Groot verschil in produktie tussen linker/rechterborst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door evenstar, 30 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Is dit normaal?

Ik merk het zowel aan hoe 'vol' de borsten voelen, als aan hoeveel ik kolf. Toen ik nog erge hyperlactatie had (mede dankzij jouw raad is de zee aardig ingedamd ;)), merkte ik al dat ik rechts een veel sterkere TSR had dan links, en ook erger/sneller last van stuwing.

Nu ik kolf op werk, lijkt het verschil me wel erg groot: rechts levert meer dan 200cc op (vaak 220), links ongeveer 150. Zelfs als ik rechts 's ochtends nog heb gebruikt om te voeden. Vanmorgen leek mijn rechterborst zelfs nog voller dan de linker, terwijl de linker om 3 uur 's nachts nog geleegd was (heel gestuwd toen omdat dochter de late avondvoeding oversloeg). Ze had niet zo lang gedronken, maar ook niet enorm kort/weinig naar mijn indruk.

Is het normaal, en kan ik het links nog wat opkrikken? Of riskeer ik dan weer hyperlactatie? Ik voed 1 borst per keer, maar kolf er 2 omdat ze op sommige dagen wel 400 cc uit een fles drinkt (blijkbaar haalt zij idd nog meer uit de borst dan mijn superkolf). Daarnaast wil ik voorraad aanleggen omdat ik over niet al te lange tijd voor een paar dagen naar het buitenland moet voor werk en haar niet mee kan nemen. Ik spaar nu ongeveer 100cc per dag op zeg maar (ik kolf tussen 450-550 in twee sessies op een werkdag, en zij drinkt max. 400).

2. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Aanvulling: auw :(

Ik snap al waarom ik links wel erg weinig kolfde... er zitten weer allemaal harde bobbels in de borst, en ik heb weer pijn, zelfs bij inademen voel ik het al. Zoals je mss. nog wel weet postte ik een tijdje terug ook al over harde bobbels en pijn, hoe kan ik nou toch voorkomen dat ik dit zo vaak heb? Komt dit door grote produktie en omdat ik dus maar 1 x per 8 uur een borst leeg (ze drinkt 6x per dag, ik voed borst om borst)?

3. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Tja, dat is lastig.
    Verscil in productie per borst is heel normaal, daar hoef je niets aan te doen.
    Maar dreigende ontsteking is wel heel vervelend.
    Als je iedere voeding 2 borsten gaat aanbieden loop je m.i nog meer risico op ontsteking.
    Het gaat er wel steeds om dat de borst die je geeft ook echt leeg is. Als je baby dat onvoldoende doet kun je nog bijkolven. Maar dat doet ze wel als ik het zo lees. Ja, dan is 8 uur misschien te lang voor jou. Misschien 1 keer per dag de borst die niet aan de beurt is extra leegkolven?
    Heb je meteen weer wat in je vriezer.

Hoop dat het goed gaat
    Linda

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Hai, heel erg bedankt voor je advies. Ik zit weer even in de rats :( Ik ben op vakantie en ben zo ongelooflijk dom geweest om mijn kolf te vergeten. Ik heb weer dikke bobbels, weer links, heel pijnlijk, en ze heeft er al 2 keer uit geprobeerd te drinken, maar ze krijgt er niks uit. Ik ga morgen zsm naar een drogist/apotheek om te kijken of ik een handkolf kan kopen. Ik schrijf het hier maar even... wou dat ik je bericht eerder gelezen had, dan had ik mijn kolf niet vergeten!

5. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Wat ook helpt. Een warme lap op je borst vóór de voeding en stevige massage tijdens het drinken.
    Hoop dat het goed komt. Je baby krijgt het vaak beter voor elkaar dan een kolfapparaat, zeker een handkolf.:)

succes en fijne vakantie

Linda

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    De warme lap ga ik onthouden. Bij de derde poging, vanmorgen om 5 uur, is het Renske gelukt om de borst leeg te drinken, dit na 3 heel frustrerende voedingen waarbij ze heel hard haar best deed en er niks uit kreeg. Steeds rechts gevoed dan maar, nu weer borst om borst. Nee, een kolf krijgt het bijna nooit voor elkaar, heb het dus ook maar laten zitten :) De enige drogist die ik op Ameland kon vinden verkocht alleen zo'n knijpkolf van Avent (60 euro :$).

Het is een geluk dat ze zovaak wil drinken met die warme weer... heb de hele nacht wakker gelegen door de pijn, beh.

Dank voor je snelle advies Linda! :)

Deel Deze Pagina