Voedingen gaan sturen, graag tips.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sukke, 22 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ons mannetje is nu 6 wkn en 2 dgn. In heel die periode heb ik gevoed op verzoek. Hij drinkt nu om de 3 á 4 uur. (overdag)
    'S avonds krijgt hij tussen 10 en 11 de laatste voeding (die tijd hou ik ook vast wanneer hij bijv om 20.15 nog heeft gegeten) en dan komt hij in de nacht meestal tussen 03.00 en 04.00 voor zijn nachtvoeding. De eerste ochtend voeding is dan vaak tussen 06.30 en 07.00.

Ik wil nu gaan proberen om regelmaat aan te brengen in zijn voedingen.
    Wat ik in gedachte heb:
    Iederen ochtend om 06.30 wakker maken voor de eerste voeding en dan iedere keer om de 4 uur gaan voeden. Dan zullen de voedingen dus zijn om 06.30 - 10.30 - 14.30 - 17.30 - 22.30 - (03.30) Wanneer hij eerder zal komen leg ik hem even aan om te kunnen rekken tot de volgende voeding.
    Als hij in de nacht bijv om 04.30 nog komt, wil ik hem hoe dan ook om 06.30 wakker maken zodat hij aan die regelmaat kan wennen.
    Op deze manier hoop ik dat hij ook sneller door gaat slapen....

Ik vraag me alleen af of dit een goed idee is, ben ik niet te voorbarig en hoe lang moet ik hem bijvoorbeeld aanleggen wanneer hij al om 13.30 zou komen ipv 14.30....

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik ben op een gegeven moment ook regelmaat gaan aanbrengen in de voedingen van Lucas. Van het voeden op verzoek werden wij beiden heel onrustig van en Lucas raakte overprikkeld. Ik heb dit gedaan vanaf 9 weken. Hij kon toen goed met 5 voedingen per etmaal 'rondkomen' zeg maar en ging veel effectiever drinken. Zijn slaapritme werd daardoor ook een stuk beter.

Ik voedde 's ochtends tussen 6 en 7 (afhankelijk van hoe laat Lucas wakker werd) en vanaf dat moment ongeveer om de 4 uur. Dus tussen 10-11, tussen 14-15, tussen 18-19 (daarna de nacht in) en tussen 22-23u. Voor de laatste voeding maakten we hem dan wakker. We hebben dit zo volgehouden totdat Lucas rond een half jaar zelf de laatste voeding eraf liet vallen en ging slapen van 7-7.

Het nadeel van een soort 'schema' is dat je daar zelf dan ook graag aan wilt vasthouden en het lastig kan zijn als je baby het daar (nog) niet mee eens is. Idd, wat doe je als de baby eerder wakker wordt? Lucas had bij ons dan meestal nog geen honger, dus ging ik even met hem tuttelen. Mocht ie een half uurtje ofzo eerder komen, legde ik hem wel aan. Dat verschil trok wel weer recht gedurende de dag.

Je kunt wel gaan merken dat je productie er onder te lijden krijgt. Ik heb daar geen last van gehad, maar ik had dan ook meeeeer dan genoeg melk (eigenlijk veel te veel). Bij mij regelde zich het juist beter nadat Lucas minder vaak dronk. Je kunt dit oplossen door evt. te kolven tussendoor als je dat nodig vindt.

Tja... of het voorbarig is... ik weet het niet. Ik denk dat je zelf het beste in kan schatten of je kindje dit nodig heeft ja of nee. Het aanbrengen van een schema in de voedingen kan hier op het forum nog wel eens flink bekritiseerd worden (en dat mag ook!), maar dat wil niet zeggen dat het nooit werkt.
    Het is wel zo dat de meeste kindjes uiteindelijk zelf een ritme creeëren en dat je natuurlijk geen garantie krijgt wat betreft doorslapen.
    Zolang je je daar niet teveel op vastpint, kan een voedingsschema wel een hoop rust geven (dat is mijn ervaring!!).

Succes!
    sorry, lang verhaal :)

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als ik je verhaal zo lees, hoor ik eruit dat je daarmee overdag juist minder gaat voeden en dat gaat in de regel dan 's nachts ingehaald worden...
    Dus als je graag wilt proberen of hij 's nachts wat minder kan gaan drinken en zelfs doorslapen, (zou wel heel vroeg zijn hoor! Maar proberen kan natuurlijk), dan zou ik eerder overdag elke 3 uur gaan voeden en kijken of dat wat is.
    Zoek anders even op berichten van Cygnet2: zij heeft beide kids een korte periode BV gegeven en die sliepen beiden snel door. Zij doet dat vanuit een bepaalde gedachte dat je kids kunt leren overdag te eten en 's nachts te slapen.
    Of dat bij alle kids gaat werken, weet ik niet. Als er gezondheidsproblemen spelen iig niet. Maar of je daarnaast het altijd kunt sturen, dat zou je dus uit moeten proberen...

4. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Mijn zoontje is nu 3,5 maand en ik ben dit een maand geleden ook gaan proberen, maar bij mij werkte het averechts, hij kwam 's nachts juist steeds vaker!
    Ben dus al snel weer op verzoek gaan voeden en nu komt hij uit zichzelf om de 4 uur overdag en 's nachts slaapt hij door, af en toe komt hij 's nachts 1x.
    Mijn ervaring is dat een baby vanzelf gaat doorslapen als hij er aan toe is, denk niet dat je dat kunt afdwingen, maar misschien dat het bij jouw kindje wel werkt.

5. Veryproudmama

Veryproudmama Actief lid

18 aug 2008
    288
    0
    0
    Mijn ervaring leert, juist overdag vaker voeden, dus vaker aan signalen toe te geven, sinds ik dat doe, slaapt de kleine door!
    Je laat de baby dan overdag genoeg eten, zodat het snachts neit meer nodig is. Voeden op verzoek houdt wel je melkproductie het beste op peil, je baby regelt wat ie nodig heeft....
    Jouw baby is nog wel vrij jong, maar als je het makkelijker vindt of het nodig is, moet je dat natuurlijk doen.
    Succes

6. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Ik zou gewoon om de 3 uur gaan voeden. Bij mijn eerste altijd op zijn verzoek gevoed en bij de tweede heel vaak op mijn verzoek.
    Dat hield in om de drie uur en na een aantal dagen zat dat al helemaal in haar ritme. Soms dan had ze een regeldag en kwamen er wat voedingen bij, maar over het algemeen was en is zij heel voorspelbaar geworden. Ook sliep ze daardoor ook al met 8 weken klokje rond.
    Kijk naar je baby, en ik zou zelf er niet teveel de strakke hand in hebben, bijv als hij lekker slaapt hem niet wakker maken voor de voeding.

7. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Bij het CB raadde ze me vandaag aan om de 3 uur voeden of max om de 4 uur. Dan zouden baby's sneller doorslapen.....
    Dan moet ik de kleine man dus wakker maken voor een voeding en dat gaat beetje tegen mijn gevoel in.

Verder kan je volgens mij niet verwachten dat je kindje hierdoor sneller doorslaapt, ieder kind doet dit op zijn eigen tempo denk ik.

Ieder moet gewoon doen waar ze zich goed bij voelen en waar je kindje het goed op doet!

Nadeel is van schema voeden, hoe herken je je regeldagen dan?
    En wat doe je als je kindje wakker wordt, eerder dan voedingstijd?

Deel Deze Pagina