Hoe kan ik haar meer vocht laten drinken? (12 maanden oud)

Discussie in 'Voeding' gestart door Aquilegia, 11 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hallo allemaal,

Ik zag in de info van het CB dat een kindje van 1-3 jaar ongeveer 500 cc vocht per dag moet drinken. Ik heb het bijgehouden en onze dochter drinkt maar zo'n 200, 250 cc per dag. Als je heel erg je best doet.

Het is een borstbaby en volgens mij haalt ze het 's nachts weer in. Niet handig, want ik wil stoppen met borstvoeden en ik wil eigenlijk ook wel dat ze gaat doorslapen. Overdag is ze al van de borst af. Ze drinkt dus nog alleen maar 's nachts / 's avonds bij mij.

Een fles heeft ze eigenlijk nooit fijn gevonden.

We geven water, rooibosthee in een tuitbeker met antilek. Ze gooit steeds met de beker, dus de antilek eruit halen is niet zo'n succes.

Met het tandenpoetsen drinkt ze uit een open beker. Ze kan het best, maar bijna nooit meer dan een paar slokjes achter elkaar.

We zijn nu aan het oefenen met een rietjesbeker. Dat is nog even oefenen, ze kantelt hem namelijk.

Halfvolle melk is ook nog geen succes.

2. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Je kan met een pakje drinken oefenen door er zachtjes in te knijpen. Mijn dochter had het snel in de gaten, daarna ging een rietjesbeker ook heel goed, ze moest even de techniek snappen.

Wat betreft de hoeveelheid kan ik je geen advies geven. Mijn dochter drinkt ook alleen maar het hoognodige.

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wat hier heel erg helpt is om tijdens het eten om de paar scheppen wat te drinken aan te bieden (zowel brood als avondeten)... maar ja, niet ieder kind wil dit.
    Hier drinkt ze uit de rietjes beker en we oefenen met een gewoon bekertje. Hier drinkt ze ruim 500cc per dag (meestal tussen 500-700cc).
    Dus geen ervaring met een kindje wat niet wil drinken, dus lastig om hier verder tips over te geven

4. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Een rietje was hier een groot succes. Daardoor begon ze meer te drinken overdag.

Verder kan je ook denken aan fruit als mandarijntjes, druiven, sinaasappel, meloen. Hier zit ook veel vocht in.

5. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bedankt voor jullie reacties! Fijn dat jullie meedenken! :)

Line: Ze is ook geen grote fruiteter. Druiven en kerstomaatjes vindt ze wel lekker. De rest eet ze wel, maar mondjesmaat. Ben al blij als ze een halve banaan eet!

Linnie: dank voor de tip om met het pakje te oefenen! Ga ik morgen meteen proberen!

Kristel: ja, ik probeer haar vaak tussen de boterhammen door al wat te laten drinken. Dan is het een slok nemen en de beker wegsmijten...

Ik heb wel eens het idee dat zo'n tuitbeker met antilek haar zoveel moeite kost, dat ze daarom maar het hoognodige drinkt. Maar zonder de antilek ging het niet veel beter, maar was er wel veel meer geknoei...

6. baby1985

baby1985 Bekend lid

21 jan 2012
    780
    0
    16
    hier helaas ook een slechter drinker.
    ook altijd al geweest heb helaas geen tips.
    ik doe ook altijd maar water door het avond eten. en hij drinkt uit een rietjes beker moet constant aanbieden denk dat hij ongeveer 300 cc vocht binnen krijgt.

7. adi

adi Niet meer actief

Knoeien kun je begeleiden. Desnoods in het begin zelf helpen met beker vasthouden. Dat antilek is idd echt niet handig.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nou, ik zou die antilek er wel uit halen hoor! Als die erin zit, zou ik er ook mee gooien! Ik vond de Aventbeker met zachte tuit erg natuurlijk.

Rietje uit een pakje ook helemaal leuk, maar dan wel met zo'n pakjeshouder eromheen. Anders is het 1 keer knijpen en alles onder.

Mag ze geen sap of lust ze dat niet?

500cc is veel te weinig trouwens. 900cc komt beter in de buurt.;)

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, ze mag wel af en toe sap, maar wat zij doet, is steeds een paar slokjes drinken en dat lijkt me erg slecht voor de tanden bij sap. Op het CB raadden ze heel stellig sap af, ze heeft het niet nodig en het zijn allemaal suikers...

Op het KDV krijgt ze wel sap en schijnt ze goed te drinken (avent zachte tuit zonder antilek).

