Voeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Huub01, Jan 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Huub01

Huub01 Lid

Jan 17, 2013
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb even een vraagje:

Onze kleine man (1week oud) heeft totaal geen ritme in drinken.
    We geven m kv. Borstvoeding geprobeerd maar door mijn borstverkleining kwam dit niet op gang.
    Gister was dit zijn schema:

00.00 uur 55 cc
    03.00 uur 50 cc
    05.00 uur 45 cc
    07.30 uur 45 cc
    10.30 uur 30 cc
    13.00 uur 50 cc
    15.00 uur 40 cc
    17.00 uur 40 cc
    19.15 uur 70 cc
    22.00 uur 70 cc
    23.00 uur 30 cc (dit hebben we gegeven omdat hij echt nog veel honger had en maar bleef zuigen op z'n handjes)

Vandaag is dit z'n ritme:

01.45 uur 70 cc
    03.15 uur 65 cc
    06.15 uur 45 cc
    09.15 uur 45 cc
    11.15 uur 40 cc
    Hij melde zich om 12.45 (iets te vroeg) maar hoefde niks te eten, ligt nu weer heerlijk in z'n bedje te slapen.

Mijn vraag concreet krijgt hij genoeg?? Hij heeft 11 voedingen met veel kleine beetjes cc.. Hij heeft ook totaal geen ritme.

Hij poept en plast goed! Kan iemand mij advies geven hoe ik ritme in zijn voedingen krijg en het aantal cc kan op opvoeren per voeding. En of dit "normaal" eet gedrag is?

Gr. Angela

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Als een kindje een week oud is, verwacht je dat ie op 7 voedingen zit (6-8), 11 is dan wel een beetje veel, maar hij drinkt inderdaad ook niet veel per keer. Hij zou nu 70-80 cc mogen hebben per keer. Dus ik kan me voorstellen dat ie vaker komt om te eten. Het is heel lastig er nu een goed ritme in te krijgen; daar gaat vaak toch een aantal weken overheen. Is de speen niet te klein of te groot voor hem; dat hij teveel zijn best moet doen en dat teveel energie kost; of krijgt ie neit teveel binnen in 1 keer zodat hij te snel vol zit? Probeer het anders toch eens een beetje te rekken en te zorgen dat hij voor een voeding goed wakker is; dus verschonen even spelen en eventueel een koud washandje tegen zijn voetjes ter prikkeling. Probeer zelf rust en regelmaat te hebben, want dat reflecteerd ook op je kindje. Dus op tijd naar bed, niet teveel visite, hem niet van hand tot hand laten gaan en hem lekker in een beschutte kinderwagenbak of wiegje te leggen.
    Te weinig voeding krijgt hij niet omdat hij zovaak komt, maar het is inderdaad wel onrustig. Ga anders naar het eerst volgende inloopspreekuur van het consultatiebureau; dan kun je hem meteen even laten zien.

Groeten Brigitte

3. Huub01

Huub01 Lid

Jan 17, 2013
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Brigitte,

Bedankt voor je antwoord! Een ritme is idd enthousiast maar maak me een beetje zorgen om de onregelmatigheid.. Dit geeft geen rust voor de kleine niet maar ook voor ons niet.
    We hebben verschillende flessen/spenen gebruikt. Hebben nu de 123 speen van Difrax, begin om 2 en eindig op 3. Dit omdat hij idd moe wordt na een aantal teugen. We moeten m echt stimuleren! Verschonen m voor die tijd en goed wakker is hij dan wel..
    Zouden we t meteen op 3 kunnen proberen? Ben bang dat hij dan idd te snel vol zit of gaat terug geven..
    Hij krijgt wel genoeg binnen ja? Hij weegt nu 3250 Gr. Geboorte gewicht 3320. Vandaag 45 Gr. Aangekomen!
    Net gegeten en 70 cc gedronken! Hoop dat hij over 3,4 uur komt en weer 70 cc drinkt :)

Gr.

Share This Page