Ik let ook erg op wat ze eet en drinkt. Zelf ben ik wel opgevoed met potjes en flesvoeding, maar mijn moeder staat totaal achter me. 's Avonds altijd vers, alleen tot een jaar geen vis, vlees of kip. Ik moet nog even uitzoeken wanneer ik een eitje mag geven. Fruit geef ik niet altijd vers, een potje wil ik echt nog wel eens geven, maar die potjes zijn ook lekker. Groentepotjes vind ik niet te vreten. Één keer heb ik haar een lepeltje worteltjes gegeven uit een potje, ze spuugde het gelijk weer uit. Ze drinkt alleen maar melk, een een paar minidruppels water. Omdat ze overdag (tussen het opstaan en haar mm-flesje na het avondbadje) niets drinkt (niet bij mij en ook niet bij anderen), krijgt ze dus wel altijd water, maar ze wil het niet. Tsja, wat dan? Ik had dus van de week diksap gekocht, maar ook daar drinkt ze niet van, dus ik denk dat we het nou zelf maar gaan opdrinken. Als tussendoortje een stukje droog brood of een rijstwafeltje, misschien één keer in de twee weken een half Bambix-koekje. De pap (om er 's morgens toch nog iets aan melk in te krijgen) maak ik van mm. Het laatste flesje (als ik ga slapen) is wel een Pyjama-papje. Hierop slaapt ze iets beter. Ik vind het niet prettig dit te 'moeten' geven, maar voor haar is het goed dat ze in ieder geval 's nachts redelijk slaapt, omdat ze dit overdag slechts een half uurtje doet (en dit al sinds de geboorte). Op haar boterham als lunch slechts een klein beetje roomboter. Eergisteren heb ik besloten er heel af en toe een beetje biologische jam op te doen (dat ze gisteren de halve pot ervan heeft opgegeten, da's een ander verhaal; zie Baby en Dreumes ). Ik vind het belangrijk dat ze smaken leert kennen en niet alles door elkaar. Ook dat ze groentes eet. Ik ben zelf een moeilijke groente-eter. Vind maar weinig groentes lekker!
je zou ervoor kunnen kiezen om even bij de apotheek een blik fantomalt te halen. Dit is een smaakloos poeder dat je dus door alle vloeistoffen kunt doen en die wat extra calorieën toevoegt aan de melk. Per schepje meende ik 30 calorieën extra. Ik heb dit ook een tijdje gebruikt voor Kylian omdat hij ook de nacht niet meer door kwam op zijn gewone melk en ik wel kon blijven scheppen in de rijstebloem. Tja en ga ik bewust met eten om, hmmmm ja ik denk het wel alleen misschien met een andere insteek. Ik ben dik en ik wil niet dat mijn zoon dik wordt. Maar dingen ontzeggen is in mijn ogen niet de oplossing. Dit deed mijn moeder ook met als gevolg dat als ik ergens toegang toe had ik geen rem had, want thuis kreeg ik het niet dus moest ik op de verjaardag zoveel mogelijk naar binnen zien te bunkeren. Dus hier zijn er wel snoepjes in huis (pas sinds kort hoor) soms nemen we er eentje (heel soms 2). Kylian vraagt er ook wel eens om (noepje erbij) als hij een glas drinken krijgt en dan mag hij er ook gewoon 1. Dat het werkt zie ik op verjaardagen, dan willen ze nog wel eens een schatkistje krijgen. Na 2 van die snoepjes houd hij het voor gezien en geeft hij de rest gewoon weg Heel af en toe krijgt hij voor het slapen gaan nog een paar chipjes (vaak op een zaterdag). Maar hij heeft liever een beker yoghurt Hij eet gewoon met de pot mee (al vanaf 6 maanden), we eten vaak vlees/vis, aardappelen en groente juist omdat hij hierin het beste eet. Hij is dol op onze kippen en weet heel goed dat hier de eieren vandaan komen en tot onze grote verbazing hebben we al wat frambozen van onze struiken kunnen plukken (terwijl die er net 2 maanden staan). Hij is alleen een hele slechte fruit eter, tot nu toe eet hij alleen manderijnen en druiven en frambozen. De rest wil hij niet , maar goed we blijven stug aanbieden en hopen dat het ooit veranderd. Groetjes Anita
Hartelijk dank voor de tip, Pluk. Als de papjes hier op zijn (over een dag of 10, de AH had laatst een fijne aanbieding; 25 procent korting) ga ik het waarschijnlijk wel proberen!