In het begin heeft ze bij ons ook uit de Avent zonder antilek gedronken, maar ik zie geen verschil in de hoeveelheid en mijn man is heel erg voor de antilek i.v.m. het knoeien. Maar ja, als het drinken heel veel moeite kost, dan drinkt ze inderdaad alleen het hoognodige, dat is begrijpelijk.

De beker door mij laten vasthouden, dat wil ze niet. In het begin dacht ik dat dit moest en wilde ze er pertinent niet uit drinken. Bleek dat ze het op het KDV helemaal zelf deed. Ik heb nu wel de handvatten eraf gehaald, dan kan ze er niet mee zo mee zwaaien (wel laten vallen natuurlijk). Maar net gooide ze ook zonder handvatten (en zonder antilek) de beker eerst de ene en toen de andere kant op. Dus allemaal melk/rooibosthee-mengsel door de kamer (parketvloer). Ze had net 30 cc gedronken...

Zucht...

10. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik heb een rietjesbeker van de zeeman (groot fan) en die heeft geen speciaal antilek systeem zoals nuby maar ik vindt het lekken wel meevallen en hier wordt er ook mee gegooid. Het is ene klein rietjes en drinkt heel makkelijk. de ham heeft hetzelfde systeem alleen dan zonder handvatten, is maar 3 euro.

Maar geen sap? een beetje aangelengd appelsap is toch geen probleem. Hier ook maar soms diksap maar dat doen we tijdens een eetmoment en dat kan het geen kwaad voor de tandjes. ik bedoel we hebben het niet over grote hoeveelheden suiker en als dat maakt dat ze 200cc extra drinkt?

En als je gewoon een tuitbeker water of kruiden/fruitthee neerzet, gaat ze dan niet af en toe uit zichzelf drinken?

11. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, ze mag dus wel sap van mij, hoor. Na haar fruit of bij haar crackers. Maar dan zou ik graag willen dat ze een halve of een hele beker leegdrinkt en niet steeds kleine slokjes waar ze uren over doet. Want steeds kleine slokjes lijkt me wel slecht voor de tanden.

Ja, als ik een tuitbeker met kruidenthee of water neerzet, gaat ze uit zichzelf drinken. Of ik geef hem weer eens aan. Maar 't blijft weinig. Een paar slokjes, 10 of 20 cc per keer.

12. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Dat schiet idd niet op. Als ik haar diksap geef of appelsap dan is de beker zo leeg. Wel vervelend hoor. krijgt ze alleen maar borst of ook wel eens afgekolft? En drinkt ze dan wel goed of is dat ook maar mondjesmaat?

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Vroeg ik me inderdaad ook al af...
    Krijgt ze overdag ook afgekolfde melk of een andere vorm van zuivel (als je aangeeft dat halfvolle melk nog niet goed gaat)???
    Heb je al een keer volle melk geprobeerd??
    Of inderdaad afgekolfde melk laten drinken overdag??? Dat is natuurlijk het fijne aan BV, dat er geen maximum aan zit...

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ze krijgt alleen de borst op dit moment. Ik kolf niet meer, maar we hebben nog wel wat melk in de vriezer. 't Punt is, dat ik aan het afbouwen ben. Ze krijgt nog 2-3 voedingen 's avonds / 's nachts, maar daar wil ik ook mee stoppen (om weer zwanger te worden via IVF). Dus ik ga haar geen borst aanbieden overdag (wil ze ook niet meer) en ook niet kolven.

Vroeger dronk ze aan de borst ook vaker kleinere hoeveelheden. Op het KDV dronk ze liever 3x 120 cc dan 2x 180 cc.

's Nachts drinkt ze wel redelijk, schat ik in (10-20 minuten per keer).

Na het avondeten krijgt ze yoghurt of kwark en ze eet ook 's middags een boterham met kaas of la vache qui rit. Dat is de zuivel (+ de nacht/avondvoedingen).

Volle melk nog niet geprobeerd, kan ik ook eens doen. Karnemelk is misschien ook een optie?

Bedankt voor jullie input! :)

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoe kom je op die 200 - 250 ml per dag? Kinderen kunnen wel tot 200 ml per keer uit een borst halen... Heeft ze voldoende plasluiers?
    Drinken moet je leren en als je geen dorst hebt, gaat dat moeilijk. Ze heeft heel duidelijk een voorkeur voor de borst (en dat zal niet alleen de melk zijn). Je hebt een aanzienlijke kans dat je kindje beter andere dingen gaat drinken als de borst afneemt. Blijf het gewoon aanbieden, wissel af en leng sterk aan. Liever wat drinken en een goed poetsen dan te weinig drinken toch?

