Ik weet nog niet of ik GBS heb maar heb echt het vermoeden! Ga morgen naar de huisarts want maak ik erg veel zorgen. Al in een eerder topic gaf ik aan dat ik t gevoel had eerder te bevallen. Dit door mijn vele harde buiken en pijn in onderbuik. Ik wil natuurlijk niet voor die 37 weken bevallen! Maar bleef zo'n raar gevoel houden erover. Dacht eerst: t is psygisch ik moet hiermee ophouden ook al heb ik last van harde buiken en pijn in mijn blaas het zal er wel bij horen! Nu las ik over GBS en had meteen het gevoel: dat zou het wel eens kunnen zijn! Ook omdat ik heel erg jeuk heb vanonder en dat 2 schimmelinfectieskuren niet aanslaan. Ook is er een blaasontsteking geconstateerd 2 weken geleden en na de kuur afgemaakt te hebben komen allen klachten weer terug. Kortom ben er dus niet vanaf! Ben verbaasd dat ze het niet op kweek hebben gezet helemaal omdat ik ook zo'n jeuk heb daar beneden. Ik vroeg mij af dat als je het hebt beval je dan ook eerder?
om welke streptokok gaat het dan? ik heb namelijk de streptokok aureus in mijn nier waar ik nu een kuur voor heb. Is die ook gevaarlijk voor ons mannetje? Ik heb de uroloog en gynaecoloog er niet over gehoord, maar ik schrik er nu toch van!
Het is de type b. Die in je darmen voorkomt en via de anus eigenlijk naar je vagina verplaatsen. Als t uiteindelijk in je blaas terrecht komt is er sprake van overkolonisatie, zo las ik dst dan. Kortom vergevorderd stadium. Ik ga morgen heen en hoop zsm op uitslag. Heb nog veel harde buiken elke x en hoop dat de kleine blijft zitten voordat ik de uitslag weet,
Ik ben met 32 weken opgenomen ivm dreigende vroeggeboorte. Vliezen zijn een beetje gescheurd en ik had weeën. Ik heb ook gbs vaginaal, maar nog niet in mijn urine. Heb hiervoor een week antibiotica gehad. Misschien was het te weiden aan de gbs, ik weet het niet. Ik lig sindsdien in het ziekenhuis en krijg woensdag, als ik dat haal, de keizersnee. Daarna ik en kindje aan de antibiotica. Ik had voor het scheuren van de vliezen geen klachten.
Er is een uitstrijkje gemaakt en op kweek gezet. Eind vd week hoor ik de uitslag. In mn urine is geenblaasontsteking meer te zien. Had ook te maken met de antibiotica die ik een paar dgn geleden heb afgerond. Ze zagen geen reden om deze ook op kweek te zetten want uitstrijkje was genoeg Nu maar afwachten! Laat t weten
Nee hoeft helemaal niet... Ik ben ook draagster gbs en ben bij de eerste met 38,5 weken bevallen en ga ervan uit dat ik deze zwangerschap zeker weer beval na de 38 weken. Ik had en heb geen blaasontstekingen gehad verder...en de gbs werd pas ontdekt na de bevalling (gekoloniseerd) waardoor ik bij deze bevalling wel ruim van te voren aan een antibiotica infuus moet. Ik heb er dus nooit klachten van gehad tijdens de zwangerschappen nu ook niet... Maar het kan wel dat de bacterie een blaasontsteking kan veroorzaken.. Schimmelinfectie kan ook een bijwerking van de antibiotica zijn..heb ik standaard na antibiotica. Welke antibiotica heb je gehad als ik vragen mag? Bij gbs krijg je breedspectrum antibiotica... Het is heel vervelend dat je die vervelende klachten hebt en hopelijk kom je er van af...ik zou me niet meteen zorgen maken indien je draagster blijkt te zijn van het gbs bacterie...want een vroeggeboorte hoeft helemaal niet! Maar het is wel belangrijk om te weten voorbije bevalling dus fijn dat ze je urine op kweek hebben gezet.
Jj1980, waarom keizersnee heeft dat te maken met de gbs? Liz, voor mij is bevallen voor de 40 al vroeg ik bedoelde eigenlijk niet te vroeg bevallen maar vroeger dan die 40. En zou zelfs blij zijn dat ik die 38 haal! EN die schimmelinfectie begon een week of 10 geleden en heb hiervoor 2 kuren gehad die niet aansloegen. 2 weken geleden pas antibiotica gehad voor blaasontsteking. ?.dokter heeft gekeken en denj zelf dat t ook geen schimmel is a, zijn er daar wel de symptomen. Daarom uitstrijkje laten maken om te kijken wat t is. Als t wel gbs is ben ik niet alleen drager maar is t ook actief en dan moet ik meteen aan de antibiotica en ook weer tijdens bevalling. Ik hoor t maandag wel. Probeer niet teveel op internet te kijken erover want daar staat zoveel horrorverhalen op!
