Clusteren of gewoon honger ?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mirjam2112, 26 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Onze zoon is ruim 2 weken oud en vanaf het begin clustert hij al 's avonds.
    Van de week heeft hij van 19 tot 2 bijna non stop aan de borst gehangen (af en toe een pauze voor een luier / boertje maar daarna gelijk weer onrustig) uit wanhoop heb ik hem een flesje kunstvoeding gegeven en toen ging hij slapen tot 0530.
    Elke avond clustert hij maar is ook echt
    met niks tevreden behalve aan de borst liggen.
    Als we hem een flesje geven van 100 ml drinkt hij er gauw 70ml van en dat na een hele avond bij mij al drinken. Kan het niet zo zijn dat hij tijdens dat clusteren er niet genoeg uit krijgt? Als hij voldaan zou zijn of alleen maar willen kroelen zou hij dat flesje toch niet opdrinken?
    's nachts gaat hij gelijk na de voeding slapen en laat hij er ong 3 uur tussen, overdag clustert hij minder omdat we dan vaak op pad zijn en valt hij in de wagen in slaap, vandaag bleven we thuis en wil hij weer continue aan de borst.
    Moet ik hier aan blijven toegeven? Verwen ik hem niet?
    Kan het kwaad om hem een flesje te geven? (ivm overvoeden)

hij plast en poept goed (oranje) en wat hij weegt weten we woensdag maar heb het idee dat hij wel goed groeit.
    De speen of een pink wil hij niet en het lijkt ook niet echt op krampjes.

Op zich vind ik het niet erg dat hij zoveel drinkt maar we hebben nog een dochter van 21 mnd en m'n vriend gaat volgende week weer werken dus ik zou niet weten hoe ik dit alleen vol moet houden.

Bedankt voor de hulp alvast.

2. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Nog vergeten te zeggen dat hij tijdens het clusteren vaak onrustig is; z'n hoofd naar achteren duwen met de tepel nog in z'n mond, vaak loslaten maar dan gelijk weer zoeken en soms ook dreinen tijdens het drinken

3. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Ja dit is wel lastig.
    Je moet eerst weten of hij veel gegroeid is. Ik denk als ik je zo hoor dat dat het geval is. Dan zou ik het toch meer gooien op onrustige darmen wat zich vooral manifesteert in de avonduren en een daarmee gepaard gaande zuigbehoefte.
    Natuurlijk is het prima om aan zijn behoefte te voldoen en hem op vraag te blijven voeden, maar de hele avond achter elkaar lijkt me op den duur niet op te brengen.

Misschien kun je hem overhalen om op de fopspeen te gaan zuigen in de avonduren. Baby's vinden het daarbij heel prettig om in een lekker 'nestje' te liggen (denk bijvoorbeeld aan een borstvoedingskussen als unox-worst) Bedenk dan wel dat je het zicht op hem moet houden. Of misschien wil hij bij jou of je partner op de buik liggen, maar wel op een speen leert zuigen.

Misschien heb je gewoon een kind die een wat onrustig karaktertje heeft, die zich nog slecht alleen kan redden en veel veiligheid en lichaamscontact nodig heeft.
    Misschien is een draagbuidel of draagdoek een idee? Sommige baby's doen het daar heel goed op.
    Het zal zoeken zijn naar wat dit kindje van je nodig heeft. Het kan best zijn dat hij heel andere dingen vraagt dan je dochtertje destijds.
    Een best lastige en vermoeiende zoektocht.

Mocht de groei matig of krap zijn dan zou ik het eerder gooien op te weinig melkproductie en een paar regeldagen inlassen: veel voeden en kolven tot je voelt dat je productie toenneemt.

groet
    Linda

Deel Deze Pagina