Al een behoorlijke tijd heb ik last van het vasthouden van vocht, maar het slaat nu toch echt alles. Ik kan mijn benen niet eens meer buigen, omdat mijn knieholtens net als de rest van mijn benen gevuld zijn met vocht. Het begon bij mijn voeten en enkels (een nijlpaard is er niets bij hoor), maar het vocht is nu tot aan mijn liezen gestegen. Echt ik kan mij niet lekker bewegen. Uiteindelijk ben ik helemaal watertonnetje rond, dus het zit overal. Dus ook het gezicht en mijn kin enzo. Het lijkt wel alsof ik obesitas heb. Nu heb ik dat al verschillende malen laten weten en laten zien aan mijn gynaecologe, maar zij zegt dat er niets anders op zit dan wachten totdat de bevalling is geweest. Ik kan er gewoon niets anders aan doen. Natuurlijk hou ik rekening met het niet te zout eten; slaap met een kussen onder mijn voeten; zit met mijn benen omhoog als ik zit; sta niet te lang; drink genoeg etc etc etc Toch helpt niets. Ik vraag mij wel af, dat als ik straks moet bevallen of ik dan wel een goede houding aan kan nemen, omdat ik mijn benen niet kan buigen enzo. Naast deze last heb ik al veel last van bekkeninstabililteit, dus alle samen is echt niet leuk meer. Laat het kindje maar komen, BUT deze heeft nog geen zin om te komen helaas. Ik tel de dagen af. Hebben mensen nog meer tips, ervaringen of zegt iemand dat de gyn mij wel MOET helpen? Ik wil het graag weten.
Ik herken het verhaal, had ik ook bij mijn vorige zwangerschap, vooral laatste weken. Ik was wel 3 weken eerder dan mijn uitgerekende datum bevallen, maar toch ook heel veel vocht vastgehouden, wat was dat moeilijk. Mij werd aangeraden door artsen om veel eiwit te eten, en dat is nou net iets wat ik vreselijk vind! Na bevalling word je weer langzamerhand de oude..........
Voetzonereflextherapie helpt! Het klinkt maf, maar ik heb het vorige week gehad en was 1.5 kilo afgevallen afgelopen week... puur vocht. En het hielp nog iets tegen de pijn ook (zit al 23 weken met rug- en bekkenklachten thuis en ik wou dat iemand mij dit eerder had verteld!)
De tips die hiervoor staan heb ik ook allemaal geprobeerd toen ik zwanger was van de eerste (behalve de voetreflextherapie; had ik dat maar eerder geweten ). Het hielp allemaal wel een beetje, maar ik was er pas vanaf toen Hugo geboren was. Toen ik de volgende ochtend wakker werd, had ik opeens weer enkels! Heel veel sterkte! Het kan nooit lang meer duren moet je maar denken....
Dat had ik ook, ik zag er uit als een Albert Heijn hamster. Nou, ik kreeg dezelfde dingen te horen als jij, niets aan te doen, weinig zout etc. Er was ook gewoon weinig aan te doen, maar na de bevalling was al dat vocht binnen een paar dagen weg, de kraamhulp zei elke ochtend als ze kwam dat ik er weer anders uit zag. Mijn dochtertje werd 4 dagen voor de uitgerekende datum geboren.
Ik heb in mijn zwangerschap ook enorm veel vocht vast gehouden. Ik moest 3 liter water op een dag drinken. En idd bleekselderij. Voor de rest kun je idd weinig doen tegen al dat vocht. Ja blijven bewegen, maar aangezien jij ook bi hebt is dat waarschijnlijk ook moeilijk. Mijn bevalling is nu 8 week geleden en ik zit al weer op mijn oude gewicht. Al dat vocht was er vrij snel af. Na 2 weken kon ik mijn laarzen weer aan. daarvoor vreselijk lelijke slippers.
Hier begint het rond de 18-19 weken al... vorige keer ook al niet swat helpt alleen moet ik nog dik 20 weken , brandnetel thee dronk ik vorige keer, voeteneind omhoog maar uiteindelijk kwam het gewoon neer op (pijnlijk) wachten je bent er bijna meissie!
Bij mij kwam het met week 18 en het wordt erger en erger..... Gatsie mijn handen en armen zitten ook al helemaal vol!
Dank jullie wel voor het meedenken. Dat werkt toch wel een beetje mee hoor. Je staat eigenlijk een beetje met je rug tegen de muur. Naast de tips, is geduld hebben dus ook nog steeds een zeer belangrijke. We houden vol! Dank en succes allemaal