Nee dat moet je zeker niet doen op internet lezen hoor..het gaat echt niet bij iedereen fout meteen.. Ik vind het ook weer spannend...heb gister met gyn overlegd over hoe en wat. Ik heb dus wel de actieve zegmaar...dus de gekoloniseerde...bij 35 weken krijg ik nog een kweek.. Maar ik moet sowieso bevallen met infuus zoveel uur van te voren. Vanaf nu loop ik ook via de gyn..en we hebben afgesproken bij iedere afspraak steeds te checken of de baarmoederhals al rijp is. Stel ik heb 2cm ontsluiting bijv. Dat word ik meteen opgenomen en moet ik aan t antibiotica infuus en word ik ingeleid. Maarja ik kan ook ineens thuis weeën krijgen dan moet ik ook als een speer naar t ziekenhuis maar er kan nooit 100procent gegarandeerd worden of ik optijd antibiotica krijg omdat je gewoon niet weet hoe de bevalling van te voren begint. Dus vind het wel spannend hoor maar ben wel blij dat ik goed in de gaten word gehouden. Ik moest trouwens toen bij de 16 weken bekend was dat ik weer de actieve gbs had ook meteen een antibiotica kuur maar ik heb dat in overleg niet gedaan...ik had verder geen blaasontsteking dus zag het nut er niet van in aangezien de bacterie weer terug komt na aantal weken en antibiotica niet echt bevorderlijk is voor het kindje. Maar heb ze wel thuis liggen indien ik ineens een blaasontsteking krijg. Is jou blaasontsteking nu wel over trouwens?
Dag Liz, Afgelopen maandag is de urine weer getest op blaasontsteking en daar kwam niks uit ook al komen alle symptomen weer terug: kleine plasjes, gevoelige blaas, prikken bij het plassen etc. DIt wordt ook steeds weer erger nu Ik wacht vrijdag wel af. Ik vind dat de dokter en verloskundige het allemaal niet serieus nemen. Al ben ik dat wel gewend hier waar ik woon hoor! Ik had bij mijn tweede meid dat ze op 1,5 jarig leeftijd heel ziek werd. 5 dagen achter elkaar 41,5 graden koorts. Vier keer naar de dokter geweest en 1 keer met stuiptrekkingen! En het enige wat telde zei de dokter was dat ze plaste en dronk. Als dat zo was moest ik me niet zo zorgen maken. UIteindelijk heeft mn man een second opinion aangevraagd en wat bleek: ze had een longontsteking. Na de antibiotica had ze nergens meer last van! Kortom nalatigheid is hier groot en dat beangstigt mij ook zo!! ik had het met de vk over de gms en die zei: ach de kans is heel klein je had er toch ook geen last van bij de andere twee kinderen? waar slaat dat nou op? misschien was het toen niet actief en heb ik eerder geluk gehad dat de andere twee niet ziek zijn geworden! Ik laat haar maar want heb gehoord dat als je het wel hebt je (volgens protocol) onder behandeling kan laten stellen van een gynaecoloog. Dus wacht het gewoon even af want wil geen conclusies nog trekken (al weet ik het bijna zeker...) Bedankt voor de laatste tip: ik wist niet dat het niet goed was voor de baby! Ik laat t weten,,, bedankt voor je reacties!
Is je urine echt op kweek gezet of alleen met een korte test nagekeken? Bij zwangere vrouwen is een blaasontsteking vaak lastig te ontdekken en kan er bij een goede kweek alsnog een blaasontsteking naar voren komen. Verder mbt tot de streptokokken. Ik was bij beide zwangerschappen drager van actieve gms en krijg nu rond de 32 bij voorbaat weer een test. Toch ben ik bij dochter 1 met 41weken en 3 dagen bevallen en bij dochter 2 met 39 weken. Dus streptokokken B hoeft niet per se een vroegtijdige bevalling te betekenen. Mocht je nog vragen hebben, mag je me altijd pb'-en. Groetjes
Bij zwangeren moet de urine ALTIJD gekweekt worden als bij de huisarts blijkt dat je een blaasontsteking hebt. Als ze dat niet gedaan hebben zijn ze dus al nalatig geweest.
