Ik heb tijdens mijn zwangerschap gedachtvan ik zie wel Maar inmiddels wil ik dus hebbend at ze redelijk gezond eet Er is bij mijn schoonfamilie geen optieom af te spreken want ze doen het stiekem Stom voorbeeld: Mijn hond, mag absoluut niets anders dan zijn brokken en droog brood, dit ivm over geven. Ik nam hem mee toen we gingen bbq-en vorig jaar. Hij heeft stiekem gemarineerde kippenpoten gekregen, en worstjes, frikandellen en frite. Ik wist dit niet, mijn vriend ook niet. De volgende dag kwam natuurlijk alles eruit. Ik dus kwaad min schoonmoeder opgebeld want ze WEET heel goed dat hij het niet mag. Ja zegt ze: maar hij keek zo zielig! En dit gebeurt ook met de kindjes
@Verena, zo'n schoonfamilie heb ik ook, een keer hadden ze onze hond gewoon Tucjes enzo stiekem gegeven, grrrr! Fijn hoor, het beestje had het aan haar nieren en gevoelige darmen. Maar goed, ik dwaal af . Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar ik denk dat ik er een beetje tussenin zit. Mijn dochtertje eet genoeg fruit en groenten, bijna altijd bruin brood, ik koop regelmatig biologische groenten en vlees. Haar yoghurt eet ze puur (kreeg laatst weer zo'n opmerking van 'huh, eet ze dat zo, moet er geen suiker door?) ze krijgt geen chipsjes etc. Alleen krijgt ze dagelijks wel een Nijntje koekje of een Liga en een bekertje Diksap of Roosvicee. Als we een ijsje eten, krijgt ze ook een paar hapjes of een paar likjes enz. Tja, ik eet zelf ook niet alleen maar gezond, geniet toch meer van pepernoten dan dat ik op een wortel kauw. Zolang het met mate is, lijkt het me allemaal prima zo.
Inderdaad, gaatjes kunnen door snoepen ontstaan, hoeft niet altijd. De tandarts vertelde laatst ook nog dat hij kan duidelijk merken dat de laatste jaren Fluortabletjes bij kinderen op de CB's niet meer worden gepromoot. Helaas komt het regelmatig voor dat hij weer bij peuters mag boren. Die hele generatie daarvoor had stukken betere tanden. Dat kleine beetje fluor in tandpasta helpt niet genoeg. Dus ik heb laatst gelijk zo'n potje in huis gehaald voor haar.
Het is leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die wat bewuster met hun eten omgaan vooral voor hun kindjes. En natuurlijk is het geen zonde om soms wat ongezonds te eten als hij maar genoeg gezonds binnenkrijgt. Wij gaan voor onszelf ook steeds meer bewuster met eten om. Ik kook zoveel mogelijk met verse of soms diepvries ingredienten. We zouden ook meer biologisch willen eten maar ik moet toegeven dat het ontzettend duur is. Ben net op de biologische markt geweest in R'dam en ik schrok van die prijzen! Dus toch maar voornamelijk fruit voor de kleine gekocht! Ik hou het toch maar bij biologische producten van AH.
@DaphneenEstelle: Je vraagt er zelf om Die smeerkaas/worst is niet zo gezond. Op www.borstvoeding.com kun je het uitgebreid terug vinden en ook het voedingscentrum zegt dat het beter is om niet te vaak te geven.
ik let zeker wel op wat ik geef, maar zit er denk ik ook tussenin. ik geef bruin brood met philadelphia, bio-jam, tartex of appelstroop. 1,5 fles melk, tussendoor stukjes fruit en verder rozijntjes, volkoren soepstengel (volgens mij bij de xenos vandaan), biscuitje, af en toe nijntje koekje. helaas lust mijn zoon geen water of thee, blijf het wel aanbieden, dus geef ik sterk verdunde diksap. yoghurt krijgt hij puur. geen patatjes, chipjes, snoepjes ed. helaas wel opmerkingen en vreemde blikken :S
A.s. zondag krijgt onze zoon voor het eerst iets heel slecht. Een stuk slagroom taart Ach, hij is maar 1 keer per jaar jarig
Ik ben wel denk ik bewust met voeding. Alles vers en als we bijv. iets eten wat zij nog niet mag zoals pittig of fastfood dan maak ik wat apart voor haar en sporadisch een potje. Ze krijgt geen smeerkaas of smeerworst. Wel paturain, appelstroop en pindakaas, sandwichspread. Pindakaas pas sinds 1 maand. Tussendoortjes is vaak gewoon fruit en zo nu en dan een liga. Ze drint alleen maar water en tijdens de lunch 1 beker sap maar heel klein beetje diksap. Anders is alleen maar water drinken ook saai. En 2 keer melk 's ochtends en voor het slapen. Als ze bij de opa's en oma's zijn ben ik nu minder streng maar ze vragen het wel eerst aan mij of mijn man of dat mag. 2-3 keer per week vlees of vis. 1 keer per week ei.
