Hersenen BV-mama's reageren sterker op huilende baby

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Omelet, 29 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
  2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Poe, nooit bij stilgestaan!

3. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    interessant, al is mijn engels niet zo goed ;)

ik merk altijd bij mezelf dat ik erg sterk reageer op huilen, komt dus misschien ook wel door de bv.

4. 4days

4days Niet meer actief

Ik denk inderdaad ook dat dit een logisch gevolg is van de hormonen die vrijkomen bij borstvoeding. De natuur heeft alles gewoon prachtig geregeld! eerst ben je zwanger en zorgen de hormonen ervoor dat je van je kindje gaat houden en het wilt verzorgen, vervolgens kun je (als t goed is) borstvoeding geven en zorgen de hormonen ook weer voor een optimaal resultaat. :) Ik vind t echt zo bijzonder!

5. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ik heb het nog niet gelezen maar eerste wat mij te binnen schiet is dat je een toeschietreflex krijgt ofzo ? ;)
    kan t me nog heel goed herinneren als mn zoon begon te huilen herkende ik t gelijk want voelde dan n kramp door mn brsten heen gaan en als mn buurmeisje dat paar dagen ouder is huilde had ik nergens last van .

Ik ga nu lezen haha

6. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Hoe langer ik bv geef en hoe mee ik er over lees/hoor, hoe groter ik het wonder ga vinden. Mooi!

7. fafa

fafa Niet meer actief

Kan natuurlijk ook zijn dat de oorzaak-gevolg relatie andersom ligt: dat vrouwen met sterker werkende "zorgende" hersendelen meer geneigd zijn om borstvoeding te geven. De testgroep is namelijk natuurlijk niet random ingedeeld, maar deelt zichzelf in. :)

8. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Dat speelt zeker een rol maar dat stukje over empatisch vermogen herken ik wel, ik kan me veel beter inleven in andermans situaties sinds ik moeder ben. Eigenlijk ben ik aardig(er) geworden door de bv ipv dat ik bv ben gaan geven omdat ik zo aardig ben :)

9. kvinna

kvinna Niet meer actief

Dat geldt hier ook!

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hoe dan ook.....een succesformule, die niets kost.
    Ik vind het na 4 jaar nog steeds ge-wel-dig.

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik kan dat ook veel beter sinds ik moeder ben. Maar ik denk niet dat dit zozeer met bv te maken heeft, ik heb het zelf maar kort gegeven en ben het blijven houden.
    Waarschijnlijk meer met het 'moedergevoel'.

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Eens. Je kunt borstvoeding ook een grotere waarde toekennen dan dat het is.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    UIt het onderzoek bleek duidelijk dat de hersenactiviteit van voedende moeders groter was.
    Denk dat je dat even los moet zien van je opvattingen over borstvoeding.

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Haha, en dat terwijl ik het gevoel heb dat sinds de zwangerschap mijn hersenactiviteit afgenomen was ;) :D
    Blijkbaar ben ik op andere gebieden gaan presteren :D

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ja dat snap ik wel. En dat verbaast me niets. Ik reageerde indirect op de post van MamaVanSimone.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja, ik dacht ook altijd dat ik aan moederschapsdementie leed hoor! Dan is zo'n onderzoek toch wel een opstekertje:D

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

18. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Interessant! Al vind ik een studie onder 17 moeders wel wat weinig om daar vergaande conclusies uit te trekken ;)

19. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik ben ook compleet dement geworden sinds de geboorte, zou dat dan komen omdat ik fulltime kolf? :p

Zonder gein, ik merk wel dat ik een enorme drang heb om naar mijn zoontje te rennen wanneer hij huilt. Ik weet dat het overbeschermend over kan komen bij anderen maar toch doe ik het.
    Maar of je dat aan de bv toe mag kennen?

20. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik weet ook niet zo goed wat ik er van moet denken, ik deel de aarzelingen die ik her en der lees in de reacties hier :)

Deel Deze Pagina