ik heb t vroeger ook altijd gekregen en 2x per dag tanden gepoetst en toch gaatjes, dat zegt misschien meer over je lichaam en vatbaarheid voor gaatjes?
ik denk niet dat je een zoetekauw maakt maar dat dat er in zit of niet zo eet mijn dochter niet graag zoetigheid, ze heeft liever iets van fruit groente en zoute dingen zoals kaas, worst en dergelijke mijn zoontje heeft dezelfde (op)voeding gehad als zij en hij is veel doller op chocolade en zoete dingen het zit ook in de genen en gek genoeg als ik zo terug kijk at ik tijdens de zwangerschappen ook anders, zo at ik tijdens de zwangerschap van mijn dochter veel sla en fruit en bij mijn zoon veel vette dingen en zoetigheid (had ik meer zin in) misschien heeft dat er ook mee te maken?)
Ik denk dat het wel meevalt als je niet te panisch over snoepen doet. Je weet wel, alles met mate... Jelle kreeg eigenlijk nooit snoep, nu af en toe een spekje in de winkel. En met een verjaardag mag hij ook gewoon meesnoepen. Ikzelf vind het gewoon heel belangrijk dat ze vooral de eerste tijd leren wat "normaal" eten is. Hij is nog steeds razand op bananen en kiwi's, en hij vind rozijntjes ook goed. Komkommer is ook 1 van zijn favorieten. Jelle is trouwens toch meer van de hartige dingen als van het snoepgoed... (al waren de pepernootje van de week ook erg lekker...)
maar het probleem is vaak dat ik wel bewust ermee omga, (niet extreem maar wel bewsut) maar als mijn dochter bij een vriendinnetje speelt ze vaak de hele dag cola krijgt voorgezet, daar heb ik zelf echt een bloedhekel aan om dat soort rotzooi aan een kind te geven van 4 jaar) en dan ook de hele dag van die snoep lange jan en lollies en andere echt rommelsnoep die slecht is voor de tandjes. en als dat niet genoeg is dan wordt er dan ook nog in huis gerookt daar bij die mensen en heb ik echt de neiging om mijn kind daar niet naar toe te laten gaan, maar hoe leg je dat uit aan een kind van 4 dat met haar vriendin wil spelen? meestal komt ze bij ons spelen maar dan wil het kind niets drinken of eten ik heb immers geen cola en snoep in huis) de moeder van het kind heeft al vaker gezegd, dan komt ze toch bij mij spelen? maar hoe zeg ik haar op een beleefde manier dat ik dat helemaal niet wil?
Die test heb ik ook gezien en ze deden daar ook die test met 2 kindjes op een kinderfeestje. Bij het ene feestje kregen ze alleen gezonde dingen en was er een clown, springkussen en een hele drukke omgeving. Op het andere feestje kregen ze heel veel suiker en deden ze aan tafel spelletjes.De ouders wisten niet wanneer ze nu suiker hadden gehad en wanneer niet en moesten dus aan de hand van het gedrag van de kinderen zeggen wat ze hadden gehad. En laten ze het nu verkeerd hebben, daaruit bleek dus dat de omgeving meer invloed had op de kinderen dan de hoeveelheid suiker die ze (eenmalig) binnen kregen. Dus drukke omgeving = druk kind. Heel intressant. Maar of je je kind een zoetekauw maakt door zoetigheid te beperken, dat weet ik niet hoor. Ik voel me er gewoon niet lekker bij als hij de hele dag snoep/chips/cola e.d zou krijgen, dus krijgt hij het niet. Maar op verjaardagen/visite kijk ik er niet zo nauw naar hoor want die dingen worden toch opgevangen door een 'balans' dag (nou ja eerder week ) Groetjes Anita
Ik heb vroeger nooit cola gehad, toen ik student was nooit gekocht, en nu drink ik het ook nooit. Ik wil er maar mee zeggen, als iets een gewoonte is, hou je je daar vaak aan vast. Dat is met leren eten ook zo. Als mijn kind straks 4 is, krijgt hij geen cola,maar mag hij op een verjaardagsfeestje wel een chippie. Ik ken ouders die hun kinderen allemaal troep geven ( in mijn ogen), en dat helemaal niet belangrijk vinden. Ik wil mijn kind bewust leren eten,maar er moet af en toe wel ruimte zijn om daar van af te wijken.
