maaltijden voor dreumes; graag tips/advies

Discussion in 'Voeding' started by ellessinia, Mar 15, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ellessinia

ellessinia Actief lid

Nov 13, 2014
    499
    477
    63
    #1 ellessinia, Mar 15, 2016
    Last edited: Mar 15, 2016
    Hoi!

Wie kan mij helpen/adviseren?

Dit is onze situatie:

Mijn man en ik eten beiden andere maaltijden dan de ander, waarom dat zo is laat ik even in het midden. Daarnaast is sowieso hetgeen ik eet niet geschikt voor een anderhalfjarige (veel salades of veel te pittig)
    Wanneer onze dochter (18 mnd) op het kdv is (3 dagen) krijgt ze in de namiddag haar warme maaltijd (heel soms zelf gemaakt, meestal een potje). Wij eten onze warme maaltijden rond 6/half 7 en dan eet zij nog kleine hapjes van ons mee. Dat is vooral vlees/vis want de groente ziet ze niet zo zitten. Ik bied het telkens aan maar zij wijst het tot nu toe resoluut van de hand.

Nu wil ik eindelijk eens structureel voor haar gaan koken, en die hapjes mee gaan geven naar het kdv. Maar dat is waar ik op vast loop. Voor jullie misschien heel gek maar ik weet echt niet hoe ik zo'n kostje smakelijk moet houden in zo'n bakje waarin alles door elkaar zit.
    Moet ik dan gewoon vlees, rijst/aardappelen, groente en jus/saus door elkaar doen? Of zijn er moeders die het anders aanpakken. Sorry voor het domheidsgehalte van deze vraag maar kunnen jullie me vertellen hoe jullie smakelijke hapjes voor jullie kind maken? Want dat is wat ik haar wil leren; dat eten lekker is, en dat ze op zoek moet naar haar eigen smaak en dan wil ik daar in meegaan. (en daarnaast zal ik haar leren dat ze op andere plekken, wanneer iemand anders kookt, soms moet eten wat de pot schaft :)).

Alvast bedankt voor het lezen en ik zie uit naar jullie tips.

2. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Even een paar vragen:

- Wanneer en wat eet ze op andere 4dagen per week?
    - is het mogelijk om elke keer te kijken wat je voor je man en voor jezelf maakt en daaruit dingen uit te pikken voor de maaltijd van je dochter?
    Zolang je vers kookt is op zich niet zoveel 'niet geschikt' voor een dreumes/peuter. Kinderen leren datgene eten wat bij hen thuis wordt gekookt, en veel culturen zijn dat bijv best pittige maaltijden en die kinderen weten ook niet anders.
    - wat je haar nu aanleert qua eetgedrag zal tekenend zijn voor komende jaren. Willen jullie dat zij jarenlang/structureel apart eet van jullie?

Als ik je laatste redenatie lees denk ik persoonlijk dat je het het beste kunt bereiken door haar zoveel mogelijk smaken aan te bieden EN haar samen met jullie te laten avondeten. Want zo leren kinderen eten.
    Alles wat je in zo'n kdv- bakje stopt is niet echt een smaakontwikkel- avontuur voor een kind. Het wordt door elkaar gehusseld, in de magnetron opgewarmd en vrij snel bij haar naar binnen gelepeld.

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Ik deed gewoon aardappels en groenten en vlees in een bakje geen jus of saus oid. Ik gebruik alleen wel eens saus bij rijst of pasta

4. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Om mee te nemen of later op te warmen, maak ik vaak stamppot. Super makkelijk en mijn zoon eet het graag. Krieltjes vindt hij ook geweldig, maar dan laat hij inderdaad de groenten liggen. Dus dan krijg hij vaak stamppot vooraf en daarna nog losse krieltjes als 'toetje'.

5. ellessinia

ellessinia Actief lid

Nov 13, 2014
    499
    477
    63

6. ellessinia

ellessinia Actief lid

Nov 13, 2014
    499
    477
    63
    Dit is idd ook het proberen waard.

7. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113

8. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,796
    495
    83
    Ik zou ook inderdaad eens kijken wat je allemaal als stamppot kan maken. Dat hoeft zich niet alleen te beperken tot zuurkool, boerenkool en hutspot bijvoorbeeld :) Je kan er spruitjes doorheen stampen, prei, vissticks, worstjes, spinazie. Pasta's kan je ook heel makkelijk allerlei groenten in 'verstoppen' zodat ze toch haar groenten binnen krijgt.

En jij geeft aan zelf heel pittig te eten, is het niet mogelijk om dan bijvoorbeeld eerst een beetje van jouw maaltijd apart op een bordje te doen voor je het pittig maakt? Zo doe ik dat meestal, want ik knal ook graag overal sambal en rode pepers doorheen :D

En inderdaad misschien alles toch nog even stampen voor je het geeft. Hier heeft zoon ook een periode gehad dat hij even geen grotere stukjes wilde, omdat hij teveel last had van zijn kiezen. En als je er dan even de stamper doorheen haalde, was het wel prima (echt het pureren met de staafmixer doen we niet meer).

