'Vraajes over fruit en groente hapjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Jessica 1985, 6 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessica 1985

    Jessica 1985 Actief lid

    15 jun 2007
    205
    0
    0
    oude-pekela
    Hallo,

    Ik wou volgende maand met het fruithapje/groentehapje beginnen,
    Maar maakt het uit waar je als eerst mee begint?
    En hoeveel geef je dan per keer aan je kleine?,
    Ik dacht gewoon twee lepeltjes per dag is dat goed?
    En ik hoorde dat je dat met vier maand mag geven,maar als je kleine er eerder aan toe is mag het dan ook wat eerder?

    Ik hoor graag van jullie,alvast bedankt voor jullie reacties :D

    Gr Jessica
     
  2. evy261

    evy261 Actief lid

    11 jul 2006
    403
    0
    0
    hai hai,

    wij zijn een week voordat Kim 4 maanden werd begonnen met fruithapje. Eerst met banaan en daar gaf ik een paar lepeltjes van. Dat 3 dagen achter elkaar gegeven en gekeken hoe ze erop reageerde. Daarna 3 dagen appel gegeven en daarna 3 dagen peer. Je kan beginnen met een paar lepeltjes en langzaam opbouwen. Nu zijn we begonnen met groentehapje. Eerst 3 dagen worteltjes en daarna 3 dagen sperzieboontjes.
    En het mag idd vanaf 4 maanden. De meningen over eerder verschilt nogal. Veel cb's raden het af ivm eventuele allergieen. Maar je moet doen wat je zelf het beste vindt. Jij bent de moeder.
     
  3. Yvon

    Yvon Actief lid

    25 okt 2006
    319
    0
    0
    Het wordt idd afgeraden om voor de 6 maanden met bijvoeden te beginnen vanwege allergiën, maar ook omdat vanwege het rijpingsproces van de darmen en dat de darmen vanaf dan pas vast voedsel beter kunnen verteren.

    Ze zeggen dat het beter is om eerst met groente te beginnen. Dit omdat fruit zoeter is. Dan is de kans groter dat ze later moeilijker gaan doen met groente.
     
  4. Jessica 1985

    Jessica 1985 Actief lid

    15 jun 2007
    205
    0
    0
    oude-pekela
    Hallo,

    Bedankt voor jullie reacties.

    Gr Jessica
     
  5. AnnaS

    AnnaS Fanatiek lid

    25 nov 2005
    1.096
    0
    0
    Agent
    Drenthe
    Gewoon kijken wat jezelf het beste vind je kent je kindje immers beter dan wie dan ook!
    Geef sinds een week Cecile ook fruithapje en ze vind tot nu toe de banaan nog het lekkerst en die geef ik smorgens rond een uur of tien half 11.
    Groente hapje ben ik nog niet aan begonnen vind dat ze eerst ook goed moet leren van het lepeltje te happen.

    Wij kregen altijd soepnat en nutrix toen we nog niet eens 3 maanden waren. Mijn moeder zei al van jullie hadden nergens last van en uit haar ervaring met totaal 7 kinderen thuis hebben ze altijd nog normaal gereageerd op vaste voeding.
    Maar goed ik zou geen soepnat geven want dat is zoutig en dat vind ik zelf niet zo verstandig.
     
  6. Jessica 1985

    Jessica 1985 Actief lid

    15 jun 2007
    205
    0
    0
    oude-pekela
    Hallo,AnnaS

    Bedankt voor je reactie.
    Ik denk dat ik gewoon het eerste fruithapje geef als ik denk dat Jeffey er aan toe is.
    Maar groente doe ik pas veel later net wat je zegt laat za maar eest aan de fruithapje wennen.

    Jah vroeger kreeg ik ook al fruithapje voordat ik vier maand was hoor,en ik ben super gezond:D

    Gr Jessica
     
  7. Yvon

    Yvon Actief lid

    25 okt 2006
    319
    0
    0
    :( Vroeger was alles anders omdat men niet beter wist. Het heeft niet echt veel zin om te gaan vergelijken met vroeger.

    Je kent je kindje uiteraard beter dan wie dan ook, maar jij kan toch niet in zijn lichaampje kijken of de darmen er al klaar voor zijn?

    Maar goed als jij er al mee wilt beginnen ga je gang, veel plezier!
     
  8. Laika

    Laika Fanatiek lid

    23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Sem krijgt al een tijdje fruit- en groentehapjes. Banaan vind hij ook het lekkerst tot nu toe, maar ik heb hem ook een potje met sperziebonen gegeven. Hij vindt het niet super lekker, maar hij eet het wel op. En ik wou ook met Sem met een paar hapjes beginnen, maar hij vond het zo lekker dat hij de eerste keer al een half potje ophad. Wij hebben ook geen allergieen in de familie en het CB zei dat je kind zélf aangeeft wanneer hij er aan toe is. En dat was bij Sem duidelijk het geval, dus ben ik ermee begonnen....
     
