Ik had nog niet willen stoppen met bv maar vanwege mijn zwangerschap heb ik helaas amper nog melk . Dl is 15 maanden, en drinkt nog wel 2-3x per dag bij mij. Ze krijgt daarmee zo'n 150-200 ml binnen schat ik. Niet genoeg zuivel dus. Verder drinkt ze water en rooibosthee. Ze is waarschijnlijk allergisch voor koemelk ( forse diarree na yoghurt). Ik weet niet zo goed wat ik kan geven. Opvolgmelk vind ik teveel troep inzitten eerlijk gezegd. Heb nu geiten yoghurt gekocht, maar vrees dat dat ook niet gaat ( zelf ook allergisch voor koemelk en kan niet tegen geitenmelk). Iemand tips? Misschien biologische hypoallergene opvolgmelk of zo?
Waarom opvolgmelk? Met 15 maanden kan je in principe gewoon melk geven. Je dochter zal dan diverse plantaardige melken krijgen. Als toetje zou je iets van kokosyoghurt kunnen geven, een bekertje melk extra of gewoon fruit als toetje. Geitenyoghurt valt vaak ook niet goed. Ze zou ook nog vegankaas op brood kunnen krijgen. Maar echt zuivel heb je niet bij dit dieet.
Je zegt dat ze allergisch voor koemelk, wat denk je dat opvolgmelk is?? Hier ook kma en hij krijgt havermoutmelk met calcium
Zo zeg... lekker fel.. Ik begrijp heel goed dat er in opvolgmelk koemelk zit. Alleen de pepti niet. Melk is idd niet perse noodzakelijk. Ik ben er zelf ook groot mee geworden. Ik heb nu kokosmelk gekocht. Kokosyoghurt is idd ook een goeie! Soja ben ik zelf niet zo'n fan van vanwege het hoge gehalte fyto oestrogenen. Maar met mate zou het misschien wel kunnen idd
In pepti zit ook koemelk minder, maar zeker aanwezig. Havermoutmelk is toch geen soja ??? Ik kocht juist daarom havermoutmelk maar dat kan dus weg.
Zou sowieso geen opvolgmelk geven, is niet nodig namelijk. Maar dan opzoek gaan naar een vervanger waar je je wel fijn bij voelt (geitenmelk/Soyamelk etc)
Ik zou voor 'gewone' melk gaan en dan soya o.i.d. (ik weet niet wat voor melk er allemaal is hier geen ervaring mee aangezien hier koemelk wordt gedronken) en mischien iets van yoghurt om calcium op pijl te houden?
En anders toch gewoon pepti? Ik geef elke ochtend nog één fles (zoon is nu 2,5) en verder krijgt hij geen zuivel of soms een beetje soya-spul voor de lekker.
Havermoutmelk krijgt ze idd ook door dr havermout s ochtends. Dat is zeker geen soja nee! Niet weg doen! Dat was een reactie op Booomm . Opvolgmelk schijnt idd grote onzin te zijn he. Maar ja je moet wat denk ik nu. Ze is af en toe zo teleurgesteld en boos dat ze niet meer melk van mij krijgt...
Ohh gelukkig haha. Hier dus geen zuivel enkel havermoutmelk 1x ochtend en 1x nacht. Hij groeit prima. Melk hebben ze niet nodig inprincipe. Wat je evt kan doen om je productie op te krikken is fenegriek tabletten. Volgens mij mag je dat gewoon Maar zou wel even voor de zekerheid opzoeken
Ons meisje staat stil qua gewicht, misschien dat ik er daarom wat meer mee bezig ben. Mm is toch best heel vet en voedzaam... Ik heb begrepen van een lk dat je tijdens zwangerschap weinig kunt doen om meer productie te krijgen omdat het door de hormonen komt dat je productie daalt. Ik leg wel aan op verzoek, 2-3x per dag en soms in de nachten nog.
Dat is niet fijn nee! Hier ook gehad dat hii stil stond qau gewicht. Vreselijk! Dus ik snap je helemaal. Misschien toch die fenegriek proberen, baadt het niet, schaadt het niet. Al zou het nu best kunnen dat het door hormonen niet werkt. Maar misschien ook wel, en dat is in jouw geval wel erg fijn denk ik. Lopen jullie niet bij de ka ivm groei ?
