Hoi allemaal, Ik kom er maar niet uit er is zoveel tegenstrijdige advies. Wanneer mag je baby in een fiets zitje?, Mijn zoontje is 6 mnd, 8,5 kilo. Zit recht op tegen de bank, zit op de grond ( mits ie wat vast kan houden , de wasmand bevoorbeeld), Hij gaat binnekort naar de crech en het is zo gehaast als ik met de kinderwagen moet
Volgens mij als een kindje zelfstandig kan gaan zitten en kan blijven zitten zonder om te vallen. Anders zijn de spieren nog niet sterk genoeg.
Nee, 6 maanden is zeker nog veel te jong en gevaarlijk!!! Het advies is wachten tot ze minimaal 9 maanden oud zijn, of al eerder zelfstandig kunnen GAAN zitten, dus niet neergezet worden... Deze handeling is belangrijk voor de stabiliteit van het lichaam en het versterken van de spieren... Ze moeten schokken op kunnen vangen als je over hobbels gaat of per ongeluk een stoeprand raakt, vandaar dat ze heel sterk in het nekje / lichaam moeten zijn! Dan maar iets meer haasten met de kinderwagen totdat het verantwoord is...
Even een ander geluid: ik fiets met mijn dochter van 3,5 maand in de hoptye op mijn rug. Haar nek wordt ondersteund met een nekrolletje en bij een hobbeltje licht ik mijn billen even van het zadel. (Dus NIET met een BabyBjungel op mijn buik) Ik heb dit al eens eerder geschreven: Nee. Het is niet verboden bij wet en ja, hier is al talloze malen over gediscussieerd: 6 maanden met draagzak op de fiets? Ik ben trouwens voorstander onder bepaalde voorwaarden. Ik fiets dus met mijn kind op de rug. In eerste instantie omdat het praktisch onhaalbaar was om lopend naar school te gaan voor mijn zoon en in tweede instantie omdat ik geen ruimte hebt voor een fietskar (Vind ik trouwens doodenge dingen met onze dijken... ik moet er niet aan denken dat dat ding dijkopwaarts losschiet. En bij straten waar veel auto's geparkeerd staan en je als fietser moet slingeren heb ik al een paar keer mijn hart vastgehouden uit angst dat voorbijrijdende auto's die kar niet zouden zien. ) Maxi Cosi achterop kan ook niet, want daar zit mijn zoon al. Inmiddels is mijn dochter ruim twee maar nog steeds heb ik haar het liefst op mijn rug. (ware het niet dat ik zwanger ben) Ik vind dat het voorstoeltje erg veel schokken op moet vangen en daarbij probeert mijn dochter zich er steeds uit te wurmen en zit ze te wiebelen. Ik heb al diverse keren gehad dat ik blij was dat ze níet in het stoeltje zat, bijvoorbeeld bij hard remmen en toen een ander kind viel. Ik vind de Manduca wel een risicofactor hebben vanwege de gesp, als die breekt.... Ik fiets liever met een draagdoek omdat de knoop niet zomaar los zou gaan en áls dat het geval zou zijn, gaat de doek heel geleidelijk los en dat merk je meteen. En ja, misschien val ik wel bovenop haar als we vallen. Maar wie zegt dat je je kind niet kan verdrukken als het in een voorstoeltje zit? En bij een aanrijding ben je hoe dan ook de zwakste. Daarnaast is het superhandig met boodschappen doen, nooit dat gesjouw met twee tassen en een kind op je arm. De politie heeft me diverse keren zien fietsen en ik ben nooit aangehouden. Ook heb ik nergens juridisch bewijs gevonden dat het VERBODEN is. Je moet je kind 'deugdelijk' vervoeren. Ik geloof dat ik in een rechtszaak mezelf aardig kan verdedigen. Ik vind de woorden "levensgevaarlijk" flink overdreven. Een kind zonder autogordel of goed stoeltje in een auto zetten, dát vind ik levensgevaarlijk. Of voorin 'leuk' bij mama op schoot. Maar daar hoor je mensen niet vaak over dat lijkt wel veel meer geaccepteerd. Terwijl je met een kleine botsing binnen de bebouwde kom je kind al door de voorruit kan laten schieten. En Ik ben dus een keer -een soort van- gevallen met mijn dochter op de rug, dat ze daar zat was maar goed ook, want op die manier kon ik mijn fiets nog in bedwang houden. Met 12 kilo aan mijn stuur was me dat niet gelukt. Ik zou echt weleens tests van TNO ofzo willen zien. Echt, dat stoeltje is niet véél veiliger, evenals een fietskar of Maxi Cosi-wiebelaar. Voor mij voelt de draagdoek in elk geval zelfs veiliger aan. Als je je in het verkeer begeeft met een kind, loop je hoe dan ook risico.