500 ml is een redelijke richtlijn. Niet erg veel.

yoghurt mag je mee tellen als drinken.

volle melk is lekkerder dan halfvolle.. sommige kindjes drinken graag warm, andere lauw en weer andere koud.

Een smaakjesthee misschien?

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Die 200-250 cc is alleen uit een (tuit/rietjes)beker; ik heb gekeken hoeveel ik erin deed en wat eruit was (dus daar bovenop krijgt ze nog BV, ik weet inderdaad niet hoeveel).

Ze heeft zo'n 3-4 plasluiers per 24 uur (Pampers babydry). Weet niet of dat voldoende is?

Ze krijgt Griekse yoghurt, die is best wel stijf en bevat vast minder vocht. Mar dat mag ik inderdaad meetellen. Ze eet zo'n 80-100 gram van deze yorhurt of anders kwark.

Melk heb ik al lauw en koud geprobeerd en ook 1/2 koude melk en 1/2 warme rooisbosthee. Dat laatste ging de eerste keer prima, daarna waren we terug bij af. Mengen met BV ook al een paar keer geprobeerd, maar dat werkte na 3x ook niet meer zo (en mijn vriezervoorraad ging er hard door).

Ik wil eigenlijk van die nachtvoedingen af, maar wil haar geen dorst laten lijden, dus ik probeer eerst het drinken overdag op te voeren en daarna te stoppen met nachtvoeden.

Ze KAN het wel, maar ze WIL het niet. Toen ze een keer meerdere malen had overgegeven raadde de HAP ons aan: een paar uur niets laten eten/drinken, dan water geven en daarna pas BV geven en daarna weer normaal (om de maag tot rust te laten komen). 4 uur later dronk ze achtereen 100 cc uit een tuitbeker zonder antilek. Of die keer toen ze een paar zoute frietjes had gegeten, toen dronk ze zelfs met antilek (in een restaurant leek me dat beter). Dus het is echt, dat ze niet wil of er geen behoefte aan heeft.

Prijzen als ze dronk werkte eerst wel, maar toen het nieuwtje eraf was, ook niet meer.

Bedankt voor je input, Cygnet! :)

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat is echt meer dan genoeg melk/zuivel hoor en ik denk zelfs genoeg totaal (+ groente en fruit) vocht aan het aantal luiers te horen.

Je hebt lang gekolfd, dus je weet wat je opbrengst is, maar live uit de borst is zelfs nog voordeliger. En in de nacht hebben de meeste voedsters een betere productie.

Een gezond kind met dorst drinkt zo een beker water leeg hoor.

En yoghurt en groente bevat echt heel veel vocht!

18. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Je zou idd karnemelk ook nog kunnen prberen. hier krijgt ze ook altijd griekse of turkse yogurt en ze vindt karnemelk veel lekkerder dan volle melk. Ze moets eerst 2 dagen wennen maar nu is karnemelk echt een traktatie voor haar. Hoop dat jouw meid het ook lekker vindt! Hier vindt ze gewone thee met de helft melk ook wel lekker

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zo te horen krijgt je kindje dus echt wel genoeg vocht binnen, alleen niet op een tijdstip waarop jij dat wilt. Alles hangt aan de borstvoeding. Ze krijgt nu naast vocht ook een heleboel andere goeie voedingstoffen binnen. Als je wilt dat ze meer andere dingen gaat drinken dan moet de borstvoeding naar de dag of er uit. Een andere optie is om de borstvoeding niet meer aan te bieden (maar alleen te kolven) en 's nachts gewone melk (verwarmd) aanbieden.

20. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    volgens mij krijgt je dochter genoeg vocht hoor als ik het zo lees!

onze dochter dronk ook niet veel. Eigenlijk pas sins 2 week dat ze wat meer begint te drinken. Ze is heel duidelijk met drinken, als ze zin heeft neemt ze een paar slokken. Heeft ze geen zin, dan steekt ze haar handen op of duwt haar beker weg.

's morgens en 's avonds krijgt ze nog een fles. verder maak ik 's morgens een tuitbeker klaar met drinken, en daar doet ze een hele dag mee. Maar die gaat niet leeg hoor. De ene dag drinkt ze meer dan de andere dag. Soms 100cc, soms 200cc.

Zo lang ze vrolijk is en plasluiers heeft, maar ik mij niet zo druk.
    Ik was laatst begonnen met het melk aanbieden bij brood, maar dat wou ze niet. Thee ook niet. Enige wat wil is roosvicee. Ik heb mij er maar bij neergelegd. Binnenkort proberen we wel weer wat. Ik ben allang blij dat ze nu wat drinkt.

Deel Deze Pagina