Flesvoeding op aanvraag, hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door misa, 5 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Ik hou er zelf wel van om ongeveer dezelfde tijd tussen de voedingen aan te houden en zo dus elke keer ongeveer hetzelfde uit te komen. Half uir eerder of later maakt niet uit natuurlijk. Maar het lukt ons niet bij ons dochtertje. We hebben totaal geen ritme, met niets. Echt heel lastig vind ik dat. Dus proberen we nu op aanvraag te doen, want misschien doet ze het daar wel veel beter op. Maar pff wat vind ik dat lastig.

Dus hoe doen jullie dat? Heb je dan nog steeds een minimale of maximale tijd ertussen? En hoe hou je bij of ze genoeg of misschien zelfs te veel krijgen?

2. Loveazra2

Loveazra2 Bekend lid

8 mei 2006
    570
    0
    0
    Nederland
    ik geef in de ochtend.waneer me zoontje wakker wordt de fles en vanaf dan om de 4 uur in het begin om de 3 uur. Merk wel dat hij om half 9 /9 uur moe is dan lrojgt hij de laaste fles en dan naar bed dus tussen 4 en 5de fles zit meestal korter.
    We hebben nu ongeveer
    06.00
    10.00
    14.00
    18.00
    20.30/21.00

3. misa

misa Niet meer actief

Dat is toch wel aardig een ritme. Dat hebben we hier totaal niet. En ze houdt het ook nog niet zolang vol (de nacht). Maar goed ze is ook iets jonger. :)

4. Juni83

Juni83 Actief lid

6 nov 2011
    431
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hey Misa,
    Ons meisje is van 10 mei, en heb al die tijd flesvoeding op verzoek gegeven, ze geeft zelf de tijden aan, in het begin was dit om de 3 uur maar soms ook wel al om de 2,5 en soms om de 4 uur, daarna werd de tijd korter tussen de voedingen en had ze na der fles nog honger dus gaf ze zo aan dat ze meer nodig had. Flessen opgehoogd en zo viel er vanzelf een fles af.
    Toen zat ik nog op 5 flessen en sliep ze vanzelf door. Met die 5 flessen kwam ze om de 4 uur, maar ook hier soms weleens al om de 3 uur of soms pas na 5 uur, ze bepaalde dat zelf.
    Sinds 1,5 week liet ze steeds een beetje staan, en sliep ze sochtends langer uit tot 8.00 ongeveer zodat de tijden weer wat korter werden ertussen en heb ik de 5e fles ook laten vervallen.
    Dit ging ook vanzelf, ze gaf het zelf aan! Nu zitten we sinds 1,5 week op een goed shema dat ze zelf heeft uitgevogeld:
    8.00 uur
    12.00 uur
    16.00 uur
    20.00 uur
    Met speling van een half uur eerder of later, behalve de laatste fles want als ze die later zou willen geef ik haar die toch om 20.00 omdat ze daarna naar bed gaat :)
    Ze slaap dus van 20.45 uur tot 8.00 uur!
    Ze weegt 6,4 kg en is nog geen 3 maanden :)
    Ik zou zeggen probeer het gewoon, op verzoek, mijn kindje geeft alles zelf aan en is heel tevreden en makkelijk en slaapt door! Wij eten ook als we zelf honger hebben :)

5. Juni83

Juni83 Actief lid

6 nov 2011
    431
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ps nu met vier flessen geef ik 4x 180/6 schepjes. Soms laat ze wat staan soms wil ze nog 30 cc extra, maar het gemiddelde is altijd ongeveer hetzelfde, ze drinkt naarmate hoeveel honger ze heeft dat is de ene keer meer dan de andere keer. :)

6. misa

misa Niet meer actief

Ja ik vind het nog erg moeilijk. Hoeveel bied ik dan standaard aan?

En ze is niet altijd even tevreden (we zijn op medisch gebied nog aan het zoeken). Dus soms kan ik moeilijk bepalen of het honger is of niet. Eerst proberen we altijd wat anders als ze zo onrustig is en anders geven we een fles. Als ze de nacht doorslaapt zit ze op ongeveer 5x 160 ml (water+voeding+10cc extra water). Anders zit ze op ongeveer 6x 130 ml in totaal (zoals hiervoor beschreven).

7. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Ik lees even mee

8. misa

misa Niet meer actief

Nu vannacht weer 2 nachtvoedingen gehad.. Pff dat vind ik echt niet te doen. Als dan de oudste sochtends er ook weer uit moet, ben ik gesloopt. Dat hou ik niet vol. Wat is nou het slimste..?

9. misa

misa Niet meer actief

Wij hebben een tijdje gedaan dat we sochtends een vaste tijd beginnen en een vaste tijd eindigen, om zo een beetje ritme te krijgen. Dus tussen 6 en 8 beginnen en tussen 22:30 en 23:30 eindigen en dan snachts zien hoe het loopt. Maar door haar slechte slapen was dat geen succes..
    Maar ook dit met 2 nachtvoedingen vind ik geen optie. Ik moet over niet al te lange tijd weer werken, dat trek ik echt niet.
    Dus vandaag bedacht ik me: gewoon zien hoe het loopt, maar savonds wel op een beetje handige tijd de laatste fles, zodat je niet op 2 nachtvoedingen uitkomt. Dat gaan we maar eens proberen..

Iemand anders nog een tip?

10. Juni83

Juni83 Actief lid

6 nov 2011
    431
    1
    16
    NULL
    NULL
    Oei Misa dat is echt wel slopend denk ik, uhmz best lastig zeker als je niet altijd weet of het honger is of niet...
    Het is mijn 1e kindje dus zoveel ervaring heb ik niet, ik zou zo niet iets anders kunnen bedenken, ik hoop dat het snel beter gaat!

11. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Hallo!

Wij keken overdag gewoon naar zijn behoeften maar zijn laatste fles gaven wij altijd rond dezelfde tijd (22.30 uur). Dan kwam hij om 04.00 uur weer voor een voeding, kon op die manier toch nog eventjes slapen.

Mijn kindjes schelen 17 maanden dus ik weet wat je bedoeld dat je gesloopt bent maar geloof me, het wordt beter!

12. misa

misa Niet meer actief

Dankjewel voor jullie lieve woorden. :)

Lt20: daar zaten we ook aan te denken en dat hebben we gisteren gedaan. Vannacht maar 1x geweest voor een voeding maar wel al na 4,5 uur. Maar dat is nog niet zo heel erg natuurlijk.
    Maar hoe doe je dat dan als je door het ritme van overdag uitkomt op bijvoorbeeld half 10 savonds?

13. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Nou als je om 21.30 uur de laatste fles wil geven en je dochter komt om 20.00 uur voor een flesje dan zou je haar een kleiner flesje aanbieden?

14. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hoi Misa,

Wat een gepuzzel altijd weer he...
    Moet zeggen dat ik het van S.iem nog heel goed weet, dat we totaal geen ritme konden krijgen.
    F.iene daarintegen regelt het helemaal zelf, met soms een beetje hulp van papa en mama.

Haar schema:
    7.00: 150/5
    11.00/11.30: 150/5
    15.30: 150/5
    19.00: 150/5
    23.45: 150/5

Ze krijgt nog 5 flessen, we maken haar wel altijd wakker voor de laatste. (en ook bij de fles van 11.30 en 15.30 moeten we haar wakker maken)
    Ze krijgt de flessen nog steeds niet altijd leeg terwijl ze qua gewicht al minimaal 825cc mag, drinkt ze maar ongeveer 700/725cc.
    Dus ik durf nog niet goed een fles te laten vallen of haar gewoon op verzoek te voeden. Denk dan dat ze echt te weinig krijgt.

15. misa

misa Niet meer actief

Nou ik zou graag de laatste fles rond 23:00 uur willen geven en vroeg me af hoe je dat dan zou oplossen als ze om 21:30 al komt volgens haar ritme. Maar je zou dan dus om 23:00 of 23:30 een laatste kleine flesje geven?

16. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Ja, zou ik doen ja...
    Maar het is even afwachten hoe ze daar op reageert.

Als je haar dan nl uit haar lange, vaste slaap haalt en daarom na dat kleine flesje alweer na 3,5/4 uur komt, zou ik het laatste fles om 21.30 laten en dan haar laten slapen tot ze zelf komt, indien ze dan langer slaapt, ook al is dat dan s nachts.

