Anticonceptie meteen ná de bevalling?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Janneke21, Feb 10, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Om het alvast maar even van te voren goed te weten...

Hoe zit dat nou precies? Natuurlijk weet ik het ergens wel, maar wat kan wel/niet?

Ik wil BV geven, dus de pil kan dan niet (toch?!). Spiraaltje is ook met hormonen toch, kan ook niet zeker? Bij BV kan je evengoed zwanger raken dat weet ik wel... maar is echt de enige oplossing met condoom? Ik wil niet meteen weer zwanger raken.. Maar is er nog een andere manier behalve condooms?

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Ik ben benieuwd! Mijn naïeve vriend ( :p ) gaat er namelijk gewoon vanuit dat ik wel weer aan de pil kan of spiraaltje kan nemen... Hij reageert nogal heftig op het woord condooms haha. Of we gewoon niets hoeven te gebruiken vroeg ie zich af, we willen toch meer kinderen? Nou ik wil best een 2e, maar pas na minimaal een half jaartje gaan we wel bekijken of dat verstandig is. En lichamelijk heb ik ook wel eventjes een pauze nodig, die mannen kunnen zo lekker makkelijk praten :)

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    De pil mag -> Cerazette 'moet' je dan hebben. Dit is een minipil en mag/kan samen met de borstvoeding.

Spiraaltje -> Mirena of koper mogen ook beide tijdens de borstvoedingsperiode.

Verder idd condoom ;)!

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,238
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Met borstvoeding kan je de cerazette gebruiken, is ook een pil. Koperspiraaltje kan volgens mij ook gewoon.

Dus je naieve vriend heeft volgens mij gewoon gelijk ;).

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mirena mag toch ook? Dacht dat die ook mocht omdat die maar heel plaatselijk de hormonen afgeeft? Nouja dat zul je heel even aan je vk/gyn/ha moeten vragen ;).

5. Rabia

Rabia Bekend lid

Apr 19, 2006
    576
    0
    0
    huisvrouw
    spanje
    Ik had na 2 maanden al een mirena spiraal laten zetten, daarvoor had ik echt geen zin in polonaise aan mijn lijf.

Mirena mag na 6 weken al geplaatst. Maar niet iedereen kan tegen een spiraaltje, veel hebben er last van of je hoort verhalen dat ie zoek is of zakt.
    Ik heb er goede ervaringen mee.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,238
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Hanneke, ik twijfelde over de mirena omdat er hormonen in zitten, kan best zijn dat het wel mag ;).

Als het goed is heeft de verloskundige/gynaecoloog het na de bevalling (in de kraamweek) ook over anticonceptie. En dan heb je het nog niet nodig ;), maar het is wel handig om er nu inderdaad al over na te denken.

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Snoopy,
    Ik wist het dus ook even niet meer. Kan het nu ook niet navragen. Maar idd bij ons heeft de kraamverzorgster het erover gehad in de kraamweek, de gyn pas bij de nacontrole ;) En dan kan het bij sommige al te laat zijn zegmaar :oops:. Vandaar dat onze kraamverzorgster het altijd deed als er geen vk in het kraambed kwam omdat die de zwangerschap/bevalling niet begeleid had ;).

8. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

Jul 9, 2008
    822
    19
    18
    Ik denk ook erover om een spiraal te nemen na de bevalling...Maar wel de koper..Me zus die gaf BV en heeft mirena spiraal laten plaatsen en haar BV liep een beetje terug..Volgens me HA reageert ieder zijn lichaam anders op hormonen..Dus mischien was dat wel zo bij me zus, maar het hoef bij mij ook niet zo te gaan...Maar voor de zekerheid neem ik toch de koperspiraal..Ik heb toch goede ervaring mee..

9. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

Jan 25, 2008
    3,649
    0
    0
    NS
    labjesland
    pfff das een goede heb ik nog niet over nagedacht wij gaan geen borstvoeding geven dus dan kun je gewoon weer aan de normale pil neem ik aan

10. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Je vk zal het na de bevalling of er vlak voor ook met je er over hebben.
    Hierzo condooms net als de 5 jaar voor we zwanger wilde worden... wij bvinden het alle twee een goede oplossing. Het ding is met condooms is je moet wel ff zoeken en proberen totdat je een merk/maat heb die gewoon goed voor jullie "werkt" ;)
    Maar de mini pil is ook een optie...maar ik zou na de bev. eerst een tijdje geen hormonen nemen ...ff je lijf rust geven en al die zw-hormenen moeten er ook uit...vind ik belangrijk om eerst rust te kweken ;)

11. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

Jan 25, 2008
    3,649
    0
    0
    NS
    labjesland
    nou condooms vinden we hier echt allebei een groot drama

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Als je geen borstvoeding wil geven, hoef je dus geen rekening te houden met hormonen die anders bij de kleine zouden komen of hormonen die je melkproductie remmen. Je kan dus idd weer gewoon aan je normale pil. Even overleg met je ha/vk/gyn misschien nog wel handig over wanneer hun aanraden te beginnen. Dat verschilt namelijk nog al eens.

Share This Page