Ja vind ik ook, Isabella krijgt sowieso geen cola bij ons thuis tot zeker 12 jaar. Hoeft ook helemaal niet. Kregen wij ook niet. Maar bij een ander mag ze inderdaad weleens iets vets eten. Wij aten vroeger thuis altijd erg bewust. Mijn zusje deed aan topsport en wij aten netjes gezond mee, . Wij zijn hier allemaal gek op olijven, appels, mandarijnen en gedroogd fruit. Dat zien we meer als "lekker" dan een stuk taart( ik moet er niet aan denken) Maar chocolade vind ik wel weer erg lekker.
Wij mochten thuis op zaterdagavond een glas cola en een paar chipjes. Zo wil ik het met Jesper ook gaan doen. (als hij wat ouder is uiteraard haha). Hij mag van mij later best cola en chips hebben, maar ik wil wel dat hij weet dat het een extratje is, een traktatie en niet dat hij dat elke dag wil hebben. Zo blijft het ook bijzonder.
Ja, zo was het bij ons thuis ook vroeger. Op zaterdagavond kregen we dan een glaasje champagnepils van 3-es en een klein schaaltje chips. Maar ik kwam vroeger ook wel bij vriendinnen thuis waar na school de flessen cola en de zakken chips uit de kast werden getrokken... dat gaat hier dus niet gebeuren!
Dag bewuste medemoeders, Ik kom hier ook maar eens neuzen! Mijn dochter is nu 2 maanden en ik ben een beetje aan het voorbereiden op de fruit en groente hapjes die over een paar maandjes komen. Wij eten zelf bewust, biologisch groente en fruit, eieren en vlees. En ook wij proeven het verschil! Normaal eten we niet zo vaak vlees, 2 x per week ofzo en 1 x vis, rest vegetarisch. Maar nu ik bloedarmoede heb na de bevalling doe ik wel elke dag een beetje vlees. Behalve foliumzuur heb ik niks geslikt in de zwangerschap, want die chemische vitamines ben ik niet zo van gecharmeerd. En mijn Hb was tot de bevalling altijd prima (boven de 7). Ik ben zelf opgevoed met normaal eten. Dus niet extra bewust, maar ook niet veel extraatjes, omdat mijn ouders het niet breed hadden. Alleen op verjaardagen etc. Geen frisdrank, geen chips, geen snoep. Alleen een koekje bij de thee. Ik ben op mijn 14e voor het eerst bij MacDonalds geweest en nog vind ik het niet lekker. Ik denk dat je zeker gevormd wordt door wat je als kind hebt meegekregen en wat je dus gewend bent en 'normaal' vindt. Ik vind snoep zowiezo niet lekker. Ik denk ook dat je ook het lichaam 'gewoontes' kan aanleren, dat het gewend raakt aan suikers en dat je dan de rest van je leven meer behoefte daaraan krijgt. 't Is maar wat je ingeprent krijgt in je hersenen en je lichaamscellen enzo. Een vriendin van mij geeft haar dochter van 1,5 jaar zacht snoep (kersjes, dropsleutels, haribobeertjes, etc., *gatverdegatver*), koek voor volwassenen (bokkepootjes, bastogne koeken, etc), chips en zoutjes. Ik vind dat echt onverantwoord. Er zit zo verschrikkelijk veel zout en suiker in die rommel. Op 1 ochtend (tussen 10 en 13 uur) kreeg ze waar ik bij was: dropveter, kersje, bokkepootje, kaakje, wicky pakje, zakje haribo snoep. Haar boterham stond nog onaangeroerd op tafel. En haar thee dronk ze ook niet op. Wat ik nog het ergste vind: in de keuken is een la met koek en snoep in werkelijk alle soorten en maten en omdat het de onderste la is pakt haar dochter het steeds zelf eruit en komt er dan mee aanlopen. Weigeren is dan helemaal moeilijk. Bij ons thuis komt er dus een slot op of gewoon bovenin de kastjes, als we het al in huis halen... Maar goed, 't is een lang verhaal geworden, terug naar onszelf. Straks wil ik van onze bio groenten en fruit hapjes gaan maken (bijv. met de babycook). Ben niet bekend met de Rapley methode en wil er graag wat meer over weten. Is er iemand die me een tip kan geven qua info daarover?