Ik zal eens kijken of je dat mag slikken in de zwangerschap. Ze is sinds december niet aangekomen. Wel in lengte gegroeid gelukkig. Ze is in februari goed ziek geweest en ook wat afgevallen. Omdat ze in lengte wel gegroeid is en dus ziek geweest is hoeven we nog niet naar de ka. Over 3 maanden moeten we terug en dan hopen we dat ze genoeg is aangekomen. Zorgen he. Maar ze eet als een bootwerker, is onwijs druk en actief de hele dag, en daarbij zijn haar vader en ik allebei heel slank ( bmi 18-19). Zij was een aardig spekkige baby, dus heb zelf ook het idee dat dat laatste een beetje gaat meespelen nu ik maak me dus vooralsnog niet zo'n zorgen, maar had wel graag gezien dat ze nog wat langer op mijn melk kon groeien
Bij vermoeden van koemelk kan je beter geen sojamelk, geitenmelk (of schapenmelk oid), amandel- of andere notenmelk geven. Sommige zeggen dat je na 1 jaar wel prima sojamelk kan geven. Ik raad dit af. Boven genoemde voorbeelden lijken de eiwitten erg veel op de eiwitten van koemelk. En meestal is de reactie op de eiwitten van koemelk. Als je deze producten wel gaat geven is de kans groot op een allergische reactie op die eiwitten. Ik spreek uit ervaring helaas. Ik ben onze jongste koemelkvrij gaan geven toen hij een jaar was vanwege mijn vermoeden op kea, maar artsen waren het hier niet mee eens. (Op voorbaat al) Ik ben wel soja gaan geven, omdat het na de leeftijd van 1 jaar mogelijk wel zou kunnen. Dit ging een tijdje goed, tot hij dezelfde klachten kreeg. Toen was hij dus allergisch voor koemelkeiwitten en soja. Niet fijn als je bedenkt waar soja allemaal in zit In principe is de enige geschikte koemelkvervanger voor jonge kinderen dieetflesvoeding. Dus pepti/nutramigen/neocate. En je kan pepti nr 2 dus prima langer geven. Wij hebben vanaf 1,5 (ongeveer) tot ruim 2 jaar nutramigen lgg nr 2 gegeven. Andere soorten 'melk' zijn geen vervangers voor melk! Soms word er in overleg met een dietiste besloten om rijstmelk als vervanging te geven, maar dit moet je willen en het is te mager dus moet het aangevuld worden met rijstroom. Je zal dat het beste in overleg kunnen doen, zodat er naar het hele plaatje kwa voeding word gekeken en tekorten voorkomen kunnen worden.
Dank voor je uitgebreide reactie! Idd .. geitenmelk en soja lijkt teveel op koemelk. Ik kan zelf ook niet tegen geitenmelk en soja helaas. Andere melk zijn idd geen vervangers... Moet zeggen, ze heeft gister yoghurt van geitenmelk op en geen diarree vandaag. Ik zou daar ook nog even mee door kunnen gaan om te proberen toch? Rijstemelk ben ik niet zo'n fan van ivm het hoge gehalte arsenicum.
Een allergische reactie volgt meestal niet direct. Beetje lastig om het zo uit te leggen, maar het lichaam zal een keer later het meer/beter/sneller herkennen als 'foute' stof. Veel babys hebben ook nog geen last van kea in de eerste dagen na de geboorte, maar komt het pas later. Zo heeft soja bij ons echt een tijd geduurd voordat er ook reactie op soja kwam. Volgens mij word geitenmelk wel minder in producten gebruikt omdat koemelk goedkoper is, dus zal een allergische reactie minder aanpassingsvermogen vragen. Echter de meeste jonge kindjes met kea groeien er in de loop van de tijd overheen. Als je kindje wel gaat reageren ga je een stap terug omdat je de begin periode van het dieet weer op nul zet. Dus stel dat de normale verwachting van overgroeien van allergie 6 maanden is en je al 2 maanden koemelkvrij dieet achter de rug hebt en er komt dan een reactie op geitenmelk zit je dus weer op dag 1 als je koemelk en geitenmelk vrij gaat eten. Althans zo heb ik het begrepen. Mijn oudste is 9 maanden op 'dieet' geweest en was met 1 jaar over zijn allergie heen. De jongste is ruim 1 jaar koemelk vrij geweest en de laaste 6 maanden ook soja vrij. Dus of je het kunt blijven geven? Tja lastig. Die keuze is aan jou. Het zou mijn voorkeur niet hebben.
Is ook weer zo ja. Op zich kost het voor ons weinig aanpassing doordat ik zelf allergisch ben voor koemelk en soja. Zij heeft dit dus ook via mij niet binnen gekregen. We hebben nu besloten dat we het even zo laten. Af en toe wat geiten yoghurt, en verder plantaardige melk en bv. Op zich krijgt ze best wat nog via mij. 12 mei hebben we een afspraak met de kinderarts voor haar eczeem dus dan kunnen we dit haar ook voorleggen.
Hier ook eczeem bij beide kinderen en alle artsen en dermatologen zeggen dat het niet door allergie komt, heel raar. Het zou trouwens ook kunnen dat je kleintje weer moet wennen aan koemelk en daarom klachten krijgt. Hier in mrt begonnen met eten te geven waar koemelk in verwerkt is, eerst diarree en uitslag maar toch even door gezet en dat gaat nu goed. "Verse" gaat steeds mis, dus wacht ik toch nog mee. Succes met alles.