Hoe maak ik voeding voor de hele dag? Ik heb water aan de kook gebracht en dit laat ik afkoelen. Kan ik dan gewoon de hoeveelheid schepjes erbij doen als het water koud is? Of mag dit ook als het water nog warm is? En daarna in de koelkast bewaren en warm maken in de magnetron lijkt me? Doe ik het zo goed?
Voor zover ik weet mag je de voeding niet voor de hele dag maken maar is het beter om dat per fles te doen. Pas met opvolgmelk mag het voor de hele dag.
nee ik zal zeker geen voedingen in voren maken !! heb het nooit een probleem gevonden om per voeding te maken ...
Het wordt vaak wel afgeraden, je moet heel schoon werken en de kans op bacterie groei is wat groter.. Zodra er water bij het poeder komt kunnen die zich ontwikkelen. In de koelkast minder dan bij kamertemperatuur, maar toch wel.. Ik vond in de magnetron ook simpel (water in de fles - magnetron in - poeder erbij - schudden - klaar. Geen 2 minuten werk) Maar in praktijk moet je dus vooral heel schoon werken: gekookt water, schoon aanrecht, schone handen, schone flessen (uitgekookt). En liefst geen warm water bij het poeder. Dus het water eerst flink af laten koelen.
In principe lijkt het me geen probleem als je heel schoon werkt. Het probleem alleen is dat je klaargemaakte voeding niet in de magnetron mag opwarmen. Dit omdat het de structuur van de voeding zou aantasten. Het water in de magnetron opwarmen en daarna de voeding erbij mag wel.
Ehm, wij maken voeding voor de hele nacht klaar met kraanwater, doen het in de koelkast en warmen het op in de magnetron: we doen alles fout! Tsja, je kan overdrijven met al die regeltjes hoor.... Die bovendien nog eens elke maand onderhand veranderen. Maar goed, dat is mijn insteek!
Tsja, is je eigen keus natuurlijk. Hieronder nog een beetje info over opwarmen in de magnetron. Ik neem aan dat je je kindje alle voedingsstoffen uit de flesvoeding wilt geven. Flesvoeding opwarmen Flesvoeding kan je onder de hete kraan of in een flessenwarmer of in de magnetron verwarmen. Tegen het opwarmen van zuigelingenvoeding in de magnetron zijn wel wat bezwaren. Aangezuurde voeding bijvoorbeeld kan beter niet in de magnetron worden opgewarmd daar deze dan kan gaan klonteren. Daarnaast heeft recent onderzoek aangetoond dat belangrijke voedselbestanddelen verminderen door het opwarmen van zuigelingenvoeding. Zorg er in ieder geval bij het opwarmen ervoor dat de voeding niet kookt, want kokend water zorgt dat vitamines verloren gaan. Als je de voeding hebt opgewarmd, schud de inhoud van de fles goed om de warmte te verdelen. Dit geldt te meer als de voeding in de magnetron is opgewarmd. Voor je de voeding aan je baby geeft, controleer altijd de temperatuur. Voel bijvoorbeeld op binnenzijde van je pols of de temperatuur goed is. Bewaar geen opgewarmde restjes voor later.
Ik denk dat ik die ene moeder ben die NIET wil dat de kleine alle voedingsstoffen binnen krijgt... Neeeeee, natuurlijk niet! Maar als je de quote goed leest (en bijna alle andere info die hierover te vinden is op het net), zie je dat er aan opwarmen altijd bezwaren en voorwaarden kleven, of je dat nu in de magnetron doet of op een andere manier. Ik hou me verder wel aan de overige aanwijzingen zie ik nu, ik doe niks verkeerd als ik dit stukje lees. Bovendien werkt het voor ons meisje echt wel beter. Wij hebben een flessenwarmer aangeschaft, nou DAT was pas een miskoop! Die werd of te koud, of te warm. Daar wordt de buitenkant onevenredig veel warmer dan de binnenkant en kan dus ook boven de aanbevolen temperatuur komen en zo ken ik er nog wel een paar. Maar het belangrijkste bezwaar was wel dat het zo lang duurde. Als mijn meisje wakker wordt, wil ze meteen eten. Dan gaat het ff kort de magnetron in en voorkomen we dat ze compleet overstuur is. O ja, en ze groeit en doet het verder prima dus tja....
Vijf jaar geleden moest de voeding gemaakt worden voor de hele dag met gekookt (en daarna afgekoeld) water en in de koelkast bewaard worden. Nu mag het per flesje en met kraanwater. Koud water uit de kraan, poeder er bij en dan opwarmen in de magnetron. Wel is me door de kraamverzorgster geadviseerd om bij veel darmkrampen gekookt water te nemen. En zij had ook verschillende keren gehoord dat bij het opwarmen van de fles in de magnetron ook darmkrampen extra voorkomen. Hier nu per fles en in de magnetron opgewarmd geeft geen problemen.
De laatste keer dat wij met Kenji bij de kinderarts in het ziekenhuis waren, stelde de kinderarts zélf voor om voeding voor de hele dag klaar te maken. Dus ik vind het allemaal erg tegenstrijdig.. Anyway, wij hebben het dus ook een tijdje gedaan. Dan kookte we water, en lieten dat afkoelen in de wasbak met koud water. Als het water afgekoeld was, deden we de schepjes voeding erbij. Dat weer in een afgesloten kannetje, en dan de koelkast in.