  9. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Wij zijn begonnen met groenten toen hij 6 maanden was. Hoewel hij nu bijna zeven maanden is geven we nog geen fruit, mede op aanraden van het CB. Mijn man is heel allergisch voor fruit, dus wachten we tot hij nog wat ouder is. En kijken hoe hij eerst op groenten reageert.
    Volgens mij heeft je kindje kennen hiert niets mee te maken... Of de darmpjes uitgerijpt zijn kun je toch niet zien? En het eten van je bord kijken, heeft meer met imitaie te maken dan met eten zeg maar.
    Tja... en mijn man kreeg vanaf 4 weken sinaasappelsap en vanaf 6 weken sinaasappels en ander fruit. En hij heeft astma, fruitallergieën, huisstofmijtallergie, hooikoorts enz. enz. enz. Noem het, en hij is er allergisch voor...

    Maar eigenlijk doet dat er niet toe. Uit onderzoek blijkt dat het risico groter is bij bijvoeden voor 6 maanden dan erna.

    Maar aangezien ik hier al eens felle discussies over gehad heb, laat ik het hierbij ;).
     
  10. Jessica 1985

    Jessica 1985 Actief lid

    15 jun 2007
    205
    0
    0
    oude-pekela
    Hallo,stranger

    Je hebt ook wel gelijk dat je niet eerder met fruit begint ivbm u man zijn fruitallergieën.

    Maar wij hebben geen allergieën in de familie.

    Mijn mening over :
    Gewoon kijken wat jezelf het beste vind je kent je kindje immers beter dan wie dan ook!
    Dat vind ik nou ook,oke je kunt niet in de darmen kijken was ook niet best,als het wel kon.
    Maar ik begin met het fruithapje wanneer ik denk dat hij er aan toe is.

    Mijn mening over:
    Vroeger was alles anders omdat men niet beter wist. Het heeft niet echt veel zin om te gaan vergelijken met vroeger.
    Ik vind dat ze vroeger het ook wel wisten hoor maar ze trokken zich er niet zoveel van aan,en dat doen wij wel soms ook te veel hoor.

    Liefs Jessica
     
  11. missX

    missX Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    gewoon doen wat je zelf het best lijkt voor je kindje hoor! Wij zijn ook al voor 5 maanden begonnen met fruit en nu sinds een week met groente...juist omdat ze last had van verstopping en het gaat nu veel beter!
    En je moet gewoon kijken hoeveel je kindje wil eten...ik gaf haar in het begin 1 ijsklontje fruit met een ligastukje erdoorheen en nu krijgt ze er al 4 of 5! (echt een tip om zelf lekker hapjes te maken is pureren en daarna in ijsklontzakjes/of bakjes te gooien en dan in de vriezen...veel verser, goedkoper en helemaal niet veel werk, want als je in een keer een hoop maakt heb je zo voor een paar weken hapjes klaarliggen)
    Het gaat er bij mij niet in dat alle kindjes op precies hetzelfde tijdstip¨toe zijn aan vast voedsel...indy zat bij ons echt het eten uit onze mond weg te kijken en wilde het ook pakken! Nu moet ik er wel bij zeggen dat er bij ons geen rare voedselallergieen in de familie voorkomen...
    Succes ermee hoor!
     
  12. Jessica 1985

    Jessica 1985 Actief lid

    15 jun 2007
    205
    0
    0
    oude-pekela
    Hallo,missX

    Bedankt voor de goeie tip ik ga dan zelf ook fruithapjes zelf maken en dan eventueel invriezen.
    Maar hoe maak je die dan?
    Met fruit dat snap ik maar ook met vruchtensap erdoor of niet?
    Ik hoor het graag van je.

    ps:
    Wij hebben ook geen rare voedselallergieen in de familie hoor gelukkig :D

    Gr Jessica -
     
  13. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Tja... en mijn man kreeg vanaf 4 weken sinaasappelsap en vanaf 6 weken sinaasappels en ander fruit. En hij heeft astma, fruitallergieën, huisstofmijtallergie, hooikoorts enz. enz. enz. Noem het, en hij is er allergisch voor...

    Maar eigenlijk doet dat er niet toe. Uit onderzoek blijkt dat het risico groter is bij bijvoeden voor 6 maanden dan erna.