ik let op wat de kids krijgen maar ben zelf niet zo dat ik doordat ik niet wil dat ze ongezonde dingen binnen krijgen middelen als fantomalt in huis ga halen om te zorgen dat ze toch extra calorieën toevoegt krijgen aan de melk omdat ik ze dat op andere vlakken ontzeg. geef je kind gewoon gezonde voeding, en af en toe zoals je dat zelf als ouder ook doet een keertje zondigen. ze doen het later toch wel ik ben zo van als je ze er nu al bekend mee maakt hoeven ze later niet de schade in te halen omdat ze het vroegen niet kregen lees niet mochten. ik heb geen problemen als ik op verjaardagsvisite ga want mijn kids hoeven eigenlijk nooit wat, zeggen altijd nee als ze gevraagd wordt of ze iets willen, terwijl ik de andere kant ook heb meegemaakt dat zij die nooit iets lekkers of iets zoets of normaals kregen hoe je het ook noemt zich dan ineens gaan volproppen. jij flippye ergert je aan mensen(ouders zoals ik) die hun kleine voor hun 1e verjaardag bekent maken met de zoete lekkere dingen waarmee je de rest van je leven geconfronteerd wordt. jij doet het niet, ik doe het wel, prima toch, als jouw kind bij mijn kind op verjaardagsvisite is, zou ik het inderdaad ook wel zielig vinden denk ik als zij of hij niets zou mogen, maar daarentegen ben jij degene die dat bepaalt ik geef altijd aan wat we gaan doen, eten, drinken, en of er dingen zijn die er niet gegeten of gedronken mogen worden zodat jijzelf de keuze hebt. niet iedereen is gelijk, ik zou jou niet veroordelen, maar vanuit mijn achtergrond hoe ik ben opgevoed en hoe mijn kinderen opgevoed worden zou ik het wel weer zielig vinden.dat komt gewoon doordat je op verschillende manieren je kind opvoed enje niet kan zeggen dat ik het niet goed doe, of jij het niet goed doet, ieder doet het goed op zijn eigen manier, ik op de mijne, jij op de jouwe.
Fantomalt is gewoon los verkrijg baar en een vervanger voor de rijstebloem als die niet meer genoeg blijkt te zijn. Ik ben wel benieuwd wat jij voor een tip hebt om je kindje 's nachts niet van de honger wakker te laten worden. Ik zie het verschil niet tussen het geven van een pyamapapje met alle extra toevoegingen en het zelf toevoegen van Fantomalt aan een flesje melk. Groetjes Anita
En daar gaat het tenslotte om , een ouder moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt. Of dat nu een pyamapapje of een flesje melk met fantomalt is (trouwens op de lange duur ook nog goedkoper ) Kylian kreeg ook wel pyamapapjes, b.v als hij een keertje uit logeren ging of wanneer opa en oma op hem kwamen passen. Dan hadden die geen heisa met het afmeten van de schepjes poedermelk en de fantomalt. Groetjes Anita
@mamatje24 ik ben wel met je eens dat ik het niet helemaal kan ontzeggen en dat ga ik ook niet doen. Dat is mijn bedoeling niet. Dat kan ook niet want ouders die het maar klakkeloos aan hun kinderen geven winnen toch van die andere.Die zijn in meerderheid. Laatst was mijn zoontje jarig en heb i.p.v. sapjes vol toegevoegde suiker andere soort gehaald. En wat meer gezonde dingen! Echt geen chips. Een beetje snoep voor oudere kinderen. Zo kan het toch ook!Maar niemand doet