Wanhopig door teruglopende productie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Vlinder94, 8 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder94

Vlinder94 Lid

30 mei 2018
    39
    25
    18
    Vrouw
    Hi dames,

7 weken geleden ben ik bevallen van mijn eerste kindje. Net na de bevalling heb ik nog een goed gesprek gehad met een verpleegkundige en daarin toch besloten de borstvoeding een kans te geven.
    De eerste 48 uur van de 3 dagen opname is vrij weinig moeite gedaan om aan te leggen ivm misselijkheid na de geboorte bij de baby. Ik heb pas de mogelijkheid tot kolven gekregen na 2,5 dag, waar ik achter kwam is dat de sterkte van de kolf te zwak was waardoor de productie niet snel genoeg op gang kwam. Ook zei de verloskundige dat het zo kon zijn dat door de zwangerschapsvergiftiging die ik tijdens opname (ivm inleiding) en de 3 antibiotica kuren na mijn bevalling kreeg ook impact had op het vertraagd opgang komen van de productie. Nadat we thuisgekomen zijn heb ik meteen een kolf gehuurd en ben ik goed aan de slag gegaan, echter altijd beetje achter de feiten aan blijven lopen. Maar over algemeen was ik toch best tevreden en kon ik om en om voeden (1 fles kv en erna 1 fles bv). Wij moesten ivm slecht aanhappen (dronk eigenlijk te kort aan de borst) namelijk wel bijvoeden. Net op het moment dat het verder toenam kwam de menstruatie op en kelderde mijn productie. Met lactatiekundige opnieuw gekeken en tips gekregen. Maar wederom merk ik enorm wisselende productie.

Nu leg ik elke voeding aan of kolf ik de voeding af. Tussen twee voedingen in kolf ik ook nog 10 min op haar advies. Ik moest proberen 2 tot 2,5 liter per dag te drinken, dit schiet er soms een beetje bij in sinds mijn partner dit werkt, maar 1,5 liter red ik minimaal per dag. Al denk ik dat 2 liter ik ook wel aan kom de laatste 1,5 week weer. Ik ben enorm bang dat ik mijn productie niet kan ophogen. Dit maakt me ook enorm verdrietig en dit helpt ook niet erg mee. Ik ben nog zo gemotiveerd om te proberen, maar mijn omgeving probeert me hier vanaf te praten.
    Zijn er dingen die ik nog kan proberen om wat aan de productie te doen die werken? Domperidon vragen? Of bijv de boezemvriendjes? Of moet ik het echt opgeven? :(
    Hoop dat iemand met bruikbare tips me een beetje op weg kan helpen

2. Mirte94

Mirte94 Niet meer actief

Ach, wat een strijd kan dat geven he? Je bent goed bezig mama!
    Ik heb niet veel advies, maar havermout en cashewnoten schijnen te helpen. Boezemvriendjes zelf geen ervaring mee maar positieve geluiden over gehoord.
    Jezelf aanwennen om tijdens elke voeding en kolfbeurt 2 glazen water te drinken kan helpen om meer vocht binnen te krijgen.
    En zoveel mogelijk aanleggen en wellicht wat langer kolven? Ik kolfde zeker 25 minuten.
    Sterkte!

3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Maar dit kan ook gewoon normaal zijn hé. Ik merkte het altijd aan de baby’s als menstruatie er weer aan kwam, dan had ik 1 a 2 dagen een onverzadigbaar kind (alle keren vlug ongesteld, binnen 3 maanden).

Met zwangerschapsvergiftiging geen ervaring. Wel met laat op gang komende productie. Waarbij we bij de 1e dachten dat het aan de keizersnee lag weet ik nu dat het gewoon bij mij hoort. Maakte totaal geen verschil hoe ee bevalling begon en verliep: bij alle 5 moest ik gaan kolven om het op gang te krijgen. Maar uiteindelijk liep het dan wel goed, tot ik bijna ongesteld werd, dan was ik weer even een paar stappen terug en zodra het door was gebroken was het weer op peil.

Kom je nog wel aan je rust toe dan? Rust is ook belangrijk. Klinkt mij alsof je dag alleen bestaat uit voeden/voeding produceren. Maar ik had telkens langdrinkers, kwartier was niks terwijl de buurvrouw bijvoorbeeld in 10 minuten tijd beide baby's gevoed had ;) ik zat eerder een halfuur...
    En voed je op schema of op verzoek?

Probeer ook echt op tijd en genoeg te eten en te drinken.

4. wiedeltje

wiedeltje Fanatiek lid

2 apr 2012
    1.493
    1.846
    113
    Herkenbaar wat toch3 zegt.
    Geen ervaring met productie niet op gang komen. Maar wel met productiedips.

Waarom denk je dat je baby niet genoeg krijgt?
    Groeit hij/zij niet? Soms is kort drinken niet perse slecht en krijgt het dan toch genoeg binnen, of komt hij/zij dan snel weer?

Kv is echt anders als bv. Kv vult meer, is lastiger te verteren. Wat dat betreft kan je baby er anders op reageren en kan het lijken alsof het met bv niet genoeg binnenkrijgt.

Of meet je het af aan de hoeveelheid die je kolft?
    Een baby krijgt meestal meer uit je borst binnen als jij afgekolft krijgt. En misschien ben je, net als ik, iemand die lastig met kolven bv eruit krijgt. Ikzelf heb meestal een half uur nodig om genoeg gekolfd te krijgen. Het beste gaat het bij mij nog handmatig ipv met een kolf..

Misschien helpt het om te wisselvoeden? Dan leg je je baby aan, en als het stopt met drinken (na 5 minuten bij jou?) leg je aan aan de andere borst. En dan na die 5 minuten weer aan de andere. Tot je baby genoeg heeft gehad. Je kunt dat bijv. een half uur doen.

Productiedips is verder de enige oplossing: aanleggen, aanleggen, aanleggen.

5. Nylla

Nylla Fanatiek lid

20 mrt 2022
    1.403
    1.255
    113
    Vrouw
    Hier iemand die de productie aanvankelijk moeilijk op gang kreeg, maar door de goede adviezen van de lactatiekundige is dat uiteindelijk helemaal goed gekomen en heb ik volledige bv kunnen geven. Idd; wisselvoeden en zoveel mogelijk aanleggen. Daarnaast heb ik toen ook Oxytocine neusspray voorgeschreven gekregen en ben ik ook op haar advies gestart met Fenegriek capsules. Aangezien ik meerdere dingen geprobeerd heb, weet ik niet wat er uiteindelijk echt gewerkt heeft, of misschien was het wel een combinatie van. Misschien kun je met je lactatiekundige bespreken of dit het proberen waard is?
    Ik wens je in ieder geval heel veel succes en sterkte, want ik weet heel goed wat een pittige uitdaging bv in het begin kan zijn! Je doet het al zo goed he met alles wat je probeert! :thumup:

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het nu?

7. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Hier ook pas na 3 dagen mijn zoontje aangelegd, buikgriep gehad, stuk of 7 borstontstekingen, te korte tongriem..
    Wat hier hielp was bij elke kik aanleggen en dit https://dalalounatuurlijk.nl/product/superfood-voor-borstvoeding-kraamtijd/

ik deed het door mijn yoghurt en na 2 dagen merkte ik dat mijn productie echt fors toenam. Inmiddels drinkt mijn zoontje nog een paar keer per dag en nacht dus hebben we het niet meer nodig maar het was hier echt een lifesaver.

Deel Deze Pagina