Baby 8,5 maand voeding gaat lastig

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Baileyy, Jul 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

Feb 12, 2012
    5,629
    1,443
    113
    Hallo. mijn zoontje is 8,5 maand en krijgt borstvoeding nog. dat gaat hartstikke goed, maar nu we aan het bijvoeden zijn (sinds 6maanden) gaat het lastiger. Ik krijg er maar geen ritme in. Op vaste tijden eten lukt niet, hij eet dan gewoon niet. borstvoeding overdag lukt ook niet, hij lijkt dan te druk, ook als ik rustig ga zitten. 'S Avonds en snachts haalt hij die schade wel in.

Maar fruit eet hij amper. Soms wat kleine stukjes die ik in zijn mond duw, maar na 4 stukjes is hij er klaar mee. Gepureerd of potjes lukt helemaal niet.

Brood lukt me een halve boterham maar meer als speeltje waar hij wat vanaf hapt dan als maaltijd.
    Avondeten wil hij ook niet. Potjes vind hij niet lekker. Stukjes die we hem in de mond geven vind hij wel leuk. Maar omkaden krijgt hij te weinig binnen.

Uit een flesje wil hij niet drinken, dus extra vocht lukt ook niet.

Wat hij wel lekker vind zijn van die maisstengels/chipjes van Goodies speciaal voor baby's. Maar omdat hij verder niet eet wil ik die eigenlijk ook niet zomaar geven steeds.

Wat is nu een goed schema met borstvoeding? En wat moet hij minimaal binnen krijgen? ik ben bang dat hij dingen te kort komt zoals het nu gaat.

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    1,094
    1
    0
    Beste Baileyy,

Wanneer je begint met bijvoeding moet je de borstvoeding (gedeeltelijk) afbouwen. Normaal gesproken zou je zoontje voldoende moeten hebben aan 2 à 3 borstvoedingen per dag. Eentje in de ochtend, eentje in de avond en eventueel nog eentje tussen de middag.
    Geef je meer dan is je kindje erg voldaan en heb je kans dat ze geen bijvoeding meer willen. In de nacht veel bijvoeden is ook niet wenselijk dan heeft je kindje overdag geen trek meer.
    Probeer zoveel mogelijk ritme aan te brengen in de etenstijden.
    Dat geeft voor jouw en je kindje rust. Dwing je kindje niet om te eten maar bied het wel op vaste tijden aan. Wil je kindje niet uit een flesje drinken probeer dan een tuitbeker. Geef je kindje verder hele kleine hapjes met een klein lepeltje. Te grote hoeveelheden kunnen leiden tot een reflex waarbij je kindje alles uitspuugt of gaat kokhalzen.
    Als het goed is heb je een schema gekregen van het consultatie bureau met de hoeveelheden die je kindje op dit moment nodig heeft.
    Kom je er niet uit neem dan contact op met het consultatie bureau. Zij kunnen je persoonlijk begeleiden en adviseren.

Groet,
    saskia

Share This Page