Hallo, Mijn zoontje van 9,5 weken oud heeft sinds enkele dagen een raar voedingsschema en drinkt heel veel. Hij is nu 62 cm lang en 6100 gram Donderdag zag er zo uit 0200: 90cc 0400: 120 cc 6:30 150cc 10.30 130 cc 13.30 120 cc 1830 90 cc 2200 150cc 030 70cc en gisteren 0400 110 cc 730 130cc 945 100 cc 12.30 140 cc 14.30 120cc 16.30 90cc 18.30 150 cc 20.30 150 cc bv (gekolfd uit de vriezer) 0.00 150 cc De dagen ervoor waren ook zo rommelig. Dinsdag kwam hij op een totaal van 1050 cc en woensdag ook op 950 cc Hij mag van het CB van 6x150 naar 5x 180 maar dat wil dus niet. Hij geeft ook wel regelmatig een fikse hoeveelheid terug. Hij slaapt tussendoor vaak een uurtje en is dan wakker. Dan heeft hij niet altijd direct honger maar wel na een half uur ofzo. Ik merk dat ik de afgelopen week vaak over de maximale hoeveelheid heengegaan ben. Hebben jullie ideeën en tips om weer een redelijk schema te krijgen en hem niet meer dan maximaal aan te bieden?
Jemig, ik zou stoppen met voeden op verzoek als ik dit zo zie. Wat een tijden zeg. Hoe zie jij dat hij toe is aan een volgende voeding als ik vragen mag? Misschien is het wel gewoon een zuigbehoefte en heeft ie niet perse honger. Dat ie dan wel drinkt zou ik niet zoveel waarde aan hechten, zijn patroon is nu ontzettend vaag namelijk. Hij drinkt per keer minder waardoor ie automatisch ook weer sneller zal komen. Ik zou dus echt even gaan vasthouden een vaste voedingstijden a 5 keer 180 cc. Kost misschien even wat moeite, maar het zou me niets verbazen als ie daar na een paar keer toch aan gaat wennen en er dus meer tijd tussen zal laten. Tobe krijgt ie echt op vaste tijden te eten. Ik wijk hooguit 15 tot 30 minuten af.
Als hij huilend in z'n bed ligt 's nachts haal ik geef ik hem de fles. Maar als hij overdag huilend in bed ligt is het beneden in de box soms nog wel een half uur oké. Daarna heeft hij echt weer honger. Ow ja, voor de zuigbehoefte krijgt hij ook wel een speen maar als hij echt honger heeft huilt hij door en wil hij geen speen. Is het zuigbehoefte dan houdt hij hem wel in z'n mond
hoeveel bied je nu aan? Ik zou denk ik toch de flessen gaan verhogen, omdat hij dan langer toe kan met een fles. En niet al geven na 2 uur, minstens 2,5 uur er tussen laten, dan maar rekken. Want de kans dat hij dan z'n fles weer niet leeg drinkt, is alleen maar groter. En tja, niet rottig bedoelt, maar m'n dochter spuugde haar speen ook weleens vaker uit, maar als we dan een paar keer volhielden, of hem koud uit de koelkast aanboden, dan pakte ze hem wel en nam er weer een tijdje genoegen mee. Wij gaven overigens ook op verzoek, maar wel binnen onze grenzen zeg maar.
Twee uur tussen een voeding is echt weinig op die leeftijd en met flesvoeding. Ik zou dus echt gaan rekken tot zeker 3 uur en als dat goed gaat naar de 4 uur tussen de voedingen. Omdat hij nu kort op elkaar krijgt, is de kans inderdaad groot dat ie daarom zijn flessen niet leegdrinkt. Als je hem kleinere flessen geeft, dan moet je dus grotere flessen aanbieden zodat ie meer drinkt en het langer volhoudt. Vind je het zelf niet vermoeiend trouwens? Borstvoeding is nog vrij makkelijk te geven, maar flesvoeding...? Iedere keer weer de voeding klaarmaken en de flessen schoonmaken... Pfff! Ik zou gek worden.