Vaak kook ik altijd wat extra als het een maaltijd is die zoon lekker vindt. Als ik bijvoorbeeld vanavond stamppot eet, dan maak ik nog wat extra en dan kan zoon dat morgen of overmorgen nog een keer eten. En op die avond kunnen wij dan iets eten wat niet geschikt is om van mee te eten. Dan krijgt hij toch een verse maaltijd, zonder dat er nog een keer extra hoeft te worden gekookt.

En kan het misschien ook meespelen dat je dochter nu graag zelf wilt gaan leren eten? Want dan kunnen kinderen ook nog wel eens eten weigeren of moeilijk doen, omdat ze het zelf willen doen.

9. ellessinia

ellessinia Actief lid

Nov 13, 2014
    499
    477
    63
    Klopt, ze wil inderdaad zelf eten, dus dat laat ik haar ook doen. En wat het pittige eten betreft; ik heb het dan over pasta aglio olio, of salades met pepers, dat zijn van die gerechten die ze toch niet lekker vindt.
    Ik ga maar eens aan de slag met de stamppotten, en de pasta met groente erdoorheen. Maar het heeft er ook mee te maken dat ik het slecht trek wanneer ze nergens zin in heeft wat er op tafel staat of wat ik voor haar heb klaargemaakt. Maar dat is een leerproces voor mij. Ik wil haar namelijk nergens toe dwingen maar ik wil ook dat ze goed/gezond eet, zoals elke moeder :). En dan zijn die potjes gewoon makkelijk, als ze die wat minder goed eet, trek ik me dat niet persoonlijk aan hahaha.

10. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,201
    113
    Brabant
    Ik zou op kdv dagen lekker een prakkie of husseltje meegeven.
    En op thuisdagen gewoon aan tafel met jullie mee laten eten.
    Kies een strategie waar je je fijn bij voelt.
    Onze jongste heeft altijd zelf gegeten. En er was een tijdje dat ze alle groente bewust op de grond gooide.
    Inmiddels is ze 2,5 en eet ze prima.

Echt niet stressen om wat groente minder. Gewoon goed fruit laten eten en evt al wat groente over de dag.maar ik zou echt stoppen met die potje, want zo leert zenooit smaken herkennen.

11. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,796
    495
    83
    Dat moet je ook gewoon los laten hoor, als ze niet wilt eten, dan niet. Niet moeilijk over doen :) Hier heeft zoon ook wel eens dagen dat hij na een paar happen niet meer wilt...prima. Dan krijgt hij z'n yoghurt en daarna lekker naar bed. En hij is nog nooit wakker geworden 's nachts van de honger.

En af en toe een potje is ook niks mis mee hoor! Gebeurt hier ook wel eens als we makkelijk eten (pizza of patat).

12. 78Sandra

78Sandra Fanatiek lid

Feb 16, 2013
    2,167
    364
    83
    Female
    Zuid-Holland
    Ik kook in het weekend over het algemeen vaak stamppotjes voor hem, dat gaat dan in bakjes in de vriezer voor de rest van de week. Combinaties die ik maak zijn aardappelen/boerenkool, aardappelen/broccoli/bloemkool, aardappelen/spruitjes, aardappelen/wortel/kabeljauw, aardappelen/sperziebonen, aardappelen/andijvie/spekjes, en sindskort vindt hij pasta met bolgnesesaus heerlijk. Ik kook dan minipasta en maak een saus van gesnipperde zoete ui met gehakt rullen, blokjes biotomaten uit blik erbij, scheutje zwarte balsamicoazijn, schepje kokosbloesemsuiker, even laten doorkoken, staafmixer er door en met de pasta in bakjes voor in de vriezer ;).

Hier eet hij nog wel apart van ons, maar dat komt omdat wij meestal pas rond 19.30 uur eten ivm het werk van mijn vriend. Die is gewoon te laat thuis om gezellig met zijn allen aan tafel te kunnen. Ons zoontje eet dus meestal rond 17.30 uur en snoept van ons mee als we toevallig een keertje rond 19.00 uur kunnen eten. Hij gaat dan om 19.30 uur naar bed.

Ik zou het wel leuk vinden om samen te kunnen eten, maar dat zit er voorlopig gewoon niet in. Dus alleen in de weekenden kan dat hier.

13. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,028
    3,272
    113
    Maar met bijvoorbeeld spaghetti aglio olio is het heel makkelijk om een peuterportie te maken naast jouw eten. Kook gewoon de spaghetti, haal er een kleine portie vanaf, roer daar wat fijngesneden tomaat/courgette/broccoli/etc doorheen en een beetje olie, evt wat kaar erover en maak voor jou je portie zoals jij het wil. Zo eet je aan tafel vrijwel hetzelfde, met nauwelijks extra moeite.

14. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Maar waarom moet je kind degene zijn die alleen eet, en niet je vriend?

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ja vind ik ook. Hier at/eet er altijd iemand samen met de kinderen en degene die laat is warmt op of eet later.