Mijn dochter is 7,5 maand. En fiets ook al wel 1,5 maand met haar. Ze kon goed zitten dus waarom niet. Gewoon een klein stukje proberen.
Ons zoontje is met 10 maanden pas voor het eerst mee op de fiets geweest. Eerder had ik het ook echt niet aangedurfd! Hij kon toen nog niet zelfstandig gaan zitten maar wel zo een half uur los zitten. Als ik had moeten wachten totdat ie zelfstandig had kunnen gaan zitten dan hadden we pas met 16 maanden ofzo kunnen gaan fietsen Nu met ons dochtertje hebben we weer hetzelfde 'probleem' met de crèche, maar ik ga toch echt gewoon lopen. Wel nu misschien met zoontje achterop de fiets en dochter in de draagdoek, kan ik in ieder geval terug fietsen..
Mijn dochter was een jaar toen ze voor het eerst voor op de fiets mee ging. Daarvoor was ze nog te slap en adviseerde haar fysio om het nog niet te doen, ook al kon ze al wel zelfstandig gaan zitten. Ik heb zelf geen auto en heb haar voor die tijd altijd met de maxicosi drager achterop meegenomen.
Collega van mijn schoonzusje is haar zoontje verloren doordat ze te vroeg ging fietsen met hem. Hij heeft zijn nekje gebroken door de hobbels en de klappen die hij moest opvangen. Was zijn lijfje helemaal nog niet klaar voor!! Geen idee hoe oud die was haar, maar nog niet oud genoeg dus. Echt wachten tot je kindje zelf kan gaan zitten en lang genoeg kan blijven zitten
Ik zou het nog niet doen. Zelf moet ik ook alles op de fiets doen. Ik had een fietskarretje gekocht voor achter de fiets. Op marktplaats zijn ze niet zo duur. Ik had hem voor 60 euro... Dat kan hij in de maxi cosi in. Vanaf een maand of 9 pas in een fietsstoeltje voorop.
Ik ga maandag me fysio er is over bellen, en moet vrijdag naar cb, vragen kan altijd, maxi cosi is geen oplossing daar zit ie niet meer lekker in , draag doek kan niet heb scheve rugwervels, Zo fietskar ja ik heb het al paar x bijna fout zien gaan in de bochten. En toch vraag ik me af hoe een baby kan overlijden lijkt me dat het kindje flink door elkaar is gehusseld op de fiets of zie ik dat verkeerd
Ik ging fietsen met mijn meisje vanaf 7m1w oud. Had groen licht van cb en ka in het zh. Ze kan al vanaf 5 mnd oud goed zelfstandig en stevig zitten en deed dat al uit haarzelf en dat toen al dik 10 minuten. Nu kan ze met haar 8,5 maand een uur loszitten,maar vaak loopt ze weg omdat ze met haar 8,5 maand los stapt. Ze vind het heerlijk op de fiets.
@Biancamv2: mijn zoontje is erg sterk in rug en.nek, maar hij gaat niet zelf zitten wel als ik hem neer zet , en hij zich vast kan houden, dus ga het vragen bij het Cb, me nicht zegt hij mag allang al, maar nu ik verhalen lees over dat baby's overlijden. Heftig ,
Mijn zoontje is ook stevig en zit ook door zichzelf vast te houden maar vind het echt nog te vroeg voor een fietsstoeltje. Putten in de weg, plotseling stoppen etc, kam hij echt nog niet goed opvangen.
Hier is mijn zoontje bijna 9 maanden en 3 weken, maar hij kan nog steeds niet zitten als ik hem neerzet. Hij valt gelijk om. Voor de rest is het een heel sterk mannetje. Fietsstoeltje staat al wel gemonteerd klaar op mijn fiets..
Als het nekje nog niet sterk genoeg is en je gaat over een hobbel heen, dan kan ie knak zeggen Kan me echt niet voorstellen dat het cb gaat zeggen dat ie mee op de fiets mag als ie zelfs nog niet los kan zitten.