Oh hou maar op...wij hebben ook zo'n dokter waarbij je 10 keer terug moet komen en de boel niet altijd serieus genoeg neemt. Maar wat een rare opmerking van je vk! Hoe weet ze dat nou dat je het bij de vorige 2 kinderen niet had? Misschien had je het wel en heb je gewoon geluk gehad! Bij mij was die ook actief en toch is mijn kind na de geboorte (ondanks ze eerst wel dachten) niet ziek geworden. Het is dat ik met langdurige gebroken vliezen lief, ik koorts had na de bevalling en een oplettende verpleegster dacht dat mijn kind blauw werd en kreunde...het heeft nog dagen geduurd voordat we hoorde dat het om gbs ging. Maar echt vervelend dat je met die klachten loopt... En idd als je ook draagster bent je idd laten behandelen door een gynaecoloog, die hebben er over het algemeen iets meer verstand van..
Geeft me een goed gevoel dat jullie er t zelfde over denken! Liekje 81, ja vind ook dat ze nalatig zijn. De dokter zei ook dat toen ik de tweede x testte geen blaasontsteking had dus dat de kweek geen zin had want daar zou dan niks uit komen. Terwijl ik vaak hoor dat urine geen blaasontsteking vertoont maar na kweek wel gms. Het was dat ik stond op een uitstrijkje anders hadden ze me gwoon naar huis gestuurd liz, wat fijn dat er een oplettende verpleegster was....Helaas hoor je vaak ook anders en dan is t voor de kleine soms te laat... Soms vraag ik mij af of dokters...meer huisarts...hun diploma gekregen hebben bij een pakje boter ofzo. Ik google nu grwoon als ik wat heb en stel mijn eigen diagnose. Dan ga ik naar de dokter en vertel mijn bevindingen. Meestal zit ik er niet naast...das eigenlijk toch erg? Ik vind dat ze te snel zegge dat t allemaal wel mee zal vallen. Ben zo blij met jullie reacties en steun daar heb ik meer aan dan die van de huisarts... maar goed morgen uitslag ...
Moet eff mijn verhaal kwijt! heb net ce huisarts gebeld kreeg ik de assistent aan de lijn. Uitslag was binnen en er was niks naar voren gekomen. Omdat ik dat niet kon geloven vroeg ik haar waar ik dan wel op getest was. Alleen of er een schimmelinfectie was....ja duh ik widt zelf ook wel dat ik dat niet had!!!! Ik vroeg haar ben ik ook getest op in dit geval gbs? Nee dat volgens haar niet... potverdorie denk ik dan daarom heb ik t toch op kweek laten zetten. Nu heb ik gevraagd of dr dokter bij kan terugbellen en ben benieuwd wat die te zeggen heeft! BEN dan wel een beetje bang dat ze straks erover gaat liegen om zichzelf in te dekken en mij een goed gevoel te geven. Dat ze dan zegt dat ik daar wel op getest ben maar dat er niks uit kwam... ook lees ik heel vaak dat meg ee urinekweek eruit komt dat je geen blaasontsteking hebt maar wel gbs. Mijn dokter zei weer als er geen blaasontsteking uitkomt heeft t ook geen zin om het op kweek te laten zetfen want dan komt er toch geen gbs uit... even van middag afwachteb en als ik t niet vertrouw ga ik naar een andere dokter bij hebben er nl 3 in een praktijk zitten die je mag kiezen... pffff wil me er niet druk om maken maar aan de andere kant wil er ook niet laconiek overdoen
Ik doe precies hetzelfde! Eerst googelen em dan naar de dokter.. Sjongejonge! Hebben ze waarschijnlijk niet getest? Ik moet zeggen dat het bij mij allemaal via de vk ging.. Ook de kweek.. Zij stuurde de urine door naar het ziekenhuis. Moest wel de antibiotica via de dokter halen.. En toen moest ik de dokter uitleggen wat gbs/streptokokken b was. Want hij had er nog nooit van gehoord.. Kan je nagaan.. Ik zou toch, indien je straks geen uitslag hebt, het via de vk proberen. Ben benieuwd wat de dokter tegen je zegt zo?
Dokter gaf aan het was geen schimmel en wist niet of ze wel hadden getest op gbs...ze gaat maandag alkmaar bellen om dit nog na te vragen pfff wat een gedoe en nalatigheid zeg. Maaf goed ik blijf wel allert hoor! Als ik last blijf houden van mn blaas laat ik over een week of drie mn urine alsnog testen en sta ik erop dat ze t op kweek zetten. Nu afwachten maar...