Ik weet het oprecht niet meer van de oudste. Maar onze jongste is nu 13 maanden oud. Hij eet volledig met de pot mee en krijgt als ontbijt een papfles (kan net zo goed een bordje pap zijn óf een boterham met een beker melk (hij drinkt perfect uit een rietjesbeker). Ik tel deze 'papfles' dus niet meer als fles. Daarna krijgt hij fruit, eet in de middag gerust 3 boterhammen weg (zonder korst) en 's middags vaak iets van een cracottes. Qua avondeten ook prima bord. Kan best zeggen dat hij even veel eet als zijn broer van 3. Wél krijgt hij altijd nog een flesje melk (180cc) voor het slapen gaan. Heeft ie het echt nodig? Ik heb werkelijk geen idee. Hij gaat er goed op en drinkt hem tevreden leeg. Maar als ik zie wat hij verder nodig heeft: is dit echt nog nodig? We zitten eindelijk in een ritme waarop hij niet meer om 5.00 wakker wordt (nee, 5.30 hahaha) dus wil ook niet te veel verandering tegelijkertijd. Wat zouden jullie doen? Hij krijgt zat binnen, maar is absoluut niet te dik (is zelfs van de gemiddelde lijn naar de -1 lijn gegaan, ik denk doordat hij kruipt en begint te lopen)..
Antwoord op je vraag: Nee, hij is dat na 1 jr niet meer nodig.. Hij haalt de voedingstoffen nu wel uit z'n gewone maaltijden en tussendoortjes. Ik ging zelf de avond fles vervangen voor 120cc gewone melk (warm) voor 't slapen gaan. En toen ze 15 maanden waren er gewoon helemaal mee gestopt in de avond en kregen ze in de ochtend wel gewoon, maar 1 wilde dat later niet meer... nu krijgt 1 vd 2 sowieso in de ochtend warme fles melk (half volle melk) omdat dat 'haar' momentje is.. (2jr)
Niet nodig maar als hij hem lekker vindt dan gewoon lekker geven Je kan evt. Opvolgmelk 3 doen, dat is een net andere samenstelling dan melk 1 en 2.
Oh sorry, ik moet wel even nuanceren: dit is dus gewone melk, met opvolgmelk zijn we gestopt na een jaar...
oh joh dan toch al helemaal prima? Hier in FR krijgen veel kinderen een beker melk voor het slapen gaan. En of ze dat nou in een flesje krijgen of een beker dat maakt niet uit natuurlijk.
Mijn kinderen drinken nog altijd een bekertje halfvolle melk voor ze gaan slapen ... Zodra ze goed uit een beker konden zijn we gestopt met flessen, maar een beetje melk hoort bij hun avondritueel voorlopig.
Ik geloof dat ze 300 ml melkproducten adviseren na 1 jaar. Uitgaande van dat ie misschien nog iets van yoghurt of kaas naar binnenkrijgt, zou hij het niet nodig hebben (en anders een halve fles). Maar goed, ik heb me nooit echt aan de richtlijnen gehouden en naar mijn kind gekeken. De een kreeg meer want die vond het heerlijk en kon het hebben en de andere lustte helemaal geen melk. Dus ik zou het gewoon lekker geven als ie er nog zo van geniet
Wij zijn op een fles warm water over gestapt, en dan eigenlijk meer, omdat de melk slecht voor de tanden schijnt te zijn om er op deze leeftijd nog met een fles mee naar bed te gaan.
Ohhhh dan ga ik me geen zorgen maken. De melk die bij zijn papfles gaat is ong 180 cc. Het avond'flesje' (hij vindt dat lurken aan een flesje op dat moment gewoon zo fijn en eigenlijk wil ik hem dat nog niet ontnemen) is tussen de 150 - 180 cc. Krijgt hij bijv tussendoor nog wat yoghurt, dan geef ik hem 's avonds niet meer dan 150. Maar ook al is het wel een keer meer dan lig ik daar ook niet wakker van. Het is gewoon zijn 'go-to-sleep' moment en nu weet ik nog van de oudste: die heeft echt héél lang 's ochtends een papfles gehad. Ik gok dat dat nu niet anders gaat zijn. Dat zijn gewoon 2 van die momentjes waar ze aan gehecht zijn...
Gaat hier dan richting de 350/400 maar ach.. daar gaat het niet op stuk lopen... áls hij toghurt krijgt, dan is het soja (want dat eet ik hahaha)
Hier ook gewoon naar het kind zelf gekeken. Bij oudste bij 12 maanden direct gestopt met babymelk en de andere 2 bij 15 maanden. Tot vorige maand kreeg de jongste nog een beetje gewone melk voor het slapen.
Ze adviseren tot een leeftijd van 4 jaar zon 300cc aan melkproducten per dag. Dit kan ook yoghurt of kaas oid zijn. Je kan zelf bedenken wanneer. Mijn dreumes drinkt een beker melk bij de broodmaaltijden. Als hij uit een flesje nog zo lekker vind, waarom zou je daar dan mee stoppen ze moeten al zo snel groot worden tegenwoordig
Ik vind die verschillen toch zo grappig altijd tussen de kindjes, echt zo leuk om te lezen. Merel is nu ruim 13 maanden en wij zijn met de avondfles gestopt toen ze 1 jaar was. Wij dachten ook dat ze er erg aan gehecht zou zijn, maar het was werkelijk waar geen enkel probleem. Ze krijgt in de ochtend een papfles van 180cc gewone melk omdat we dit erg makkelijk vinden en zij ook lekker vind. Ze drinkt verder al prima uit een gewone beker dus daar maak ik me niet zo druk om. Daarna eet ze nog wat fruit. Tussen de middag 1,5 boterham met beker melk (geen idee hoeveel cc, een gewone kinderbeker). Daarna nog een cracker of fruit of rauwkost. En een flink bord avondeten met yoghurt na. Onze meid zit met de schema dus op de +1 lijn en is super druk aan het kruipen, lopen langs de tafel etc.
De mini heeft een soortgelijk schema hoor. Alleen eet hij geen yoghurt na het eten dus dat zou op hetzelfde neer komen: o: papfles met 180 cc gewone melk en 4 maatscheppen brinta t: fruit l: 3 boterhammen zonder korst óf 2 met korst t: cracker of rijstwafel of andere droge snack d: bord met de pot mee, ik gok wel zo'n 250 gram voor het slapen dan nog een fles warme melk (halfvolle). Gister en vandaag heb ik 140 gegeven ipv 180. Hij drinkt prima normaal uit een rietjesbeker. Ong 200 cc in totaal denk ik buiten de melk om.
We zouden de melk natuurlijk ook gewoon bij de broodmaaltijden kunnen geven. (dus papfles en een bekertje tussen de middag).. Dan krijgt hij het wel gewoon binnen maar is zijn avondeten gewoon de laatste maaltijd. Ik denk dat ik dat morgen eens ga proberen!
Zo hebben wij dat inderdaad ook gedaan. En als het niet werkt, dan geef je die avondfles wel toch nog gewoon. Volgens mij doet die kleine van jou het er prima op.
Dit doen wij ook; avondeten, yoghurt als toetje en nog een half bekertje drinken (vaak water/verdunde diksap). Daar slaapt V heel goed op