hypo-allergene voeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Juudje81, Jan 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

May 14, 2010
    1,216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraagje over hypo-allergene voeding:

er wordt gesteld dat kinderen in de eerste 6 maanden van hun leven sneller een koemelkallergie kúnnen ontwikkelen. Vooral als er bij vader en/of moeder allergiën voorkomen. Dit zou min of meer te voorkomen zijn door die maanden hypo-allergene voeding te geven.

Nu heeft mijn man diverse allergiën (huiststofmijt, diverse huisdieren, hooikoorts, eczeem). Zelf heb ik totaal geen allergiën.

In hoeverre is het verstandig om gelijk na de geboorte te beginnen met hypo-allergene voeding? Ik wilde eigenlijk met normale voeding beginnen en kijken hoe het kind erop reageert. Overstappen kan dan altijd nog. Bovenstaande had ik alleen nog nooit gehoord. Is dit een broodje-aap verhaal, een goede verkooptruc of zit er een kern van waarheid in???

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,

Er is een landelijk advies die aangeeft dat wanneer een kindje een verhoogde kans heeft op een koemelkallergie het advies is als je flesvoeding geeft een hypo-allergene flesvoeding te geven. Er is sprake van een verhoogde kans op een koemelkallergie wanneer minimaal 1 van de ouders zelf een allergie/allergische klachten heeft. Met name de 1e 6 maanden van de geboorte zijn het belangrijkst in verband met de ontwikkeling van de darmen.
    Wanneer het gaat heeft borstvoeding natuurlijk altijd de voorkeur, dit is de meest natuurlijke voeding.

Groetjes Angélique

Share This Page