Mijn zoontje heeft meerdere voedselallergiën, waaronder koemelk, ei en noten. Daarnaast reageert hij niet op alle vissoorten goed en op aardbei niet. Voor zijn 1e jaar reageerde hij ook overgevoelig op bijna alle fruit en ook op soja. Ik weet dat een volgend kindje dan ook een grotere kans heeft op allergiën. Nu twijfel ik of ik al uit voorzorg op dieet moet met geven van bv of pas als er zich symptomen aan dienen. En als ik op dieet ga, moet ik dan alle producten weg laten waar mijn zoontje allergisch voor is? Dat maakt het eten best lastig. Wie heeft er ervaringen mee? Uiteraard zal ik ook nog een dietiste raad plegen.
Lastig hoor. Een heel uitgebreid en strikt dieet lijkt me voor jou toch wel erg belastend. Maar ik snap goed dat je de kans op voedselallergie voor je 2e spruit zo veel mogelijk wilt beperken. Ik heb er niet echt verstand van maar een beperkte ervaring. Ik heb zelf notenallergie (alle soorten behalve cashew), mijn zoontje blijkt nu allergisch voor cashew en pistache. Aan cashew kan hij via mijn melk wel blootgesteld zijn geweest, maar aan pistache met 100% zekerheid niet. Dus of het zin heeft om alle mogelijke allergenen uit je dieet te schrappen zou ik niet durven zeggen... Voor de zekerheid zou ik overigens ook een allergoloog raadplegen, en zeker niet alleen een diëtiste.
Ik heb een hele tijd geroepen dat ik bij een volgende zwangerschap direct op dieet zou gaan weer, maar inmiddels denk ik daar toch anders over. Stephan Kleintjes, (BV-vriendelijke dietist, hier op 't forum wel bekend ), adviseert ook om wel allergenen te gebruiken. Ik denk zelf dat de clou erin zit om dat met mate te doen, het niet te overdrijven. De mate waarin wij in Nederland melk consumeren, is helemaal niet gezond, en dus denk ik zelf dat zo'n overmaat aan melk idd een allergie kan uitlokken. Ik heb dus voor mezelf besloten dat ik geen melk meer ga drinken: ik houd het bij andere soorten drinken of sojamelk, maar geen koemelk meer. Daarentegen wel gewoon kaas en producten waar melk aan toegevoegd is, en hier en daar eens een toetje. Ik heb destijds verschillende onderzoeken erover gezocht en die wisselen in conclusies: het ene onderzoek zegt dat je allergie kunt voorkomen door de allergenen tijdens je zwangerschap en BV-periode te mijden, andere onderzoeken stellen juist dat je de allergie dan uitlokt. Ook daarin denk ik zelf dan weer dat 'met mate' wel het sleutelwoord is... Ik weet wel dat zodra we bij een tweede weer het gedoe gaan krijgen zoals bij Thirza, ik direct weer strikt op dieet ben!
Eén opmerking bij bovenstaand bericht: soja is ook een bekend allergeen, dus als het je om een hypo-allergeen dieet gaat is het in mijn ogen geen goed alternatief voor koemelk. je hebt dan geen verhoogde kans op kma, maar op een soja-allergie. is niet per se prettiger....
Meiden, thanks voor jullie reactie. Mijn voorkeur gaat uit naar gewoon alles eten. Ik wil minimaal 6 maanden bv geven, maar als ik een strikt dieet zou moeten volgen, zal dat een zware opgave worden. Maar we hopen ook niet meer de ellende van ons zoontje te moeten mee maken. Wel zijn we dit keer heel allert op de symptomen en weten we nu wel sneller de juiste wegen te bewandelen. Melkproducten zijn bij mij al gering, gezien ik nooit melk drink en toetjes maar zelden eet. Ik denk dat ik maar op dat af ga wat mijn gevoel mij zegt.