Vanaf wanneer rijstebloem?

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by bloemetje1985, Dec 29, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

Apr 17, 2009
    213
    0
    0
    Vanaf wanneer mag je rijstebloem geven om de nacht proberen wat langer door te halen?
    Je hoort wel eens dat mensen met drie maanden het al geven, maar is dat slim?

Ben benieuwd vanaf wanneer je dat mag gaan geven, onze dochter heeft geen last van darmkrampjes.

Alvast bedankt voor u antwoord.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo!
    Helaas is rijstebloem pas echt vanaf 4 maanden. Eerder zijn de darmpjes hier niet klaar voor om dit te verwerken. Het zal alleen maar meer klachten geven, helaas. Misschien is er nog iets anders met de voeding te proberen? Welke voeding geef je nu?
    groeten Femke

3. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

Apr 17, 2009
    213
    0
    0
    Ze krijgt nu nutrilon pepti.
    5x 150+5 en dan rond elf nog 1 van 90. we doen er wat nutriton doorheen omdat ze anders haar fles met 8 minuten leeg heeft.
    Vaak is ze er iets voor vijf weer.

Die extra fles moet ze van cb omdat ze twee weken geleden goed ziek is geweest en nu nog steeds niet fit is en haar gewicht terug zakt. Naar nu ze zo verkouden is drinkt ze nog maar helft op.

4. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

Apr 17, 2009
    213
    0
    0
    Zonder die late fles is ze er om 2u. ze slaapt daarna meteen weer verder.

5. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi!

Je kan dan beter het advies van het cb aanhouden voorlopig. Veel kindjes drinken een stuk slechter als ze verkouden zijn of ziekjes. Dat is gewoon even afwachten en vaak drinken ze daarna ineens heel goed. Rijstebloem raad ik je echt nog af totdat Yasmijn 4 maanden is. Beterschap met je dochtertje, hopelijk knapt ze snel op!

Groetjes Linda

6. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

Apr 17, 2009
    213
    0
    0
    Weer even vraagje, ga gewoon hier weer verder.

Yasmijn heeft vannacht geslapen van half tien tot bijna zes uur. Mooi ritje dus :)

Maar had een vraag over de voeding.

Ze weegt nu 5650, anderhalve week terug op het cb. In principe mag ze wat op de verpakking staat 5* 180/6.
    De ene dag zit ze daar wel op, de andere dag zit ze weer op 6 flessen van 150/5. Hangt er maar net vanaf of ze het weg krijgt of niet ivm de reflux.
    Is het heel erg dat ze nog op zes flessen zit af en toe?

7. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Fijn dat ze lekker geslapen heeft!
    Yasmijn mag 1 liter klaargemaakte flesvoeding per 24 uur hebben. Deze hoeveelheid kun je over 5 of 6 voedingen verdelen, dat maakt niet uit. Je kunt dus 5 x 200 ml geven of 6 x 165 ml (=990 ml). Totaal kom je dan op ongeveer 1 liter uit.
    Wat voor jullie prettig is!
    Groetjes Angelique

8. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

Apr 17, 2009
    213
    0
    0
    Dank u voor het antwoord :) Wat ze dus zelf aangeeft, maakt dus niet uit als het elke dag anders is, als ze vijf aangeeft mag ze vijf en anders zes? Of kan je wel het beste proberen hetzelfde aan te houden?

9. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Graag gedaan. Je kunt wel proberen om hetzelfde aan te houden. Misschien kun je kijken hoe het gaat op 6 flessen van 165 ml. Wanneer ze eraan toe is om wat meer per keer te gaan drinken, kun je kijken of ze over kan naar 5 flessen van 200 ml.
    Groetjes Angelique

10. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

Apr 17, 2009
    213
    0
    0
    Dank u voor de reactie, ze zit nu voornamelijk op 5 flessen.
    Daarin bieden we 200 per keer aan. Ze drinkt van de 5 meestal 2 helemaal leeg, de rest laat ze 50 staan.

