topic heb ik twee links gegeven. In beide handleidingen staat duidelijk dat je NOOIT een microwave moet gebruiken.

Er staat trouwens ook dat je voor elek voeding VERS water moet nemen, en geen water dat al een keer gekookt heeft!

9. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Ik gebruik gewoon warm kraanwater.. Mocht gewoon volgens de kraamhulp.

10. Amore1

Amore1 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    1.631
    109
    63
    Vrouw
    Inmiddels heb ik het hele topic gelezen en gezien dat er een heleboel verschillende manieren zijn die niet allemaal volgens "de richtlijnen" zijn, en dan wisselen die richtlijnen ook nog eens.. Daarnaast zie ik dat alle kinderen bij alle manieren nog gewoon leven en gezond zijn. Kortom, ik denk dat er niet zoveel verkeerd kan gaan. Misschien heb je bij het een wat meer kans op bacteriën dan bij wat anders, maar ach, goed voor de weerstand :) twee jaar geleden bij mijn dochter moest je alles uitkoken, nu is afwassen ineens voldoende. Over twee jaar zal het wel weer anders zijn...

11. Amore1

Amore1 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    1.631
    109
    63
    Vrouw
    Russisch roulette vind ik trouwens wat ver gaan, er overlijden ook mensen doordat een vliegtuig neerstort en ik stap ook nog gewoon in het vliegtuig. Iedereen doet waar die zich goed bij voelt, maar je kan niet alles voorkomen..

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jabwarm kraanwater mag...als het koud uit de kraan komt en dan opgewarmd wordt. Een kraam die de warme kraan opendraait en daar een fles mee aanmaakt doet het fout en leert het jou fout aan!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik stap ook in een vliegtuig, maar ik let wel op bij welke maatschappij...staat er eentje op de zwarte lijst dan vlieg ik niet met ze. Je kunt veilig vliegen en onveilig vliegen, je kunt veilig (met je gordels om) rijden, of je kunt onveilig (zonder gordels) rijden.
    Flesjes aanmaken op een onveilige manier is als rijden zonder gordels of kind in maxicosi...in de meeste gevallen zal het goed gaan, maar de kans dat het niet goed gaat is groter.

14. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Dirksmama nou ik denk dat de kraamhulp echt wel weet wat ze zegt. Op sommige kinderdagverblijven doen ze het ook zo en die krijgen toch inspecties van de ggd dus als dat niet goed zou zijn zouden ze er heus wel wat van gehoord hebben!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #35 dirksmama, 10 mei 2012
    Laatst bewerkt: 10 mei 2012
    Heb je de rest van dit topic gelezen?
    De waterleveranciers, de kunstvoedingsproducenten, de WHO, allemaal raden ze het af...

Ik zou als moeder pislink zijn als ik merkte dat zoeits op het kdv van mijn kind zou gebeuren.

Aanvulling, ook de GGD's raden koud, niet warm leidingwater aan:
    GGD Zeeland - Informatie voor > Kindercentra en BSO > GGD-wijzer 0-4

Voor het bereiden van babyvoeding is gewoon leidingwater (niet uit de geiser of boiler geschikt

16. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Bovendien las ik gisteren nog in de krant dat wat was het 60% van de kindercentra niet gecontroleerd worden door de ggd en dat ze daar juist voor op de vingers worden getikt. :$

Wij mogen het ook echt niet en moeten toestemming vragen aan de ouders of we in de magnetron voeding mogen maken. Dan gaat het dus om koud water verwarmen in de magnetron en daar de poeder bij te doen. Borstvoeding mag ook alleen met toestemming, anders gebruiken we de flessenwarmer.

17. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Dat meen je niet!
    Ik zou het niet prettig vinden als het KDV op die manier met voeding om zou gaan.

18. Foxter

Foxter Niet meer actief

In nl doen ze dat in ziekenhuizen ook hoor, in de ziekenhuizen waar mijn jongste gelegen heeft wel.

19. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.058
    113
    wij doen ook voor 24 uur klaarmaken hoor..
    deden ze in t ziekenhuis ook altijd.. en zo is het me daar ook aangeleerd.

20. Lotte1

Lotte1 Actief lid

12 sep 2008
    346
    0
    0
    Ik kan me herinneren dat mijn zus voor haar dochter ook altijd een kan voeding voor de hele dag klaar maakte en dat in de koelkast bewaarde (2003/2004).
    De kraamverzorgende vertelde me in januari dat dat niet meer mag omdat veel mensen de kan, nadat ze er een voeding uit hadden gehaald, vaak niet gelijk terug zetten in de koelkast.

Zelf maakte ik de voeding altijd per flesje klaar, koud kraanwater verwarmen, poeder erbij, roeren en klaar.
    Nu onze dochter speciale voeding heeft moeten we afgekookt kraanwater gebruiken.
    Ik kook het water voor een hele dag, laat het afkoelen en bewaar het in de koelkast.

Ik stond een tijdje geleden wel raar te kijken toen bezoek het flesje van hun kindje van warm kraanwater maakte.
    Dat kende ik niet.

Deel Deze Pagina