Ik geloof trouwens niet zo in voeden op verzoek. Straks krijgen ze toch ook op een bepaald tijdstip ontbijt, lunch en avondeten? Ze passen zich daar echt wel op aan hoor. Een beetje een richtlijn kan volgens mij echt geen kwaad. En dan kun je best een beetje afwijken, maar niet TE veel.
Zonnebloempje, je geeft aan dat je zoon sinds enkele dagen zo'n vreemd schema heeft. Hoe was het daarvoor? Wel netjes om de 4 uur? Ik vraag dit omdat Julian net iets ouder is als jouw zoon en er sinds anderhalve week ook een potje van maakt qua voeding. Vergelijkbaar dus. Ik bied hem 5 keer 200cc aan normaal gesproken, maar sinds anderhalve week drinkt hij ook wel eens 6 of 7 keer, maar dan minder. Ik probeer om er in elk geval 2,5 uur tussen te laten. Hij begint nu weer een beetje een normaal schema te krijgen geloof ik (ehhh hoop ik ). Misschien is het gewoon een periode. Het slapen overdag ging bij Julian afgelopen anderhalve week ook opeens heel slecht.
Een baby heeft 9 maanden lang een continue voedseltoevoer gehad. Hoe kun je dan verwachten dat ie na z'n lancering in de grote wereld opeens pas na 3 of 4 uur honger heeft? Een kind moet toegroeien naar een vast ritme. Later krijgen ze inderdaad op "vaste" tijden ontbijt, lunch en avondeten, maar ook dan kunnen ze best een keer al wat eerder trek hebben. Voor de ouders is het makkelijker om een vast ritme te hebben, maar een baby trekt zich nog niet veel aan van de klok...
Ik zou toch ook proberen rond bepaalde tijden de fles aan te bieden. Wij hadden precies zo'n raar ritme met ons zoontje toen hij zo jong was.. En toen gaf CB toch aan om iets van ritme erin te doen en minimaal 3 uur tussen de flessen. Want anders kunnen de darmpjes het niet helemaal verteren voor de volgende voeding alweer komt. En daardoor spugen ze ook sneller vertelde zij me. Wij deden dan rond deze tijden (zitten we nog steeds op) 7 uur 11 uur 15 uur 19 uur 23 uur (En als hij in de nacht kwam 4 uur) We smokkelen wel eens een half uurtje langer of korter hoor, maar toen we dit aanhielden kwam er echt een goed ritme in ook kwa slapen.
Hallo allemaal, We zijn nu ruim een week verder en het gaat tot nu toe stukken beter. Eerlijk gezegd lag het niet aan de voeding (achteraf gezien) maar aan het inbakeren. Doordat hij (nu weer) ingebakerd slaapt redt hij het weer langer op een fles. Nog wel onregelmatig maar de laatste week zit hij tussen de 800 en 1000 cc (en dan vaker tussen de 800 en 900 dan tussen de 800 en 1000) ook heeft hij weer maximaal 7 voedingen. Hij heeft nog niet echt een ritme. Soms 2 uur er tussen, soms 4 á 5 uur. En zoals vannacht; 23.00 180 cc en dan om 3.00 en 6.00 90cc en dan weer om 9.00 150 cc. Dus we blijven nog zoeken...
Lars is ook net iets jonger dan Julian en maakt er ook ineens een potje van, flessen niet leegdrinken dus vaker honger hebben.. Ook slecht slapen overdag! 3 kwartier tussen de voedingen! Hoop dat het net zoals met Julian nog beter gaat binnenkort. Lees op dit forum dat meer kindjes rond de 10 weken dit hebben...
Ik zou persoonlijk zeker niet zulke grote flessen gaan aanbieden, omdat je aangeeft dat die veel teruggeeft... dit kan een teken zijn dat er ineens teveel in zn maag 'geplonst' wordt... 6x150 lijkt me nog het meest realistisch, anders doe je 7x120?