dat want dat andere is toch veel makkelijker?! Hoef je er niet aan te denken wat er in zit? Mij gaat het om dat het te vroeg geintroduceerd wordt! Wat weet een kind van 1 of eerder? Of hij appel of chips krijgt. Ik zou niet weten waarom ik hem dan zoo vroeg al bekend mee moet maken? Ik ben ook niet 100% strikt. Ik geef ook weleens pyjamapap. Ik gebruik geen middelen als fantomalt, geef ook wel een koekje waar suiker in zit.Suiker is zelfs in kinderkoekje zoals nijntje aan toegevoegd. Je kan er niet aan ontsnappen. Vanuit mijn achtergrond is ons ook nooit iets ontzegd. Ik wil mijn kind nu hij nog niet zoveel van snapt toch eerst gezond eten aanleren. Dat andere komt toch wel aan de beurt, daar kunnen we niet aan ontsnappen?! We leven in een wereld vol overgewicht en gevolgen daarvan. Een kind ongezond aanleren is veel te gemakkelijk maar gezond? Ik zie het regelmatig om heen. Dan willen ze snoep en geen normaal avondeten. Ik erger me aan die mensen juist omdat ze mij scheef aankijken vanwege mijn opvattingen.
ik denk dat ik ook redelijk bewust bezig ben met het eten van alyssa. het meeste maak ik zelf. heel af en toe krijgt ze een potje als ik bv vergeten ben iets uit de vriezer te halen of ik het verkeerde eruit heb gehaald. ik merk aan alyssa dat fruit en groente uit potjes te dun is voor haar om te eten omdat als ik het zelf maak het niet vloeibaar is. snoep ed wil ik zo lang mogelijk uitstellen en zeker voor dr eerste verjaardag wil ik niet dat ze suiker krijgt. en wat ik net las over de mc donalds voordat je kindje een jaar is. belachelijk! die patat is daar super zout, dat geef je toch niet aan een baby! wat drinken betreft: alyssa krijgt alleen melk en water en soms een beetje groene thee. diksap ed lust ze niet. water gaat ze nu steeds beter drinken, maar melk is echt favoriet. alyssa is nu 6maanden en ik mag dus beginnen met toetjes enzo. kheb geen idee hoe ik het ga doen, maar danoontje krijgt ze niet. ik denk dat ze van mij gewone kwark krijgt met fruit erdoor. liefs doris
Het spijt me dames maar ik voel me op 1 of andere manier toch een beetje 'aangevallen' over het feit dat ik wel Fantomalt heb gebruikt. Daarom even het hele verhaal. Kylian was een echte hongerlap het eerste jaar, met als gevolg dat hij met 5 maanden het al niet meer trok op flessen met 6 scheppen rijstebloem. Het nadeel van rijstebloem is dat dit stoppend werkt en dus had Kylian hier ook last van. Na overleg met de arts van het cb over gestapt op fantomalt en het probleem was over. Fantomalt is gewoon in de vrije verkoop verkrijgbaar en wordt vaak gebruikt bij oudere mensen die om 1 of andere reden niet meer voldoende voeding tot zich kunnen nemen. Ik weet niet hoe jullie het hadden gedaan, een kleintje van 5 maanden mag immers nog geen pap (ivm. gluten) en hij kreeg dan al wel bijvoeding in de vorm van groente en fruit maar niet in die hoeveel heid dat het een fles kon vervangen. Groetjes anita
@pluk: met 5 maanden kwam mijn zoontje nog (meerdere) keren per nacht. Ik gaf dan gewoon de borst. En hij komt nu nog steeds wel een 's nachts van de honger, nog steeds gewoon borst.