16. sierra

sierra Actief lid

Jul 22, 2013
    325
    0
    16
    Zuid Holland
  17. BZD

BZD Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    1,059
    166
    63
    Female
    Paraveterinair
    Wij eten ook best exotisch (tajines, wraps, lasagnes, pasta's met garnalen, (risotto)rijst met vis). Tot nu toe altijd zelf gekookt en sinds kort probeer ik wat meer kruiden etc toe te voegen. En tot nu toe krijgt hij nog alles door elkaar naar binnen gelepeld, maar jouw kindje is al wat ouder. En nu zit ik te denken, wij eten eigenlijk zelden zelf alle ingrediënten apart.. Wij eten dan ook bijna nooit aardappelen met groenten en een vleesje ernaast.

Wat die van ons heeeel lekker vindt zijn groente fruit combi's:
    - rode Bietjes met banaan en zoete aardappelen
    - pompoen, mango, wortelen met aardappel
    - couscous met rozijnen, courgette, feta en kaneel.
    - risotto met kabeljouw en tomaat (ook superlekker voor jezelf maar dan met wijn en boullion, voor de kleine in water en olie)
    - zalm met een beetje tomatenpuree, ui, broccoli en rijst (ook heel lekker voor jezelf overigens)
    - pasta met doperwtjes en/of worteltjes met oregano een beetje roomkaas.

Zoiets?!

Het leuke is, ik houd helemaal niet van koken, maar voor hem heb ik er ineens lol in.
    Oh en sinds een paar weken proberen wij ook met hem te eten. Maar wij eten tussendemiddag warm en 's avonds een broodje, dan is dat makkelijker te doen.

18. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

Mar 15, 2012
    4,592
    20
    38
    Female
    Noord Holland
    Ik had in begin ook zo iets oh jee hij eet maar 3 happen , ging huilen en gillen heel drama maken. Ik heb mij er overheen gezet en mij er niks van aangetrokken. Hij eet alles maar ja sommige dingen vind hij minder lekker als de andere dingen. Dat zie je ook in zijn eten : ene dag eet hij 4 happen andere dag eet hij enorm veel. Hij krijgt altijd een toetje en schenk er veder geen aandacht aan. Hij is idd nog nooit wakker geworden van de honger.

Hier ook een tijd potjes gegeven en die overstap was voor hem wel heftig. Maar zoals al boven gezegd heb er gewoon even in door gezet. Wil je wel eten super fijn en ik moedig hem aan , wil je niet geef er geen aandacht aan. Die potjes kreeg die omdat hij absoluut geen stukjes etc wilden eten , verholpen via een logopediste.

Nu dus een behoorlijk goede eter al merk ik dat hij kieskeuriger wordt. Prakjes (aardappels , groente , vlees geprakt ) vind die het lekkerst. Maar pasta's , rijst gaat ook prima. Aardappel krieltjes met "losse" groente vind die wat minder.

19. 78Sandra

78Sandra Fanatiek lid

Feb 16, 2013
    2,167
    364
    83
    Female
    Zuid-Holland
    Omdat hij meteen zijn eten krijgt als we thuis komen nadat ik hem heb opgehaald, dan zitten we samen aan tafel en eet hij zijn hapje en toetje en lezen we gezellig wat boekjes. Daarna heeft hij nog ruimschoots de tijd om het een beetje te laten zakken voordat hij naar bed gaat.

Ik heb geen zin om meteen als ik thuis kom te gaan koken. Ben meestal een dik uur bezig. Doe eerst altijd even stofzuigen, dan met mijn zoontje aan tafel voor zijn avondeten en daarna lekker spelen en nog even baby tv kijken.

Iedereen doet het anders en zielig is hij niet hoor. Hij lust en eet alles en als hij straks wat ouder is kunnen we altijd doordeweeks nog proberen om met zijn allen te gaan eten. In het weekend lukt dit meestal prima.

Maar voor nu bevalt dit prima.

20. ellessinia

ellessinia Actief lid

Nov 13, 2014
    499
    477
    63
    Nou ik heb dus vrijdag vol overgave een heerlijke pan spaghetti met groente en rundergehakt gemaakt. Spaghetti fijn klein gesneden voor haar, vorkje erin opdat ze zelf kon eten maar helaas, 'nee' was de eerste, de tweede en de derde reactie. Ik heb een aantal porties ingevroren en de eerste heb ik meegegeven naar het kdv. Hopelijk boeken zij meer succes.
    Verder ga ik aan de slag met de stamppotten en ik zag hier groente-fruit combinaties voorbij komen, dat lijkt me ook lekker/een goed idee.

Ik blijf het gewoon heel jammer vinden wanneer ze eten weigert. Maar dat komt ook omdat mijn man en ik heel erg van eten houden maar ook allebei als kind heel moeilijk waren. En dat heeft met structuur te maken; ik heb dat met vlees en vis en mijn man met groente en fruit. Ik zie nu dat mijn dochter ook moeite heeft met bepaalde structuren. En heel veel van het eten dat ze eerst lekker vond wil ze (even) niet niet. Dat is natuurlijk geen drama maar ik zie haar zo graag smikkelen :). En wat sommigen hier ook zeggen; die drama's die ermee gepaard kunnen gaan zijn dan het andere uiterste.

Share This Page