    Maar aangezien ik hier al eens felle discussies over gehad heb, laat ik het hierbij ;).[/quote:jr508l6d]

    psies, ik kreeg met 6 weken al liga of beschuit met sinasappelsap erdoor. En ook ik ben behioorlijk allergisch voor verschilldende zaken.

    Het heden met het verleden vergelijken heeft geen zin. Tegenwoordig is er zoveel meer onderzoek gedaan naar dat soort dingen dat ze nu gewoon meer weten dan toen.

    En de vlieger "bij ons in de familie komen geen allergieen voor dus hoef ik niet te wachten" gaat niet op. Iedereen kan allergisch worden de een heeft alleen een grotere kans omdat hij erfelijk belast is, maar dat sluit niet uit dat een kind dat niet erfelijk belast is geen allergie zal krijgen.
    Mijn ouders zijn beiden niet allergisch, maar mijn broer en ik dus wel.

    Eigenlijk vind ik het slecht dat cb's maar voorlichting blijven geven dat bijvoeden vanaf 4 maanden wel kan. Terwijl al jaren in hun voorschriften staat dat ze het advies moeten geven dat he pas vanaf 6 maanden mag. Maar ja zolang ze hun bijscholing en voorlichting krijgen van nutricia en consorten zal het advies vanaf 4 maanden niet uit te bannen zijn.
     
  14. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Ik heb toch echt het advies gekregen van het CB om te wachten tot 6 maanden! Was een arts, die ook precies kon uitleggen waarom het beter is om dan pas te starten.

    Ikzelf heb dan ook gewacht tot 6 maanden en dan ook heel rustig aan opgebouwd, melk is nog steeds het allerbelangrijkste voor ze.

    Groetjes Six

    PS: Dit onderwerp is laatst ook al aan de orde geweest onder het kopje "fruitvoeding uit potjes" auteur chantal1984.
     
  15. missX

    missX Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    O heel simpel eigenlijk hoor. Je neemt gewoon een fruitoort en die pureer je (bijv. met een staafmixer). Ik geef Indy een combinatie van peer en pruimpjes omdat ze niet zo goed kan poepen en pruimen laxeren.
    Het sapje giet je dan dus gewoon in zo´n ijsklontenzakje en die leg je dan in de vriezer. Ik stop het zakje nog in een doos en zet daarop wat erin zit omdat ik nu steeds meer verschillende soorten aan het maken ben maar je kunt het er natuurlijk ook gewoon opschrijven met een stift.
    Sommige fruit / groentesoorten zijn wat dikker ben ik achtergekomen dus die kun je dan beter invriezen in ijsklontbakjes. Als ze dan bevroren zijn haal je ze uit het bakje en stop je ze in een diepvrieszak. Zo kun je je bakje weer opnieuw gebruiken.
    Er wordt overgins aangeraden te beginnen met 1 soort en nog niet meteen met mixjes zodat je kleine aan de smaak kan wennen en mochten ze toch ergens allergisch voor zijn je zo meteen weet voor wat...ik heb alleen peer toegevoegd aan de pruimpjes omdat ik het anders wat te zuur vond. Morgen ga ik kiwi uitproberen....ben benieuwd!
    Succes ermee!
     
  16. missX

    missX Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    oja en als je iets toch te dik vind kun je het natuurlijk altijd een beetje aanlengen met bijv. water...
    wat ook zo handig is met je eigen hapjes maken is dat je er net wat meer structuur in kunt laten dan de potjes...die zijn zo fijngemalen daar zit helemaal geen structuur in en zo leert je kindje dus veel minder gauw wennen aan stukjes in het eten.
    En in het begin eten ze natuurlijk nog maar heel weinig dus kun je steeds bijna volle potje weggooien..lijkt me erg zonde van het geld.
     
  17. Jessica 1985

    Jessica 1985 Actief lid

    15 jun 2007
    205
    0
    0
    oude-pekela
    Hallo,missX

    Bedankt voor de goede uitleg nu weet ik voldoende om het fruithapje te maken.
    Maar ik geef eerst 1 soort aan hem drie dagen kijken hoe het gaat en dan later een andere soort proberen.
    Ik ben benieuwd hoe hij erop zal reageren volgende maand :D

    Suc6 morgen met het proberen van de kiwi.

    Gr Jessica
     
  18. missX

    missX Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    ja precies 1 soort...ben benieuwd hoe het bij je zal gaan..succes ermee hoor!
     
  19. Jessica 1985

    Jessica 1985 Actief lid

    15 jun 2007
    205
    0
    0
    oude-pekela
    Hallo,missX

    Bedankt he !

    Gr Jessica
     
  20. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Uiteraard zijn er ook cb's die wel het goede advies geven, maar het grootste gedeelte toch echt niet helaas.
     

Deel Deze Pagina