Pluk wij gebruikten vroeger altijd molenaarskindermeel en tegenwoordig nutrix rijstebloem. en als je kindje honger heeft, heeft hij honger dan zou je daar in principe gewoon aan toe moeten geven, ze slapen door wanneer ze daaraan toe zijn, en soms kan het inderdaad helpen door ze iets geven wat meer verzadigd natuurlijk. als ze wat ouder zijn is het gebruik van rijstebloem zeker niet verkeerd of in andere gevallen fantomalt (wist niet dat dat zo ongeveer hetzelfde was moet ik bekennen) maar bij de jongere kinderen zou ik gewoon afwachten tot ze er zelf aan toe zijn en hebben ze snachts honger daar dan gewoon aan toe geven, dus een tip om te zorgen dat ze niet wakker worden? behalve het geven van nutrix (of fantomalt) heb ik niet. ik begreep dat men fantomalt gebruikte omdat men niet wilde dat de kinderen suikers e.d. binnen kregen maar op deze manier toch callorieën dus dat heb ik dan verkeerd begrepen. vandaar dat ik schreef dat ik geen dingen als fantomalt zou gebruiken omdat ik niet zo ben dat mijn kind voor het 1e jaar geen suiker zou mogen hebben want daar zijn wij niet moeilijk in en dat komt ongetwijfeld door de manier waarop wij opgevoed zijn en waarop ik mijn andere kinderen heb opgevoed. bij ons in de familie (en omgeving) geen last van overgewicht, grote snoepkonten weet ik veel wat, die vinden (gelukkig) een stuk komkommer met aromat e.d. lekkerder dus tja wat dat betreft geen problemen. maar ieder daar gewoon zijn eigen ding in natuurlijk.
Het normale, dagelijkse patroon is hier zeker erg gezond. Verse groente en fruit, sterk verdund diksap, pure yoghurt en zo veel als verkrijgbaar biologisch. Maar als er wat bijzonders is, krijgt Jarissa sinds haar verjaardag ook gewoon lekker. Zo is ze gek op ijs. Vooral softijs. En ja, daar zit vanalles ongezonds in. En toch krijgt ze dan lekker een ijsje. Ze smult er heerlijk van. Ik vind het zelf belangrijk om er bewust mee bezig te zijn. Maar bewust is in mijn ogen wat anders dan alleen maar zonder suiker/zout/vet/snoep noem maar op. Ik kies bewust wanneer wel en wanneer niet. Ik vind het ook niet nodig dat mijn kinderen alleen maar gezond eten terwijl ik rustig snoep en ongezonde dingen eet. Bij bewust eten voor je kinderen hoort voor mij ook dat je zelf bewust eet. Dus ook ik eet normaal heel gezond met af en toe wat lekkers.
Toevoeging: Jarissa lust ook alles (behalve witlof) en is vooral gek op fruit. Gewoon een genot om haar te zien eten! En af en toe suiker of vet blijf ik prima vinden. Kinderen groeien hard en hebben dus brandstof nodig om te groeien. En dat halen ze uit suiker en vet. En dat geef ik dan ook graag maar het liefst zo gezond mogelijk. Suiker krijgt ze b.v. binnen via vers fruit of diksap. En vet uit de margarine op de boterham, de (gezonde) vetten uit de groeimelk en yoghurt.
Ik vind dat ik redelijk bewust bezig ben met de voeding van Mike. Tot 6 maanden heeft hij enkel bv gekregen. Daarna ben ik rustig begonnen met groente en later fruit en broodkorstje. Nu eet hij 's-morgens een halve boterham en tussendoor krijgt hij een rijstewafeltje, soepstengel of heel af en toe een halve liga. Verder krijgt hij sinds kort ook af en toe een beetje yoghurt. 's-avonds eet hij een warme maaltijd. Hij drink bv en tussendoor soms water, kabouterthee en heel soms water met een beetje diksap. Op het kdv krijgt hij vers gemaakt fruit en tussendoor geven ze alleen rijstewafels aan zulke kleintjes. Ze vragen ouders ook geen zoetigheid uit te delen met verjaardagen, dat vind ik wel een fijn idee. Ook zijn ze daar erg positief over het feit dat Mike nog bv krijgt. 's-Avonds krijgen ze daar wel potjes, dat heeft hij nu een paar keer gegeten (is er niet zo vaak zo laat nog). Ik heb nu ook paar keer zelf gemaakt eten meegegeven en ze vertelden dat hij daar veel beter van eet. Ik heb besloten dit voortaan maar mee te geven, vind het eigenlijk wel prettig als ik weet wat hij eet en een kleine moeite. Een collega van mij was trouwens erg verbaasd dat Mike met 5 maanden alleen bv kreeg. Haar kindje at namelijk al ijs, garnalen, chocolade etc terwijl die ongeveer even oud was Mike is nu nog maar 8 maanden, maar ben wel van plan om dit door te zetten. Het is net wat ze gewend zijn. De dochter van een vriendin vraagt om een appeltje als ze trek heeft ipv chips wat heel veel kinderen doen. Maar als hij ouder is zal hij heus af en toe iets te snoepen krijgen. Hou ik zelf ook wel van, maar het eerste jaar zeker nog niet.