Maar, nu ben ik vanmorgen bij cb geweest, met geboorte(38 weken) was ze 3920gram. En zat netjes op het middenlijntje.
    Nu vanmorgen 3 maanden woog ze 6230gram en 63 cm.
    Nu gaven ze aan dat ik daarmee moet opletten omdat ze opeens naar een lijntje erboven springt. En ik niet vanaf 4 maanden groenten of fruit mag proberen omdat ze hier alleen nog maar zwaarder van word?

Ik vroeg me af wat hierin u advies is? Ze krijgt toch niet te veel voeding binnen nu als ze niet eens alle flessen leeg drinkt?

Wil natuurlijk niet dat ze te zwaar word.

11. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,
    Je mag vanaf 4 maanden beginnen met groenten en fruit, dit is puur om je kindje te laten wennen aan een andere smaak en het eten van een lepeltje. Het is ook de bedoeling om kleine hoeveelheden te geven, niet een heel stuk fruit. Wanneer het CB adviseert om nog even te wachten, kun je dit advies het beste opvolgen. Ze houden de groei en ontwikkeling goed in de gaten.
    Groetjes, Petra

12. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

Apr 17, 2009
    213
    0
    0
    Nee, heel stuk fruit is ook logisch dat dat te veel is in het begin.
    Maar ik snap gewoon die logica niet. Fruit en groenten daar word je toch niet dik van?

Ze heeft reflux, en dan adviseren ze net wel te beginnen met 4 maanden. Ik snap gewoon de logica niet wat ze zeggen dat je van groenten en fruit nog zwaarder word, t zijn maar kleine hapjes die je probeert de eerste tijd.

13. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Tot 6 maanden is groente en fruit niet perse nodig. Vanaf 6 maanden wel. Wanneer je wel voor 6 maanden begint met groente en fruit gaat het echt om kleine hoeveelheden, meer bedoeld om je kindje vast aan een andere structuur/smaak te laten wennen. Daarnaast mag het nog niet ten koste van de melk gaan.
    Zo te lezen krijgt je dochter nog niet te veel hoor, ze blijft onder de maximale hoeveelheid van 1 liter (klaargemaakt).
    Groetjes Angelique

14. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

Apr 17, 2009
    213
    0
    0
    dank u wel.

Nee, ze krijgt 5 keer 200 aangeboden (klaargemaakt) maar laat meestal 1 keer 50 staan en de rest iets van 20. een enkele keer gaat de fles leeg.

15. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi!

Kindjes groeien vaak in spurtjes, de ene keer wat sneller dan de andere keer. Je kan haar groei even in de gaten houden, maar zolang je geen gekke dingen doet met de voeding (op dit moment is dat meer geven dan 30 schepjes per dag), dan zit je goed hoor! Je kunt afgaan op de hoeveelheid die je dochtertje wil drinken (met natuurlijk de max van 1 liter/30 schepjes per dag). Als het minder is dan is dat natuurlijk ook prima. Kindjes hebben vaak een heel goed verzadigingsgevoel en drinken niet meer dan dat ze nodig hebben.

Ik zie nu pas weer dat je de pepti geeft, wanneer je voeding voor de behandeling van koemelkeiwitallergie geeft, wordt er geadviseerd om pas met 6 maanden met bijvoeding (groente, fruit en pap) te beginnen. Dan is het pas voedingskundig gezien nodig. Voorlopig is dat dus nog niet aan de orde.

Groetjes Linda

16. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

Apr 17, 2009
    213
    0
    0
    Ze krijgt idd nutrilon pepti tegen koemelkallergie.

Maar, ze heeft ook reflux, en daarbij hoor ik vaker dat met 4 maanden geadviseerd word wel bijvoeding te geven, kleine beetjes.

Tja, wat is dan wijsheid.

17. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,

Ik zou je adviseren om te wachten met bijvoeding totdat je dochtertje 6 maanden oud is.

Groetjes Linda

Share This Page