Ik dacht altijd dat bijvoeden pas begon vanaf 6 maanden en met uitzondering vanaf 4 maanden. Mijn zoontje is nu 3 maanden en hij krijgt 5x180cc waar hij gelukkig ook genoeg aan heeft. Maar ik lees zoveel over papflessen en fruithapjes bij baby's die nog niet eens 4 maanden zijn! Wat is nu het beste?!
Hoi, Vervelend dat je zoontje nog zoveel honger heeft. Ik wil je nog wel even afraden om te beginnen met bijvoeding. Daar is het maagdarmstelsel van je zoontje nog niet op ingesteld, dat kan op zijn vroegst pas na 4 maanden. Anders heb je grote kans dat je zoontje hier last van gaat krijgen. Welke voeding geef je nu aan je zoontje? Misschien heb ik hier nog wat tips voor je: Probeer eens te letten op het drinktempo. Om goed verzadigd te raken moet je zoontje ongeveeer 15-20 minuten drinken. Mocht het sneller gaan, dan kan je een kleiner speentje proberen. Ook mag je altijd wat extra water geven, ca 20 ml. Dat mag bij de fles of tussendoor. Hopelijk helpt dit al een beetje. Groetjes Linda
Hoi Linda, Bedankt voor je reactie! Volgens mij heb je het verkeerd gelezen. Mijn zoontje heeft wel genoeg aan zijn eten maar ik vroeg het mij gewoon af omdat iedereen het maar heeft over een papfles en mij lijkt dat onzin om dat al zo vroeg te geven. Nu zeiden ze echter op het cb wel dat het tegenwoordig bij eczeem weer beter schijnt te zijn als kindjes bij 4 maanden al wat bijvoeding krijgen. Wat is nu waar?!
Hoi, Fijn dat je zoontje wel genoeg heeft aan zijn eten! Over het starten met bijvoeding/vaste voeding zoals groente, fruit, pap zijn inderdaad wat verschillende richtlijnen. Tot 6 maanden hebben kindjes nog geen vaste voeding perse nodig. Vanaf 6 maanden wel, voor de mondmotoriek en spraakontwikkeling is het dan goed om je kindje aan een andere structuur en andere smaken te laten wennen. Sommige kindjes geven voor 6 maanden aan door onder andere smak geluidjes aan vaste voeding toe te zijn, niet meer voldoende te hebben aan de voeding die ze op dat moment krijgen. Evt. mag dan vanaf 4 maanden begonnen worden met groente/fruit/pap. Het gaat dan echt nog om kleine hoeveelheden om je kindje qua smaak en structuur eraan te laten wennen. Wat betreft allergie klachten (eczeem) is het landelijke richtlijn juist nog om te wachten tot 6 maanden. Groetjes Angelique
Bedankt! Wat raar want de kinderarts bij het cb zei juist dat ze sinds kort denken dat het bij kinderen met eczeem toch beter is om met 4 maanden al te beginnen.... Het verandert ook zo vaak!
Graag gedaan. Misschien dat het op korte/langere termijn wel verandert. Je kan natuurlijk altijd het advies van je eigen cb aanhouden. Maar het klopt dat er op het moment dus wat verschillende richtlijnen zijn! Groetjes Angelique