Jarissa eet 2 x per week ook 's avonds op het KDV. Gelukkig koken ze daar voor dreumessen vanaf 1 jaar vers. Heerlijk toch?
Kijk daarin zit het verschil, ik gaf flesvoeding (friso comfort waar trouwens ook al johannesbroodpitmeel verwerkt zit) dus als ik dan een fles extra zou geven dan zou ik hem dus overvoeden, ze mogen namelijk maar een max aan flesvoeding hebben. Tja en dat doorslapen deed hij al na een paar weken (en dan bedoel ik van een uurtje of 23.30 tot een uurtje of 5) Maar wat betreft het eten is het gewoon een rare vent, zo wilde hij met 9 maanden zijn poedermelk niet meer, na een week slecht eten toch maar contact opgenomen met het cb en in overleg met hun overgestapt naar gewone melk (met vit D). Hij vind een patatje een keertje wel lekker maar wordt helemaal wild als er bonen op het menu staan (net als papa een bonen gek) Hij vind eigenlijk alleen de yoghurtgum snoepjes van de Katja echt lekker (zonder kleur en smaak stoffen trouwens) de rest kan hem niets schelen. Hij wil alleen fruit eten waar hij geen natte handen van krijgt zoals manderijnen en druiven. Hij lust geen ijs (mama blij ) En eet het liefst eerst zijn vlees, daarna zijn toetje en dan zijn aardappels en zijn groente Inmiddels is de jonge man alweer 2 (ooooh wat gaat dat snel) en doet het goed. Groetjes Anita
He wat leuk ik zie dit topic nu pas! Wij hebben ons zoontje nooit anders gegeven dan borstvoeding en 100% biologisch eten en drinken. Wel af en toe een biologisch kinderbiscuitje e.d. maar dat lust hij toch niet erg. Hij verlangt er helemaal niet naar. Geef hem maar een bruine boterham! Ook lust hij helemaal geen sausjes en dergelijke. Alleen puur voedsel zoals wortletjes en aardappeltjes. Jong geleerd is jong al gedaan! Hij eet gezonder dan ons! Met de verjaardag heeft hij wel taart gehad, maar ook dat was lang zo lekker niet als brood!
ik vraag me af wat jullie op de boterham smeren. ik lees vaak dat moeders appelstroopt of jam erop doen. dat staat toch stijf van de suiker? of zie ik dat verkeerd. smeerkaas is heel zout en ik wil het liefste nog even wachten met vlees. wat blijft er dan over? liefs doris
Jam zijn toegevoegde suikers, appelstroop is de natuurlijk suikers uit de appel. Het is eigenlijk appelsap wat is ingekookt. Wat ik op brood doe: tartex (is er wel in 10 smaken), boter, philedelphia, jonge kaas, geitenkaas, vegetarische smeerworst of ander vegetarische "vlees", ei, hazelnootpasta van de biowinkel (dat is alleen hazelnoten), pindakaas (als je kindje ouder dan 1 jaar is en geen allergie heeft), bio winkel heeft sowieso veel verantwoorde dingen vind ik altijd.