De goede mensen op Yale hebben het volgende bedacht om VoedingsBewust zijn wat te vergemakkelijken, de Overall Nutritional Quality Index (ONQI), waarbij voedingsmiddelen een cijfer van 1 tot en met 100 krijgen (100 is goed en 1 is slecht). Het is de bedoeling dat die nummers ook in de VS op verpakkingen gaan komen, zodat men in 1 oogopslag kan zien hoe een product scoort. Werkt volgens mij een stuk beter dan dat suffige 'Ik kies bewust'-logo. http://www.nu.nl/news/1811268/151/Kiwi% ... eding.html en (een gedeelte van) de index zelf: http://www.nuval.com/pages/WhatAreScores.aspx
Blijft nog wel de vraag wat dan gezond is en wat niet. Op fris met zoetstoffen staat bv het gezonde klavertje van AH. Maar ik vind zoetstoffen veel schadelijker dan suiker. En met mij ook een aantal wetenschappers ....
Ben ik met je eens. Het vreemde is ook dat ze dat logo geven op basis van zaken die er niet in zitten (suiker, vet), maar niet op basis van dingen die er wel in zitten (vitaminen, vezels). Ik heb wel eens ergens gelezen dat zoetstoffen de lekkere trek in de hand werken, omdat het wel invloed zou uitoefenen op het stijgen en dalen van je bloedsuikerspiegel. Over dat laatste zijn de meningen wel verdeeld, trouwens. Ik zou het mijn kinderen ook niet geven, in ieder geval.
ik ben best voedingsbewust mijn kinderen hebben altijd borstvoeding gehad tot minimaal 1 jaar daarna over gegaan op normale melk ze hebben nog nooit potjes voeding gehad, ik maak(te) alles vers en zelf we eten om 12 uur warm, mijn dochter komt dan uit school warm eten en gaat dan weer naar school toe meestal kip of rund en veel vis, altijd groente frisdrank en snoep zul je bij ons niet vinden wat mijn kinderen over het algemeen drinken is karnemelk, gewone melk, druivensap of granberrysap en karavan aanmaaklimonade ik heb altijd bruin brood en met beleg lusten ze graag vruchtenhagel ,maar ook normale hagelslag natuurlijk, maar dat moet ook kunnen, ook kaas en vlees lusten ze wel en natuurlijk zijn ze ook gek op fruit, mijn dochter krijgt op school haar fruithapje, hoewel ik ook wel eens tomaatjes of kokommer meegeef en mijn zoontje eet thuis dan wel fruit natuurlijk krijgen ze wel eens een lekkere koek of zo, het is geen strafkamp, maar over het algemeen leven ze naar mijn idee wel gezond, voor zover ik dat kan sturen. ik heb het geluk dat mijn kinderen van jongs af aan al goede eters zijn en ook wel alles lusten gisteren hadden we spruiten (iets waar ik zelf niet dol op ben!) maar de bordjes gingen zoals gewoonlijk leeg!
Hoi, even een vraagje tussendoor; ik dacht dat fluortabletjes niet meer te krijgen waren? Mijn moeder heeft het nl. een keer gevraagd bij de apotheek en die verkopen ze niet meer, het schijnt niet meer te 'mogen' want het is toch vergif bladiebladiebla en het zit genoeg in de tandpasta zeggen ze. Ik heb het zelf ook altijd gehad vroeger en ik zou het (met mate) toch wel aan mn zoontje willen geven aangezien het tanden poetsen nog voor geen meter gaat...
Hier vers fruit, verse groenten, halfvolle melk, volkoren brood en water. Soms sterk aangelengde diksap. Geen snoep, geen koek, geen chips, het kind is pas 1! Maar evengoed heel vaak een potje 's avonds. Wij eten altijd laat en ik ga onze kleine man onze pittige maaltijden niet voorzetten. Het is zoals met alles in het leven: schipperen en met de beste intenties handelen
fluor is inderdaad giftig het is wat ze noemen een stapelgif dat niet wordt afgebroken en in het lichaam blijft (stapelt) het is aangetoond dat de hoeveelheid fluor die je binnenkrijgt via tandpasta meer als voldoende is en de tabletjes zijn echt schadelijk voor de gezondheid! dat is ook de reden waarom peuters tandpasta krijgen met een aangepast fluor gehalte
Leuk topic! Ik heb niet het idee dat wij nou zo super bewust bezig zijn, maar in de praktijk sluiten onze gewoonten toch wel aardig aan bij de "bewuste-ouders". Hier ook geen snoep en zoetigheden. Mijn moeder werd boos toen ze hem geen likje slagroom mocht geven op haar verjaardag (hij was 8 maanden) en ik betrapte haar erop dat ze hem eiersalade zat te voeren toen hij 9 maanden was en vorige week wilde mijn vader hem smarties geven........ Ik moet daar echt niets van hebben! Heb gezegd dat ik dat dus echt niet wil. Zolang het niet nodig is, waarom zou je? Nu hij bijna 1 1/2 is krijgt hij zo af en wel een nibbit ofzo, maar dan gewoon 1 of 2 en geen bakken vol zoals anderen hem willen geven. Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat uit onderzoek blijkt dat al het eten wat 'verboden' is voor kinderen extra lekker wordt. Uit een test bleek dat kinderen gedroogde mango en rozijnen even lekker vonden. Rozijnen mochten ze de hele dag door eten, de mango alleen tussen 3 en 4. Al die kinderen helemaal wild van die mango. Die was veeeeeeeeeeeeeeel lekker. Maar dus alleen maar omdat het niet mocht! Ik ben wel bang dat ik van mijn kind door hem zoet te ontzeggen juist een ontzettende zoetekauw maak. Herkennen jullie dit?