Als het goed is kan ze dat vanzelf langer volhouden zodat ze naar de ochtend gaat.

Hier wil ze ook nog overdag weleens langer slapen en als ze dan 's ochtends een keer vroeg is (al komt ze niet eerder dan 7.00) dan kan ik het later wel weer rekken door haar iets later wakker te maken!

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Lastig he? Hier ook altijd 2 nachtvoedingen maar dat is logisch met een pasgeborene. Hoelaat ga je zelf naar bed? Ik probeer als de kinderen 't toelaten, om 21u in bed te liggen, dan komt hij rond 12u, 3.30u en 6u weer voor een voeding. Zo kan ik best wat uren slapen tot mn dochter om 8u weer wakker is. Zoontje is 's nachts namelijk vaak een uurtje wakker na de fles dus met 3 voedingen duik ik graag vroeg mn bed in.

18. misa

misa Niet meer actief

Ja ik ken dat ook gewoon niet.. Mijn zoontje kwam al vrij snel om de 4 uur. En de nachten sliep hij met 6 weken door..!

Onze dochter heeft ook al eens wat nachten doorgeslapen, maar de laatste tijd lukt dat echt niet meer.

Half 10 eindigen betekend zeker weten 2 nachtvoedingen. En nu helemaal, want ze krijgt sinds gisteren pepti en laat er net 3 uur ertussen.. Pff..!

Ik blijf het lastig vinden. Ik lig er trouwens vaak om 22:00 uur in. Misschien moet ik dat toch nog vervroegen..? vind het moment savonds ook wel erg fijn. Meestal slapen rond die tijd beide kids in hun bed dus hebben we ff rust en tijd voor onszelf.
    Nu heb ik de kleine weer in de doek te slapen. Bed ging weer niet.

En ik moet bijna weer werken, ik weet niet hoe ik dit dan vol moet houden.
    Maar ja, ik heb geen keuze he..!

19. misa

misa Niet meer actief

Hoe doen jullie dat trouwens met de hoeveelheden? Als ik om de 3 uur geef, dan kom ik op 7 voedingen. En als ze op sommige dagen weer op 6 komt, dan krijgt ze dus minder. Al drinkt ze elke keer een iets andere hoeveelheid. Maar gewoon laten gebeuren en kijken watzij wil?

Ik bied al 150+5 aan (en 10 cc extra water). Dit krijgt ze soms heel goed op. Best veel al, toch?

20. mariska280

11 mrt 2011
    31
    0
    0
    verkoopmedewerkster slagerij
    Alkmaar
    Hallo,

Wij hebben dit probleem ook gehad met ons zoontje. Die kwam ook vaak s'nachts nog een keer.
    Wij hebben toen samen een vast schema gemaakt en dat werkte. Ons schema is:

6.00 uur 150 cc + 5 schepjes
    daarna weer slapen
    10.00 uur 150 cc + 5 schepjes
    wassen, aankleden,spelen in de box,samen spelen,slapen
    14.00 uur 150cc + 5 schepjes
    luier verschonen, aankleden,spelen in de box,samen spelen,slapen
    18.00 150 cc + 5 schepjes
    luier verschonen,aankleden, spelen in de box, samen spelen
    19.00 fruithapje
    19.15 in bad
    19.45 in bed
    22.30 laatste fles 180cc + 6 schepjes
    Daarna weer in bed leggen zo weinig mogelijk ligt maken en in zijn kamertje blijven. Zo weinig mogelijk prikkels op de kleine af laten komen en het niet te gezellig maken.

Je moet proberen om een vast schema in te stelen dan weet de kleine ook waar hij aan toe is. Als hij s'nachts komt een klein flesje geven alleen bij erge honger en anders proberen gerust te stellen en dan weer proberen te slapen. Je zal zien als je echt eenvast schema aan ga houden dat het veel beter gaat. Ons zoontje was ook een echte hongerlap maar nu is hij door een goed schema heel erg tevreden en slaapt erg goed.
    Ik hoop dat je er wat aan heb. Veel succes. Gr Mariska

Deel Deze Pagina